• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym (been there)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:14:14 följande:
    Vi har en friskvårdstimme inräknad i vår arbetstid varje vecka. Helst ska man träna men om man har problem eller skador får man lägga den på massage, rehabilitering eller sjukgymnastbesök. 
    Tack för detta inlägg från "verklighetens folk".    Undrar bara träna  är väl det man gör hos sjukgymnast eller vad trodde du man gör där?
  • Anonym
    Anonym (been there) skrev 2012-07-31 12:18:49 följande:
    Tack för detta inlägg från "verklighetens folk".    Undrar bara träna  är väl det man gör hos sjukgymnast eller vad trodde du man gör där?
    Det är väl lite olika. Jag har varit hos sjukgymnast och fått massage och behandlingar av olika slag och också varit där och fått träningsprogram utprovade. Men ren träning, som att träna en timme på gym eller liknande har jag aldrig gjort hos sjukgymnast. Men jag har sett att de har gym så jag antar att man kan få göra det också, beroende på vad man söker för. 
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-31 12:10:34 följande:
    Hört talas om att  vår livsstil påverkar vår hälsa?   Hört talas om friskvård?   

MÅNGA  arbetsgivare idag subventionerar de anställdas träning;   genom att betala delar av årskort på gym och / eller genom att  uppmuntra någon timmes träning per vecka på arbetstid.   Det lönar sig med största sannolikhet.   Och nu är vi LÅNGT  från Ts  situation -  Ts verkar aldrig ha befunnit sig ute i arbetslivet.

(om min arbetsgivare,  tvingad av Försäkringskassan  under en 10-årsperiod betalade  några  besök hos sjukgymnast -  sedan kom jag i praktiken upp till Högkostnadsskydd -   grämer det dig?) 
    Men herregud! Jag skrev i ett tidigare inlägg att TS kunde få hjälp av sin arbetsgivare. Du svarar att du minsann inte fått nån hjälp av din arbetsgivare. Nu visar det sig att du faktiskt har fått det och att (precis som jag skrev) det är många arbetsgivare som uppmuntrar friskvård och gärna hjälper till om någon har problem.
    Hur ska du ha det?
    Anonym skrev 2012-07-31 12:14:14 följande:
    Vi har en friskvårdstimme inräknad i vår arbetstid varje vecka. Helst ska man träna men om man har problem eller skador får man lägga den på massage, rehabilitering eller sjukgymnastbesök. 
    Lyxigt! Jag tror det är väldigt ovanligt att man får betalt en timme varje vecka utan att jobba. Men det är förstås upp till varje arbetsgivare. Får man fråga vart du jobbar?
    Personligen anser jag inte att skattebetalarna ska betala för att folk ska träna på arbetstid. Tänk om tex politiker fick betalt för att träna 1 timme i veckan. Vilket ramaskri det skulle bli.

Vad TS gör eller har gjort får vi nog aldrig reda på eftersom det inte verkar vara av intresse att avslöja det. Därför kan vi bara gissa oss till hur TS får mat på bordet och tak över huvudet. Jag tror TS är en utomjording som bor i ett rymdskepp.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:12:40 följande:
    TS kan ju bo tillsammans med en sambo som försörjer dem båda. I den situationen är det inte säkert att det finns pengar till dyrare inköp eller att ts är bekväm med att kräva att få 5000 av honom att köpa en madrass för. 
    Men frågan kvarstår ju ändå. Om TS inte jobbar, varför får hon (vi har antagit att det är en hon) inte A-kassa, soc bidrag eller andra bidrag? Om det nu inte vore så att sambon hade gott om pengar så borde man ju söka alla bidrag man kan, eller? Hade TS gjort det så kanske det hade funnits pengar till madrass den vägen, det är bara det jag säger.
  • Anonym (Milajkk)

Jag har också friskvårdstimme på jobbet. Väljer hellre massage än tränar :)

• Anonym
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-31 12:29:07 följande:
    Men herregud! Jag skrev i ett tidigare inlägg att TS kunde få hjälp av sin arbetsgivare. Du svarar att du minsann inte fått nån hjälp av din arbetsgivare. Nu visar det sig att du faktiskt har fått det och att (precis som jag skrev) det är många arbetsgivare som uppmuntrar friskvård och gärna hjälper till om någon har problem.
    Hur ska du ha det?

Lyxigt! Jag tror det är väldigt ovanligt att man får betalt en timme varje vecka utan att jobba. Men det är förstås upp till varje arbetsgivare. Får man fråga vart du jobbar?
    Personligen anser jag inte att skattebetalarna ska betala för att folk ska träna på arbetstid. Tänk om tex politiker fick betalt för att träna 1 timme i veckan. Vilket ramaskri det skulle bli.

Vad TS gör eller har gjort får vi nog aldrig reda på eftersom det inte verkar vara av intresse att avslöja det. Därför kan vi bara gissa oss till hur TS får mat på bordet och tak över huvudet. Jag tror TS är en utomjording som bor i ett rymdskepp.
    Privat företag. Men kompisar som arbetar inom kommunens förvaltning eller som lärare har också samma avtal. Min faster är lärare och hon tar med sin hund på långpromenad en timme mitt på dagen varje vecka för att få lite ljus på sin timme. 
    Vi får också friskvårdsbidrag på 1500 om året som man kan använda till att köpa tex gymkort eller nya träningsskor för. 
    Jag tycker att det är ganska smart av arbetsgivaren av ha de här avtalen. De lär knappast göra det för sin stora godhetsskull utan har räknat på det och insett att de tjänar på att låta personalen få en gratistimme om det gör dem friskare.

Politiker har förtroendetid på  jobbet och lär säkert träna mitt på dagen om de kan, eftersom de ofta har möten på kvällstid.

Det här är inget nytt direkt, var jobbar du som verkar tycka att det är så konstigt? 
  • Anonym
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-31 12:32:35 följande:
    Men frågan kvarstår ju ändå. Om TS inte jobbar, varför får hon (vi har antagit att det är en hon) inte A-kassa, soc bidrag eller andra bidrag? Om det nu inte vore så att sambon hade gott om pengar så borde man ju söka alla bidrag man kan, eller? Hade TS gjort det så kanske det hade funnits pengar till madrass den vägen, det är bara det jag säger.
    Nu spekulerar jag bara, men om TS själv inte har någon inkomst just nu och sambon tjänar så mycket att de ligger över socialbidragsnormen så finns inte några bidrag att söka. Eller så avstår de självmant eftersom de kanske vill kunna behålla bilen, bo kvar i bostadsrätten eller liknande. Det är inte så ovanligt att man löser sin försörjning utan att blanda in samhällets trygghetssystem idag. 
    TS kanske har pluggat i vår och nu är arbetssökande. Finns inga bidrag att få då heller om man inte har vilande a-kassa. 
  • Anonym (Ryggbesvär)
    sirisdotter skrev 2012-07-31 12:02:32 följande:
    Nej,   absolut ingenting!    I  Sverige får alla som vill bidrag oavsett om de är miljardärer eller arbetslösa  utan ersättning från a-kassa/sjukskrivna/utförsäkrade/ i fas 3 !?   Eller hur menar du?
    Jag menar att jag redan sagt att jag inte har någon inkomst, vare sig ersättning, bidrag eller lön. 
    ALLTSÅ har det ingenting med saken angående vart jag bor, hur gammal jag är eller vem som betalar för mig.

Om jag säger att jag inte har någon inkomst är det punkt där. 
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (hmm) skrev 2012-07-31 12:08:28 följande:
    Om du är född med denna ryggskada så borde väl dina föräldrar från början sett till att du hade en bra säng?
    Hur skulle de kunna veta det? 
    Ingen har ju sagt att en ny säng kan hjälpa. Det upptäckte jag själv förra veckan, så hur skulle mina föräldrar kunna veta det innan jag själv visste det?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym skrev 2012-07-31 12:10:55 följande:
    Men vad alla är agressiva. TS frågade om man kan få bidrag för att köpa en madrass om man har ryggproblem och alla hoppar på henne. Svara istället.
    Det är inte lätt att veta vad man kan ha för rättigheter eller möjligheter att få om man är funktionshindrad och det är väl inte så konstigt om man frågar. TS har ingenstans krävt att få en gratis madrass eller klandrat soc, myndigheterna eller fan och hans moster för att hon inte får det. 
    Tack, äntligen någon som förstår. 

Men detta är FL i ett nötskal... 
    Alltid någon som läser in en hel livssaga från en liten fråga.. Frågar man varför man har ont i lilltån så är man plötsligt pedofil som slog i foten i sänggaveln när frun kom på en med att vara otrogen med grannen och så blev man sparkad från jobbet för man hade för stor näsa och krävde lönehöjning.. Blir verkligen förundrad över vad folk hittar på i vissa trådar utifrån en liten fråga...
Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?