• kakmonstret123

Varför är det olagligt att knarka?

Jag förstår mig inte på detta förmynderi. Bör det inte vara upp till var och en att göra vad de själva vill med sina egna kroppar?

Vore det inte bättre att legalisera vissa droger såsom cannabis, avkriminalisera droganvändande, samt flytta alla resurserna från polisverksamheten till vården istället?

Tomtar som Maria Larsson hävdar att dagens drogkrig är effektivt. Fel! Det är ett misslyckade som kostar skattebetalarna ofantliga summor och många människor livet varje år, samtidigt som det stimulerar en organiserad brottslighet.

Våga tänka utanför lådan, plz.

• Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?
  • FlamingRed
    Tom Araya skrev 2012-07-18 01:26:17 följande:
    Bröd, smör (körde på Lätt & lagom förut men har gått över till mellansaltat Bregott), pålägg (ska jag räkna upp alla eller räcker det med att nämna att det oftast är något rökt kött och någon grönsak på), apelsinjuice, yoghurt, musli, mineralvatten (typ Ramlösa eller Loka med smak), diverse grönsaker som isbergssallad, bladsallad, tomat (vet att det egentligen är en frukt), gurka, kaffe, te kött/fisk/potatis/pasta av något slag.
    Du äter detta för att tillgodose kroppens signaler efter vatten, fett, kolhydrater, protein och koffein. Du har även vanor av att äta sådant du genom kunskap vet att kroppen behöver.

Dessa behov och vanor översätter kroppen till "smak". 
  • FlamingRed
    Tom Araya skrev 2012-07-18 01:28:05 följande:
    Eftersom jag kan dricka mer öl än du kan käka haschbrownies i förhållande till smak och rus är jämförelsen dålig.
    Ja, allt handlar om mängden man konsumerar, inte anledningen.
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-18 01:28:05 följande:
    Eftersom jag kan dricka mer öl än du kan käka haschbrownies i förhållande till smak och rus är jämförelsen dålig.
    Du har rätt i att jämförelsen är dålig. Det är betydligt skadligare att dricka öl än att äta haschbrownies.
  • Tom Araya
    FlamingRed skrev 2012-07-18 01:31:02 följande:
    Du äter detta för att tillgodose kroppens signaler efter vatten, fett, kolhydrater, protein och koffein. Du har även vanor av att äta sådant du genom kunskap vet att kroppen behöver.

Dessa behov och vanor översätter kroppen till "smak". 
    Jaha och smaker då. Vilka behov vill kroppen ha tillfredsställda av de som gillar curry, vitlök, gul lök, röd lök, gräslök, dill, peppar mm?

Ditt resonemang saknar logik då exempelvis kolhydratrika livsmedel kan variera så ofantligt i smak.

Varför skulle det vara alkoholen min kropp vill åt i öl och inte vattnet eller kolhydraterna?

Varför tycker jag inte att öl smakar bättre ju högre styrkan är om det är alkoholen jag vill åt?

Varför föredrar vissa öl och vissa vin, andra varken eller (som dryck till mat) fast de kan dricka annan alkohol (som drinkar, Irish coffee, likör, cider mm) om alkoholen är det viktiga för de som dricker alkohol?

Varför föredrar jag en dyr singelmaltwhisky (dessutom utspädd med en aning vatten) en gång varannan månad istället för en billigare whisky varje lördag?

Nejdu, du har inte kunnat förklara enskilda smaker, endast att vi har smak som stimulerar aptiten.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 01:50:49 följande:
    Du har rätt i att jämförelsen är dålig. Det är betydligt skadligare att dricka öl än att äta haschbrownies.
    På vilket sätt då?
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-18 01:55:00 följande:
    På vilket sätt då?
    Jag vet inte om du visste detta, men alkohol har skadlig inverkan på livsviktiga organ.
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 02:03:30 följande:
    Jag vet inte om du visste detta, men alkohol har skadlig inverkan på livsviktiga organ.
    Jo men du får konsumera en del och helst ofta också för att få den effekten.
  • kakmonstret123
    Tom Araya skrev 2012-07-18 02:06:07 följande:
    Jo men du får konsumera en del och helst ofta också för att få den effekten.
    Jo, jag vet. Hur som helst är denna diskussionen ganska orelevant för trådens topic. Det handlar inte om de olika drogernas respektive skadeverkan. Att droger överhuvudtaget är skadligt, är ett faktum. Och att ett missbruk av dem bidrar till avsevärd ökning av skaderiskerna, är allmänt vedertaget. Tråden handlar om samhällets hanterade, vilket jag anser vara felaktigt. Jag tror att ett avkriminaliserande skulle leda till positiva effekter, av de anledningarna jag redan räknat upp tidigare. Det räcker som sagt att ta Portugal som exempel.
  • Buscemi the one
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 02:23:27 följande:
    Jo, jag vet. Hur som helst är denna diskussionen ganska orelevant för trådens topic. Det handlar inte om de olika drogernas respektive skadeverkan. Att droger överhuvudtaget är skadligt, är ett faktum. Och att ett missbruk av dem bidrar till avsevärd ökning av skaderiskerna, är allmänt vedertaget. Tråden handlar om samhällets hanterade, vilket jag anser vara felaktigt. Jag tror att ett avkriminaliserande skulle leda till positiva effekter, av de anledningarna jag redan räknat upp tidigare. Det räcker som sagt att ta Portugal som exempel.
    Vilka positiva effekter skulle det vara? 

Du har ju redan svarat.  
  • Tom Araya
    kakmonstret123 skrev 2012-07-18 02:23:27 följande:
    Du svarade aldrig på frågan vilka metoder du vill ska användas för att stävja missbruk när du inte längre kan använda dig av lagen? Tror du det går av sig självt?
Svar på tråden Varför är det olagligt att knarka?