• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym

Kontakta din vårdcentral och hör om dom har en kurator som kanske kan hjälpa dej att söka till det du behöver från fonder. Det kan vara värt ett försök.

• sirisdotter
    Anonym skrev 2012-07-31 12:35:40 följande:
    Privat företag. Men kompisar som arbetar inom kommunens förvaltning eller som lärare har också samma avtal. Min faster är lärare och hon tar med sin hund på långpromenad en timme mitt på dagen varje vecka för att få lite ljus på sin timme. 
    Vi får också friskvårdsbidrag på 1500 om året som man kan använda till att köpa tex gymkort eller nya träningsskor för. 
    Jag tycker att det är ganska smart av arbetsgivaren av ha de här avtalen. De lär knappast göra det för sin stora godhetsskull utan har räknat på det och insett att de tjänar på att låta personalen få en gratistimme om det gör dem friskare.

Politiker har förtroendetid på  jobbet och lär säkert träna mitt på dagen om de kan, eftersom de ofta har möten på kvällstid.

Det här är inget nytt direkt, var jobbar du som verkar tycka att det är så konstigt? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 13:06:14 följande:
    Tack, äntligen någon som förstår. 

Men detta är FL i ett nötskal... 
    Alltid någon som läser in en hel livssaga från en liten fråga.. Frågar man varför man har ont i lilltån så är man plötsligt pedofil som slog i foten i sänggaveln när frun kom på en med att vara otrogen med grannen och så blev man sparkad från jobbet för man hade för stor näsa och krävde lönehöjning.. Blir verkligen förundrad över vad folk hittar på i vissa trådar utifrån en liten fråga...
    Fast grejen är ju den att möjligheten att få bidrag är olika beroende på vilken livssituation man har. Du kan ju eventuellt ha rätt till t.ex. socbidrag eller alfakassa. Och de pengarna skulle ju kunna läggas på en säng.

Om du inte berättar mer om din situation än vad du gör (och det måste du naturligtvis inte om du inte vill) så är våra möjligheter att ge dig råd starkt begränsade. Det är därför vi blir lite frustrerade över att du inte vill berätta mer.
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:22:10 följande:
    Det är väl lite olika. Jag har varit hos sjukgymnast och fått massage och behandlingar av olika slag och också varit där och fått träningsprogram utprovade. Men ren träning, som att träna en timme på gym eller liknande har jag aldrig gjort hos sjukgymnast. Men jag har sett att de har gym så jag antar att man kan få göra det också, beroende på vad man söker för. 
    Beror troligen på vilka skador man har.  I mitt fall bokades sjukgymnast  in från gång till gång;  tre gånger i veckan.   Jag körde mitt träningsprogram i de olika maskinerna under övervakning av sjukgymnasten.  Detta antagligen för att jag inte skulle skadas ännu värre,  om jag använde något träningsredskap fel.   Sjukgymnasten avgjorde antagligen också när det var dags att öka belastningen i respektive träningsapparat.
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (L) skrev 2012-07-31 13:21:04 följande:
    Fast grejen är ju den att möjligheten att få bidrag är olika beroende på vilken livssituation man har. Du kan ju eventuellt ha rätt till t.ex. socbidrag eller alfakassa. Och de pengarna skulle ju kunna läggas på en säng.

Om du inte berättar mer om din situation än vad du gör (och det måste du naturligtvis inte om du inte vill) så är våra möjligheter att ge dig råd starkt begränsade. Det är därför vi blir lite frustrerade över att du inte vill berätta mer.
    Jag har ju redan berättat att jag inte har rätt till någon form av bidrag och därför är det oväsentligt för frågan!
  • sirisdotter
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 15:59:12 följande:
    Jag har ju redan berättat att jag inte har rätt till någon form av bidrag och därför är det oväsentligt för frågan!
    Jam   men om du är säker på att du inte kan få några bidrag -   varför startar du en tråd där du frågar om du kan få bidrag.....
  • Anonym
    sirisdotter skrev 2012-07-31 16:04:18 följande:
    Jam   men om du är säker på att du inte kan få några bidrag -   varför startar du en tråd där du frågar om du kan få bidrag.....
    Hon kan inte få några månatliga bidrag som motsvarar någon slags inkomst men hon undrar över om det finns bidrag att söka om man har ryggproblem. Man kan ju söka bidrag för extra hjälpmedel, anpassat boende eller bil eller liknande. TS undrar om det finns något handikappbidrag om man behöver en madrass. Var det svårt att fatta?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    sirisdotter skrev 2012-07-31 16:04:18 följande:
    Därför jag startar en tråd där jag frågar om jag kan få bidrag till en madrass pga en medfödd ryggskada jag har.
    Jag startar inte en tråd där jag frågar om jag kan a-kassa, bostadsbidrag, eller liknande. 

Har du käkat taggtråd till frukost eller?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym skrev 2012-07-31 16:06:15 följande:
    Hon kan inte få några månatliga bidrag som motsvarar någon slags inkomst men hon undrar över om det finns bidrag att söka om man har ryggproblem. Man kan ju söka bidrag för extra hjälpmedel, anpassat boende eller bil eller liknande. TS undrar om det finns något handikappbidrag om man behöver en madrass. Var det svårt att fatta?
    Skål

Du har inget nick bakom anonym så jag vet inte om du svarat här i tråden, men du har ingen aning om det finns?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-31 13:02:32 följande:
    Hur skulle de kunna veta det? 
    Ingen har ju sagt att en ny säng kan hjälpa. Det upptäckte jag själv förra veckan, så hur skulle mina föräldrar kunna veta det innan jag själv visste det?
    Så med andra ord har ni helt missat att man köper säng/madrass efter ens egen kropp?!
    Det är därför de finns så många olika att välja på.
    De är många som väljer fel och har du då inte problem innan så kan man få de då pga fel madrass.

• Anonym (Elsa)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:35:40 följande:
    Privat företag. Men kompisar som arbetar inom kommunens förvaltning eller som lärare har också samma avtal. Min faster är lärare och hon tar med sin hund på långpromenad en timme mitt på dagen varje vecka för att få lite ljus på sin timme. 
    Vi får också friskvårdsbidrag på 1500 om året som man kan använda till att köpa tex gymkort eller nya träningsskor för. 
    Jag tycker att det är ganska smart av arbetsgivaren av ha de här avtalen. De lär knappast göra det för sin stora godhetsskull utan har räknat på det och insett att de tjänar på att låta personalen få en gratistimme om det gör dem friskare.

Politiker har förtroendetid på  jobbet och lär säkert träna mitt på dagen om de kan, eftersom de ofta har möten på kvällstid.

Det här är inget nytt direkt, var jobbar du som verkar tycka att det är så konstigt? 
    Jag jobbar på ett internationellt företag med ca 10'000 anställda, varav 500 i Sverige. Innan dess har jag jobbat på dagis, bank, mindre privat företag, större säljföretag. Jag har fått rabatt på friskvårdskort men inte en timmes betald träning. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är det privat så är det ju upp till var och en men jag tycker inte att det är något som kommun och statligt ägda företag ska syssla med.
    På mitt förra jobb hade vi 20 min betald tid per månad då vi fick sitta i en massagestol. Det är mer rimligt än 1 timme per vecka. Lärare som har 1 timmes betald träning per vecka? På kommunal skola?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (hmm) skrev 2012-08-01 09:48:51 följande:
    Så med andra ord har ni helt missat att man köper säng/madrass efter ens egen kropp?!
    Det är därför de finns så många olika att välja på.
    De är många som väljer fel och har du då inte problem innan så kan man få de då pga fel madrass.
    Fast nu är vi ju väl medvetna om att jag är född med denna skada då det är helt omöjligt att få den pga "fel" säng. Däremot så lindrar rätt säng smärtan och det kom jag på förra veckan. Jag har sovit i MÅNGA sängar, mina egna, mina föräldrars, gästsängar, hotellsängar etc. men alla har varit likadan, det är bara den tempur jag provade som fungerade. 
  • kajsaa

Orkar Inte läsa allt, men var det en tempurmadrass din farfar hade? Isf har Ikea en likadan, materialet heter memoryskum. Finns både som säng och som bäddmadrass! Flera tusen billigare än tempur!

• Anonym
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-08-01 10:50:29 följande:
    Fast nu är vi ju väl medvetna om att jag är född med denna skada då det är helt omöjligt att få den pga "fel" säng. Däremot så lindrar rätt säng smärtan och det kom jag på förra veckan. Jag har sovit i MÅNGA sängar, mina egna, mina föräldrars, gästsängar, hotellsängar etc. men alla har varit likadan, det är bara den tempur jag provade som fungerade. 

Du kan självklart inte få skadan av sängen men du kan förvärra den avsevärt med "fel" säng
    Om du nu har haft skadan sedan du föddes och kom på förra veckan att rätt madrass lindrar så får du väl börja spara till en sådan..

Jag köpte min säng ( ja,den för 30 000 just för att jag ligger bra i den.Den lindrar min värk så pass mycket att jag nu kan sova och framför allt kliva upp på morgonen.
     Jag skippade en hel del annat för att lägga pengarna på en riktig säng och skulle jag ha hittat en säng för 50 000:- som jag låg bättre i så skulle jag inte tveka att köpa den.     
  • Anonym (been there)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-08-01 10:23:16 följande:
    Jag jobbar på ett internationellt företag med ca 10'000 anställda, varav 500 i Sverige. Innan dess har jag jobbat på dagis, bank, mindre privat företag, större säljföretag. Jag har fått rabatt på friskvårdskort men inte en timmes betald träning. Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Är det privat så är det ju upp till var och en men jag tycker inte att det är något som kommun och statligt ägda företag ska syssla med.
    På mitt förra jobb hade vi 20 min betald tid per månad då vi fick sitta i en massagestol. Det är mer rimligt än 1 timme per vecka. Lärare som har 1 timmes betald träning per vecka? På kommunal skola?
    Är du sjukgymnast eller på annat sätt insatti hur träning kan påverka hälsan?   Skönt i så fall att du inte verkar ha arbetat på de arbetsplatser -   främst kommunala -  där jag jobbat!   Med arbetsgivarens godkännande har jag både upplevt daglig pausjympa under ledning av engagerad kollega (70-tal)  och träning i av kommunen anordnat gym,  där sjukgymnast valde ut övningar individuellt åt var och en  (90-tal).    Det kan ha varit vårdbiträdena,  som uppvisat  hög sjukfrånvaro och därför fick börja.   Vår personalgrupp visade också långa sjukskrivningsperioder och  fick samma förmåner/ krav.    Träningstillfällena skulle bokföras   och ev.  redovisas.

På vilket sätt den debatten är relevant för Ts   förstår jag inte  -  Ts har knappast någon arbetsgivare,  kanske aldrig har haft.
  • Anonym (been there)

Till  Elsa;   friskvårdstimme kallas det du tycker är så konstigt att kommuner ordnar för sina anställda.

• BjörnJ

Om ni "det är bara att spara" folk kunde bli långtidssjukskrivna och få existensminimum och sen komma och säga att man ska spara ihop 5 loppor, när man inte ens har pengar till mat/mediciner/oändliga läkarbesök/etc.  som inte hjälper ett skit. Gud jag önskar jag kunde jobba och säga till folk att det är bara och spara som man gjorde själv förr också :P

Jo länge sen denna tråd var vid liv, men jag tänkte jag också kunde vara lite dum i huvudet.

• BjörnJ

Hum ingen redigeringsfunktion? Oh well...
    Dax och försöka somna om igen.. somna typ 02:00 och titta på inläggstiderna nu :P Min läkare är fantastisk, inget knark för jag kan bli beroende, men min kroniska ryggvärk kan hon inte göra något åt. Sova är en mänsklig rättighet tycker jag. Har nu sovit max 1-2 timmar ett par gånger per dag i över 1 månad. Tänkte jag skulle se om man kunde ansöka om en säng man kan sova mer i... Lite svårt och spara 1 krona ens, lite märkligt eftersom många av er tycks tro att man kan spara pengar  eftersom man har det så bra som långtidssjukskriven ekonomiskt tydligen..... Nåja kul och se sådana här forum med idioter som inte kan tänka längre än näsan räcker....

Tror ni på fullt allvar att man får skylla sig själv om man inte kan spara ihop pengar till något annat än sånt man måste ha typ hyra,mat,el? Gud ni är tokiga. Jag hoppas ni inte går på nätet och gråter en skvätt när ni kommer i samma sits. Ni tror som jag trodde antar jag..... När man jobbar betalar man för att få hjälp när man blir beroende av hjälp eftersom vi betalar skatt som vansinniga för det ändamålet (bland annat). Lycka till.... Politikerna skiter fullständigt i dig  om du inte har ett utländskt namn.

Hoppas ni aldrig blir pensionärer ens, spara pengar då era mongon :P

• Less is more

Jag tror inte det finns något bidrag för en madrass. Madrass behöver alla människor så det gäller att välja en som är bra och skön för en. Madrass innebär nog inte nån merkostnad på det viset.

Finns det i övrigt hjälpmedel som kan provas ut av landstinget ? Tror du får fråga sjukgymnast/arbetsterapeut.

Ibland kan det vara nödvändigt att köpa nån sak på avbetalning. Förhoppningsvis räntefritt under nåt år.

Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?