• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-30 21:06:15 följande:
    Då har du ju haft många år på dig att spara till en ny säng.
    Precis för det är ju verkligen vad som stod på min önskelista när jag var 7 år!
  • KaSaM

Spara ihop själv, allmänna bidrag för ny säng när ryggen är kass finns inte hur gärna du än hade önskat det.

• Anonym (Ryggbesvär)
    KaSaM skrev 2012-07-30 21:13:37 följande:
    Spara ihop själv, allmänna bidrag för ny säng när ryggen är kass finns inte hur gärna du än hade önskat det.
    Det är ju det som är problemet.. Man kan ju inte spara pengar som inte finns!
  • KaSaM

Nej och inte få bidrag som inte existerar heller.

• Anonym (Ryggbesvär)
    KaSaM skrev 2012-07-30 21:17:47 följande:
    Nej och inte få bidrag som inte existerar heller.
    Fast jag har ju inte förväntat mig att få något bidrag heller. Jag frågade om det fanns eller om något liknande finns. Tydligen går det ju att ordna enligt ett inlägg här, men jag har inte fått svar ännu. 

Förstår inte vad du har för problem. Jag ställer en fråga och du blir sur?!
  • KaSaM

Jag är på intet sätt sur, om du har ont i ryggen och haft det hela livet borde väl du prioriterat en ordentlig säng?

• Anonym (Ryggbesvär)
    KaSaM skrev 2012-07-30 21:24:32 följande:
    Jag är på intet sätt sur, om du har ont i ryggen och haft det hela livet borde väl du prioriterat en ordentlig säng?
    Fast när skulle jag haft tid och råd med det? Utan inkomst är det väldigt svårt och jag har inte ens haft en tanke på att smärtan kunde lindras av en madrass förrän jag sov över hos min farfar förra veckan.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-30 21:08:46 följande:
    Kan du tänka dig att min arbetsgivare låter inte mig gå till frisören på arbetstid!?!
    Men håret har ju vuxit ut på arbetstid!
    Inte heller får jag betalt när jag går till tandläkaren, TROTS att det var chefen som bjöd på godiset.
    Herregud, vilka arbetsgivare det finns.
    Nehe  -  och det finns med i avtal   i ditt avtalsområde att man får gå till frisör och tandläkare på arbetstid  eller vad menar du med  ditt inlägg?
  • Lilith Inanna

Det finns tusentals fonder där du kan söka pengar till en madrass.
    Alla fonder finns samlade i en bok som du kan låna på biblioteket.
    Eller sök på nätet.
    Lycka till!

• Klycka

Hej igen jag blev erbjuden en specialmadrass som man höjer och sänker med en fjärrkontroll så att jag lättare ska komma ur sängen efter mitt kejsarsnitt och det gick till så att jag fick ett läkarintyg där det stod att jag av medicinska orsaker behövde just denna madrass sen skulle jag bara ta med mig intyget till arbetsterapeuten på min vanliga vårdcentral så skulle hon beställa hem en sådan. Nu behövde jag aldrig denna madrass då jag klarade mig ändå så jag vågar inte säga om det skulle varit någon hyra eller liknande på den men så enkelt var det tydligen

Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?