• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • cocos87

Jag har krossat en kota i ryggen och har enorma besvär, jag kan inte heller ligga i vilka sängar som helst. Jag är väl inte direkt jätte rik men är ju tvungen att ha en bra säng, så jag sparade ihop pengarna som behövdes. Tror inte du skulle få bidrag till en dyr säng så det är bara att börja spara

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • Anonym (Elsa)
    Dohgon skrev 2012-07-31 10:38:45 följande:
    jag har alltid haft med att jag får gå till sjukgymnast en timme per vecka på arbetstid utan att få ogiltig frånvaro. sjukgymnast är ju inte bara privat ärende, det kan behövas för att klara av att jobba.
    Ja utan att få ogiltig frånvaro kanske. Men du får väl inte betalt för den tiden? Och står det med så bra. Men det är ett privat ärende. Jag anser kanske att jag behöver duscha för att gå till jobbet, men jag gör ju det på min fritid.
    Anonym (been there) skrev 2012-07-31 10:41:09 följande:
    Tja du,  en vacker dag kanske du också blir föremål för rehabiliteringsutredningar med Försäkringskassa,  läkare  och kurator från sjukhusets smärtklinik,  arbetsgivare och fackets ombudsman närvarande.    Då inser du att man som arbetstagare är skyldig att följa rehab,planen.   I mitt fall bestämdes bland andra åtgärder även en  serie besök  på gym med sjukgymnast.   Med de oregelbundna scheman som mitt yrke kräver var det  totalt omöjligt att lägga dessa obligatoriska träningstillfällena på fritid.   Arbetsgivaren ålades på rehabmöte att både betala 10 stycken av dessa besök och se till  att de schematekniskt var möjliga att genomföra.

(dessutom gick jag två kvällar i veckan på vattenjympa i rehabbassäng på egen bekostnad  och promenerade så mycket jag hann  på  fritid).
    Nej det hoppas jag inte.
    Så du kan jobba 6-15 en dag, 15-21 nästa och 21-05 en annan utan att veta vilken som är vilken? På en kommun? Verkar mycket lustigt. Och lyckades du klämma in vattengympa som jag antar går på en bestämd tid så vore det kanske inte så svårt att klämma in även rehab på fritiden.
    Så om arbetsgivaren betalade så fick du ju hjälp av dom? Fast du påstod nyss att det fick du inte.
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 10:42:01 följande:
    Nej, jag är inte 12 och nej jag bor inte hos mina föräldrar. Jag skrev tidigare att jag inte tänkt på att det var sängen/madrassen som orsakade smärtan på natten eftersom jag har ont även på dagen..
    Men TS. Då får du nog ta och reda ut det här för oss. Du har inga pengar och får inga bidrag vilket innebär att du kan inte spara nått. Du betalar ingenting för mat och boende. Du har en dator. Du behöver en säng så du är inte hemlös. Du går inte på soc. Är du en utomjording?
  • Anonym (Ryggbesvär)

Men vad har min inkomst att göra med min fråga om bidrag????

• sirisdotter
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 11:48:11 följande:
    Men vad har min inkomst att göra med min fråga om bidrag????
    Nej,   absolut ingenting!    I  Sverige får alla som vill bidrag oavsett om de är miljardärer eller arbetslösa  utan ersättning från a-kassa/sjukskrivna/utförsäkrade/ i fas 3 !?   Eller hur menar du?
  • Anonym

Det kan finnas fonder som man kan ansöka om stöd från till saker som madrasser och hjälpmedel. Kolla på nätet om det finns några du kan söka pengar från. 

• Anonym (hmm)

Om du är född med denna ryggskada så borde väl dina föräldrar från början sett till att du hade en bra säng?

• Anonym (been there)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-31 11:19:07 följande:
    Ja utan att få ogiltig frånvaro kanske. Men du får väl inte betalt för den tiden? Och står det med så bra. Men det är ett privat ärende. Jag anser kanske att jag behöver duscha för att gå till jobbet, men jag gör ju det på min fritid.
    Nej det hoppas jag inte.
    Så du kan jobba 6-15 en dag, 15-21 nästa och 21-05 en annan utan att veta vilken som är vilken? På en kommun? Verkar mycket lustigt. Och lyckades du klämma in vattengympa som jag antar går på en bestämd tid så vore det kanske inte så svårt att klämma in även rehab på fritiden.
    Så om arbetsgivaren betalade så fick du ju hjälp av dom? Fast du påstod nyss att det fick du inte.

Men TS. Då får du nog ta och reda ut det här för oss. Du har inga pengar och får inga bidrag vilket innebär att du kan inte spara nått. Du betalar ingenting för mat och boende. Du har en dator. Du behöver en säng så du är inte hemlös. Du går inte på soc. Är du en utomjording?
    Hört talas om att  vår livsstil påverkar vår hälsa?   Hört talas om friskvård?   

MÅNGA  arbetsgivare idag subventionerar de anställdas träning;   genom att betala delar av årskort på gym och / eller genom att  uppmuntra någon timmes träning per vecka på arbetstid.   Det lönar sig med största sannolikhet.   Och nu är vi LÅNGT  från Ts  situation -  Ts verkar aldrig ha befunnit sig ute i arbetslivet.

(om min arbetsgivare,  tvingad av Försäkringskassan  under en 10-årsperiod betalade  några  besök hos sjukgymnast -  sedan kom jag i praktiken upp till Högkostnadsskydd -   grämer det dig?) 

• Anonym

Men vad alla är agressiva. TS frågade om man kan få bidrag för att köpa en madrass om man har ryggproblem och alla hoppar på henne. Svara istället.
    Det är inte lätt att veta vad man kan ha för rättigheter eller möjligheter att få om man är funktionshindrad och det är väl inte så konstigt om man frågar. TS har ingenstans krävt att få en gratis madrass eller klandrat soc, myndigheterna eller fan och hans moster för att hon inte får det. 

• Anonym
    Nej det hoppas jag inte.

TS kan ju bo tillsammans med en sambo som försörjer dem båda. I den situationen är det inte säkert att det finns pengar till dyrare inköp eller att ts är bekväm med att kräva att få 5000 av honom att köpa en madrass för. 
  • Anonym
    Nej det hoppas jag inte.
    Vi har en friskvårdstimme inräknad i vår arbetstid varje vecka. Helst ska man träna men om man har problem eller skador får man lägga den på massage, rehabilitering eller sjukgymnastbesök. 
Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?