• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • alllwaysdrunk
    Binegar skrev 2012-07-17 22:30:16 följande:
    tänkte samma sak. det blir väl snarare tvärt om....
    Varför tror du det?
    Det skulle väl vara för att de som nu råkar ha problem med sina droger, i större utsträckning söker sig till värd än idag.
    Sen om droger är reglerade, så garanterar man ju kvalité, och det kommer ju garanterat minska sjukhus besöken.
    doggy skrev 2012-07-17 22:49:29 följande:
    Personer som går på droger kan vara en fara för allmänheten o sig själva . Vem vill ha det så ???
    "Kan" vara?
    Det "kan" man applicera på allt man gör i livet.

Ta ett nytt försök och ta och precisera dig i stället.
    Pratar vi om cannabis, så är detta "kan" ett knappast.
  • FlamingRed
    ftp skrev 2012-07-18 14:07:48 följande:
    Av den enkla anledningen till att vi inte har resurser till det även om det mellan varven görs operationer som går just på att ge sig ut på gatan och fösa in så många ungdomar som möjligt för stickkontroler.
    Fast du vet att vi pratar om säljare, som enligt dig är lätt att få kontakt med. Inte "stickkontroller" av ungdomar/brukare.

Varför tar dom inte fler av dessa som säljer?
  • alllwaysdrunk
    FlamingRed skrev 2012-07-18 14:00:15 följande:
    Svara hellre på min fråga, varför plockar dom inte in säljarna som är så lätta att komma i kontakt med enligt dig?
    Ett rätt naivt påstående.
    Det är lätt för en köpare att komma i kontakt med en som säljer, för en polis är det näst intill omöjligt.
    Du vet väl polisen inte får provocera fram brott i detta land?
  • FlamingRed
    ruuu skrev 2012-07-18 14:08:00 följande:
    Det gör de ju. De lägger massor av resurser på att jaga och sätta dit människor som både säljer och använder droger. 

Det minskar inte narkotika eller missbruksproblematik i samhället för det.. 
    Men det behövs ju inga "resurser" enligt ftp här, det tar ju bara några minuter att gå ut på gatan och köpa/ta kontakt med säljare.

Varför plockar inte polisen in och dömer dessa som bara tar några minuter att komma i kontakt med?
  • alllwaysdrunk
    FlamingRed skrev 2012-07-18 14:10:46 följande:
    Fast du vet att vi pratar om säljare, som enligt dig är lätt att få kontakt med. Inte "stickkontroller" av ungdomar/brukare.

Det är lätt för en köpare att komma i kontakt med en som säljer, för en polis är det näst intill omöjligt.
  • alllwaysdrunk
    FlamingRed skrev 2012-07-18 14:11:49 följande:
    Men det behövs ju inga "resurser" enligt ftp här, det tar ju bara några minuter att gå ut på gatan och köpa/ta kontakt med säljare.

Varför plockar inte polisen in och dömer dessa som bara tar några minuter att komma i kontakt med?

Trög?
  • ftp
    FlamingRed skrev 2012-07-18 14:10:46 följande:

Sak samma, det var få som jag har sett sälja på gatan som var över 20.
    Dom mer etablerade försäljare har nog stabila kundkretsar som man hittar den vägen.

Hur som helst så är det så det ser ut, kvittar om polisen "rensar" upp kvarter, fem minuter efter dom har åkt så ser det likadant ut igen.
    Det roliga är att media gör bra reklam för såna ställen, läste artikel om seved i malmö där handeln pågick öppet, läste artiklar sedan hur politiker kom på besök för att se det med öppna ögon, hur polisen tar till med hårdhandskarna ...
    Besökte området själv nån vecka efter, jag överdriver inte om jag säger att gatorna stank marijuana och folk hejade på förbipasserande för att sälja sin produkt.

Var var polisen? Jag vet ifan, ring dom själv och fråga om du anser att dom inte trakasserar tillräckligt många.

• Meddelande borttaget
  • Ojsan
    TrendyFarsa skrev 2012-07-18 13:16:51 följande:
    Precis. På samma sätt som att om man gjodre det lagligt att våldta så skulle den problematiken försvinna. Eller som i Östtyskland där man beslutade att det inte existeradde någon miljöförstöring och vips så försvann det problemet!

Legalisera allt så försvinner alla problem med det!

Du, jag tror att allt gräs du sugit i dig gjort din hjärna lite mosig, men det är ju inget ovanligt bland er knarktomtar.

Tack för mig, jag vill inte att du svarar mig, jag lämnar tråden och kommer inte komma tillbaka.

^poff* Gone...
    Tack för att du lämnade tråden {#emotions_dlg.flower}
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-18 03:31:14 följande:
    Men det där är ju ingenting som i någon högre grad skulle hjälpa till med minskat bruk.
    T.o.m den lagliga tobaken har ett betydligt mer omfattande arbete kring sig i syfte att minska bruket och du vet väl hur många det är som röker och snusar i detta land?

Om du langar knark och jag kan sätta dit dig för det på något år så har ju tillgången minskat.
    Om du inte är en langare utan istället distruberar droger till ett gäng langare eller underdistrubitörer så kanske du förser kanske 100 eller 1000 brukare, då har det rätt stor effekt att få bort dig från gatan.

Alla negativa konsekvenser samhället samhället kan utsätta dig för för att ha brukat, smugglat eller på annat sätt hanterat droger gör ju att du väger för- och nackdelar. När du suttit inne ett par vändor inser du kanske att det inte är värt stålarna du tjänade på langningen.

Ställ frågan till dig själv: får hastighetsgräns och risken att åka dit vid hastighetsöverträdelse folk att köra långsammare? Om folk kör 100-125 på motorväg, hade de fortfarande kört 100-125 eller hade fler kört 120-150 om hastighetgränsen togs bort?
    Finns ingenting som indikerar på att en kriminalisering av exempelvis cannabis leder till ett minskat bruk heller. Varför talar vi ens om ett ökat eller minskat bruk? Det är ju hur samhället bör hantera eventuella missbruk, vi skall diskutera.

Jag har inte talat om att legalisera handeln med droger. Det är en skillnad, mot att avkriminalisera bruk och innehav. Så jag förstår inte varför du ödslar tid på att argumentera mot fel saker. Jag håller med dig om att polisens resurser bör vara inriktade på att jaga stordistrubitörer av tunga droger. Men inte att jaga missbrukare med fackla och högaffel. Stigmatiseringen måste bort och dessa måste våga söka vård och hjälp.

Angående hastighetsbegränsningar på motorvägar, så tror jag mer på Tysklands system. Och utöver det så tror jag på en regelbunden uppföljning av folks körkunskaper, förslagsvis en uppkörning och ett övergripande teoriprov, speciellt hos äldre människor.
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?