• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 14:49:54 följande:
    Bor du på gatan  och lever av luft eller?
    Nej, men jag betalar varken mat eller hyra och får inte ett öre i månaden.
  • Anonym (Ryggbesvär)

Och hur som helst har det inget med frågan att göra, så håll er till ämnet!

Väntar på svar från #10 (Klycka)

• Anonym (Elsa)

Ja. Detta är Sverige. Här kan man få bidrag för allt.

• Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-30 14:53:40 följande:
    Ja. Detta är Sverige. Här kan man få bidrag för allt.
    Nej, det kan man inte. Varför säger du så?
    Och flytta om det inte passar.
  • Anna Paulita

Tänker du personer med cp skador eller folk med förvärvade ryggmärgsskador?

• Anonym (been there)
    Anna Paulita skrev 2012-07-30 14:59:47 följande:
    Tänker du personer med cp skador eller folk med förvärvade ryggmärgsskador?
    Vem riktar du frågan till?

Personen jag känner som är förlamad från midjan och nedåt efter en blödning i ryggmärgskanalen har fått   (låna?)   en speciell  madrass -  för att undvika liggsår.   (personal  kommer 7 gånger per dygn och vänder personen,  lyfter upp vederbörande i rullstol,  lyfter ner i sängen osv).   Rullstol och permobil har han också fått efter skadan  (lånade via hjälpmedelscentral,  antar jag).
  • Anna Paulita

Jag riktade frågan till TS.

• Anna Paulita

Vilka hon menar med rörelsehindrade.

• Anna Paulita

Gällande permobil går det ju inte att köpa dem så det är inte konstigt att de lånas ut.

Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?