• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Jeff
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:50:46 följande:
    Såhär säger pajasen till författare, som verkar vara en riktigt slemmig typ:

"– Varje gång man skriver "han" eller "hon" får man ett kulturhistoriskt bagage att förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten, säger författaren Jesper Lundqvist i ett pressmeddelande."

VEM TYCKER ATT DET ÄR OKEJ ATT FÖRVIRRA BARN KRING DERAS KÖNSROLLER?

Handuppräckning nu!
    Kön eller könsroller?

Jag tycker inte det är ok att tillskriva barn roller baserat på deras kön. Jag tycker inte vi ska lära pojkar att de ska vara busiga, starka och gilla bilar och flickor att de ska vara snälla, leka med dockor och lyda. Barn ska själva komma fram till vad de gillar och vilka de är

Så om du med att förvirra barn ang deras könsroller menar att inte förmedla vad deras roll enligt nu gällande stereotypa könsroller ska vara så räcker jag med glädje upp handen.

• Anonym (Hurra för hen!)
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Visst vet de flesta barn skillnad på könen, alla vuxna tjatar ju om det hela tiden!

Vissa barn känner också väldigt tidigt att de varken är han eller hon eller att alla kallar dem för hon men känner sig som en han. Det behövs barnböcker om/för de barnen också.
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 14:35:30 följande:
    Trycker man upp barnböcker där man avkönar barnet i sagan så har man gått för jävla långt.

Förvirra inte barnen!!!

BARN VET redan vad de har för kön så fort de blir självmedvetna, sen ska man tydligen banka i deras huvuden att de inte vet vad de har för kön.
    Sen har många ord maskulinum och feminum utan att vi tänker på det idag pga den systematiska utrotningen av dialekter och gammalsvenska. "Docka" är exempel femininum ska vi kalla den för Docke snart?

Genusnavelskådare har inte RÄTT att kapa diskussionen! För dem är "hen" inget annat än ett könsexperiment.
    Nej, det vet de inte alls. De vet vad de har för kön för att varenda jävel runt om dem generellt bankar in det i huvudet på dem.

Citerar min dotter som fyller fyra år om mindre än en månad: "Mamma vet du, jag är en pojke, det är du också, och V med" (V är lillasyster).-"Jaha, vad är en pojke då, vet du det?" - "Jaaa, en pojke, det är ju det du är om du är en flicka!"

SÅ bra koll har barn på sina kön ifall man ger fan i att påpeka det i allt de gör. Vi säger sällan saker med betoning på deras kön, på förskolan fokuserar de inte heller på deras kön. Hon tar inte skada av det på något vis. Hon vet massor om pojkar resp. flickor, hon har bara inte satt det i relation till sig själv eller folk runt om henne eftersom det för henne inte är viktigt.
  • Plutteli

Exempel på när jag använder hen med mina barn:

Mina barn älskar "Boken om någon". Det är en ganska gammal bok så denna oidentifierade någon kallas för "han" genom hela boken trots att man inte vet vem "någon" är. I boken får barnet följa spåren efter denna mystiska någon för att se var hen tagit vägen. Jag säger uteslutande hen om någon fram till sista sidan. På sista sidan får man nämligen veta vem någon är och det framkommer att någon är en katt som heter Nisse, så då säger jag självklart han! Mina barn har inte reagerat det allra minsta på det, för dem är det självklart att någon man inte vet vem det är inte är varken en han eller hon fören man vet!

• Jellybeanbaby
    Plutteli skrev 2012-07-23 20:39:59 följande:
    Nej, det vet de inte alls. De vet vad de har för kön för att varenda jävel runt om dem generellt bankar in det i huvudet på dem.

Citerar min dotter som fyller fyra år om mindre än en månad: "Mamma vet du, jag är en pojke, det är du också, och V med" (V är lillasyster).-"Jaha, vad är en pojke då, vet du det?" - "Jaaa, en pojke, det är ju det du är om du är en flicka!"

SÅ bra koll har barn på sina kön ifall man ger fan i att påpeka det i allt de gör. Vi säger sällan saker med betoning på deras kön, på förskolan fokuserar de inte heller på deras kön. Hon tar inte skada av det på något vis. Hon vet massor om pojkar resp. flickor, hon har bara inte satt det i relation till sig själv eller folk runt om henne eftersom det för henne inte är viktigt.
    grattis till att ha stört ditt barn, allt i könsrollsforskningens namn.
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 20:45:48 följande:

Men du sa ju själv tidigare att barn indentifierar sig med sitt kön först efter fem år sålder. Hur ska du ha det?
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-07-23 20:51:10 följande:
    Men du sa ju själv tidigare att barn indentifierar sig med sitt kön först efter fem år sålder. Hur ska du ha det?
    Jag vill ha det som det alltid varit, frågor på det? Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala där alla ska avkönas så att queer-rörelsen kan växa sig starkare pga folks identitetsosäkerhet. Frågor på det?
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 20:45:48 följande:
    Stört hur?
    Du skulle se henne, hon är en riktig "flick flicka" i utseendet, älskar armband, går alltid klädd i klänning, helst rosa med rejäl kjol så att hon ska kunna snurra och kjolen flaxa runt henne ;) Intressemässigt växlar hon mellan att bygga lego, leka med bilar, pyssla med barbiedockor och att bara kuta runt och klättra högt som lågt.. Rollekar har börjat få en stor roll för henne. Tycker hon är som barn är mest helt enkelt. En underbar, glad, busig och fantastisk unge!
    Bara för att hon blandar ihop kön till höger och vänster är hon på intet sätt störd, störd är nämligen ett väldigt kraftigt ord och nått heeelt annat än att behandla sin omgivning efter de INDIVIDER de är och inte efter förutfattade meningar pga deras kön!

Jag tror du borde komma hit på visit, du skulle kunna lära dig mycket av min dotter.
  • Plutteli
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:02:06 följande:
    Jag vill ha det som det alltid varit, frågor på det? Jag gillar normal forskning, inte den här nya onormala där alla ska avkönas så att queer-rörelsen kan växa sig starkare pga folks identitetsosäkerhet. Frågor på det?
    "Alltid har varit"?
    Du menar när män skulle ha tights med stoppning vid kuken, tunikor som framhävde stjärten och låren, pudrade peruker, högklackade skor och smink? Medan tjejerna skulle ha kollosala klänningar, korsetter som skapade en hylla av brösten, blek hy, stora peruker och en av de vanligare dödsorsakerna var urinsten pga att de inte fick gå på toa när de behövde och därför drack för lite?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!