• Anonym (HON/HAN)

Jag hatar HEN!!!

Ja... denna tråd ligger under rubriken psykisk ohälsa för att det är precis vad detta vansinnesord framkallar hos mig. Det är så j*vla provocerande!! Gaaaaaaahhhhhhhhhhhhh... Det heter för fan HAN eller HON!!!

Lägg ner detta neutraliserande av könen! Sluta skriv det och sluta använd det för guds skull! Det finns bara TVÅ kön, ett manligt, ett kvinnligt. Allt annat är bara påhitt från Skogsmulle folk som inte har bättre saker för sig än att hitta på icke-ord!

• Svar på tråden Jag hatar HEN!!!
  • Jellybeanbaby
    Veladis skrev 2012-07-23 21:59:26 följande:
    Ingen kommer att säga till lilla Greta: Vilket kön vill du vara? Det är inte det det handlar om. Däremot tycker jag att Greta ska erbjudas många olika sätt att vara flicka på och inte vara låst till "söt flicka som gifter sig och blir hemmafru". Vill gilla Star wars, spela hockey, gå fordonsprogrammet eller bli gruvarbetare ska hon få bli det utan att hennes kvinnlighet ifrågasätts.
    Fast det är inte Hen-påhittarnas agenda alls.
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 22:36:45 följande:
    Fast det är inte Hen-påhittarnas agenda alls.

Jo hen-användarnas. Och det är så de allra, allra flesta som kallar sig feminster resonerar i den här frågan. Att det ska finnas massor av olika sätt att vara flicka eller pojke, man eller kvinna på. Och att alla ska vara lika OK.  Manliga män och kvinnliga kvinnor såväl som flickiga pojkflickor, Prinsesspoliser, Ninjagodansörer, morfäder i rosa strumpor. Att man vill ha någon slags likformig beige massa där alla kallas hen är ju ett gravt missförstånd, det är ju precis tvärttom!

Det där onda-feminist-konspirationstramset är just det. Trams.
    Och hen är inte påhittat med något särskilt syfte på agendan.  Trams.  
  • Pallas
    Veladis skrev 2012-07-23 23:09:22 följande:

Jo hen-användarnas. Och det är så de allra, allra flesta som kallar sig feminster resonerar i den här frågan. Att det ska finnas massor av olika sätt att vara flicka eller pojke, man eller kvinna på. Och att alla ska vara lika OK.  Manliga män och kvinnliga kvinnor såväl som flickiga pojkflickor, Prinsesspoliser, Ninjagodansörer, morfäder i rosa strumpor. Att man vill ha någon slags likformig beige massa där alla kallas hen är ju ett gravt missförstånd, det är ju precis tvärttom!
    Alltså, jag blir inte klok på hur antifeminister i allmänhet och hen-motståndare i synnerhet får "fler fria val för alla" till att betyda "alla blir likadana". Det är ett återkommande argument, så halmgubbe det är, men varför? Jag blir galen av att fundera på det! Det är som att studera den där Hubble-teleskopbilden, där det finns flera tusen galaxer, och fundera på om universum tar slut någonstans...

(En annan intressant grej är ju att det oftast är de här antifeministerna (och hen-motståndarna) som hårdast propagerar för att nästan alla beteenden och egenskaper är direktkopplade till könskromosomerna. Om det är så, så blir "alla blir likadana"-argumentet ännu mer befängt.) 
  • Veladis
    Pallas skrev 2012-07-23 23:16:26 följande:
    Alltså, jag blir inte klok på hur antifeminister i allmänhet och hen-motståndare i synnerhet får "fler fria val för alla" till att betyda "alla blir likadana". Det är ett återkommande argument, så halmgubbe det är, men varför? Jag blir galen av att fundera på det! Det är som att studera den där Hubble-teleskopbilden, där det finns flera tusen galaxer, och fundera på om universum tar slut någonstans...

(En annan intressant grej är ju att det oftast är de här antifeministerna (och hen-motståndarna) som hårdast propagerar för att nästan alla beteenden och egenskaper är direktkopplade till könskromosomerna. Om det är så, så blir "alla blir likadana"-argumentet ännu mer befängt.) 

Befängt var ordet, sa Bull.

Den är marig, den där ekvationen, hur man kan vara rädd för att "hen", pojkar som får prova klänning, flickor som uppmanas ta plats etc, kan  göra barnen könsförvirrande, när nu allt ändå står skrivet i sten (eller gener) från start! 
  • Daddy  Cool
    gryning2 skrev 2012-07-19 22:20:22 följande:
    Jag tycker hen är väldigt praktiskt om man vill skriva allmänt och inte kan eller vill precisera om det handlar om en hon eller han. T.ex. om man vill vara anonym och skriva om sitt barn men inte vilket kön barnet har för att inte bli igenkänd. Annars skriver man ju ofta han/hon i sånt sammanhang, då tycker jag hen är bättre.
    Det finns ganska mycket i språket som skulle vara praktiskt. Vad fyller oregelbundna verb för funktion egentligen förutom att krångla till det lite extra? Eller olika stavningar av sch-ljudet? Det vore väl praktiskt med skriva - skrivade, säga - sägade osv istället för skrev och sa?
  • Pallas
    Daddy Cool skrev 2012-07-23 23:37:18 följande:
    Det finns ganska mycket i språket som skulle vara praktiskt. Vad fyller oregelbundna verb för funktion egentligen förutom att krångla till det lite extra? Eller olika stavningar av sch-ljudet? Det vore väl praktiskt med skriva - skrivade, säga - sägade osv istället för skrev och sa?
    Det skulle ju klar underlätta för dyslektiker och för personer med svenska som andraspråk. Du är välkommen att starta en marknad för din idé!
  • Veladis
    Daddy Cool skrev 2012-07-23 23:37:18 följande:

Ja, det gör det. Och därför reformeras ju språket hela tiden också. Vi hade t ex en nationell stavningsreform 1906 och så har vi ju ni/du reformen. Och sen har vi ju just verben. Inte säger du väl heller t ex "I skolen väl vilja... " utan "Du skulle väl vilja"
  • Daddy  Cool
    Pallas skrev 2012-07-23 23:41:10 följande:
    Det skulle ju klar underlätta för dyslektiker och för personer med svenska som andraspråk. Du är välkommen att starta en marknad för din idé!
    Ska börja med det i alla ämnen där man kan vara anonym så ska vi se om någon reagerar Glad.

Bara sj- och tj- istället för alla sch- osv och -de i slutet på verb istället för allt oregelbundet.
    Veladis skrev 2012-07-23 23:43:01 följande:
    Ja, det gör det. Och därför reformeras ju språket hela tiden också. Vi hade t ex en nationell stavningsreform 1906 och så har vi ju ni/du reformen. Och sen har vi ju just verben. Inte säger du väl heller t ex "I skolen väl vilja... " utan "Du skulle väl vilja"
    Ja det sker hela tiden. Senast förra veckan... eh... jag menar senast 1906!
  • Veladis
    Daddy Cool skrev 2012-07-23 23:49:37 följande:
    Ska börja med det i alla ämnen där man kan vara anonym så ska vi se om någon reagerar Glad.

Bara sj- och tj- istället för alla sch- osv och -de i slutet på verb istället för allt oregelbundet.

Ja det sker hela tiden. Senast förra veckan... eh... jag menar senast 1906!

Vem sa att det var senast?  Det var ett exempel. Person- och numerusböjningar av verb levde kvar in på 50-talet.  Du/ni-reformen var -67. Nya ord tillkommer ständigt, och andra förändras. En del är låneord, andra nypåfunna eller gamla med ny betydelse som t ex snippa, buffra, curla (i betydelsen skämma bort barn). Stavning ändras. Ibland beständigt, ibland inte. SAOL försökte börja stava juice jos på 70-talet men det vann inte folkligt gehör så man gick tillbaka till juice. Tejp har dock till största delen ersatt tape. Tror du att språket står still eller vad?

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!