• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • PerG
    Pallas skrev 2012-07-24 00:01:38 följande:
    Ja, vem fan använder pjätta nuförtiden?
    Äh, gå och dra en ämbar över huvudet vettja! ;)
  • Veladis
    PerG skrev 2012-07-24 00:04:25 följande:
    Äh, gå och dra en ämbar över huvudet vettja! ;)

Ja, och jag skola nu gå till hvila uti sängkammaren. Men ni äro välkommna att fortsätta eder träta utan mig.
  • Veladis

Men min höga önskan äro, att I skolen älska varandra såsom systrar och bröder, ty då skolen I bliva långt mycket lyckligare. Låto oss träget sträva efter detta så att våra sinnen och hjertan finner ro och hvila. 

• Daddy  Cool
    Veladis skrev 2012-07-23 23:59:30 följande:
    Vem sa att det var senast?  Det var ett exempel. Person- och numerusböjningar av verb levde kvar in på 50-talet.  Du/ni-reformen var -67. Nya ord tillkommer ständigt, och andra förändras. En del är låneord, andra nypåfunna eller gamla med ny betydelse som t ex snippa, buffra, curla (i betydelsen skämma bort barn). Stavning ändras. Ibland beständigt, ibland inte. SAOL försökte börja stava juice jos på 70-talet men det vann inte folkligt gehör så man gick tillbaka till juice. Tejp har dock till största delen ersatt tape. Tror du att språket står still eller vad? 
    Det är viss skillnad på att införa nya ord för nya företeelser / prylar och att ändra i grammatiken.
  • PerG
    Daddy Cool skrev 2012-07-24 00:14:54 följande:
    Det är viss skillnad på att införa nya ord för nya företeelser / prylar och att ändra i grammatiken.
    Det händer väl titt som tätt det också? Simma - sam - summit är väl inte så längesen det blev (mer eller mindre) överkört av simma - simmade - simmat?
  • Veladis
    Daddy Cool skrev 2012-07-24 00:14:54 följande:

Ja det är det. Men ingen milsvid skillnad.
    Poängen är att språket lever, förändras, är dynamniskt, Och att det är vi som styr. Vi använder det, vi bestämmer, vi håller levande eller "dödar".

Men en sje-ljudsreform tycker inte jag är en helt galen idé. Säger som Pippi Långstrump: "S-K-Ö-S-K-U-K, så har jag alltid stavat det och det har jag alltid mått väl av!"
  • Veladis
    PerG skrev 2012-07-24 00:18:51 följande:
    Det händer väl titt som tätt det också? Simma - sam - summit är väl inte så längesen det blev (mer eller mindre) överkört av simma - simmade - simmat?

Ja, tidigare böjdes verben efter både person och numerus. Det hängde ju kvar ända in på 50-talet.
  • Daddy  Cool
    Veladis skrev 2012-07-24 00:20:55 följande:
    Ja det är det. Men ingen milsvid skillnad.
    Poängen är att språket lever, förändras, är dynamniskt, Och att det är vi som styr. Vi använder det, vi bestämmer, vi håller levande eller "dödar".
    Det håller jag med om. Och min poäng var att det ser lite konstigt ut att förespråka att "hen" införs och argumentera i stil med "det blir så praktiskt..." men samtidigt inte stödja andra praktiska språkförändringar som enhetlig stavning av sje-ljudet som föreslagits lite då och då under ganska lång tid.
  • Pallas
    PerG skrev 2012-07-24 00:18:51 följande:
    I Dalarna heter det klippa - klöpp - kluppi (med det karakteristiskt tjocka L:et).
  • Veladis
    Daddy Cool skrev 2012-07-24 00:32:47 följande:
    Det håller jag med om. Och min poäng var att det ser lite konstigt ut att förespråka att "hen" införs och argumentera i stil med "det blir så praktiskt..." men samtidigt inte stödja andra praktiska språkförändringar som enhetlig stavning av sje-ljudet som föreslagits lite då och då under ganska lång tid.

Fast det är väl ett konstigt argument. För det första vet du inte det, vilka andra språkförenklingar/förändringar folk ev stödjer. Just nu diskuterar vi ju "hen". För det andra, bara för att någon tycker en företeelse/sak/ord är praktisk behöver det ju inte innebära per automatik att man tycker en annan sak är praktisk, även inom samma område. 

Ditt argument känns lite som att det är inte OK att diskutera Syrienkonflikten, eftersom det finns andra konflikter i världen att engarea sig i.   
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!