• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym skrev 2012-07-29 23:52:27 följande:
    Om det är en tempurmadrass kan man hitta billigare kopior som funkar lika bra.
    Kan du länka? 
    Frontline skrev 2012-07-30 00:12:30 följande:
    5000:- är ganska så billigt tycker jag om man slipper värken och ligger bra...
    Ett lån kan du kanske fixa men om alla som hade lite ryggbesvär skulle få bidrag till madrasser skulle det bli dyrt för  oss skattebetalare...

Du spenderar kanske minst 1 tredjedel av ditt liv i sängen och tycker att 5000:- är svindyrt
    Jag får inte ta lån.
    Madrassen som min farfar har kostade ca 10.000 men den billigaste jag hittade kostar 5000. Jag vet inte om den hjälper mot min rygg, allt jag vet är att det är den billigaste och jag har knappt råd med den på rea.
    Anonym skrev 2012-07-30 00:53:19 följande:
    Jag får väldigt lätt skoskav, det är ett helvete, men om jag köper dyre märkesskor får jag mindre skav. Någon som vet om man kan få bidrag?
    Så du ser ingen skillnad på skoskav och ryggskada? Löjligt inlägg från dig...
    Skoskav får alla, kronisk ryggskada har få och det är ofrivilligt.
    Klycka skrev 2012-07-30 07:29:35 följande:
    Med ett läkarintyg samt en arbetsterapeuts hjälp kan man skriva ut madrasser från hjälpmedelscentralen. Hoppas det löser sig
    Hur går det till då? Hur mycket kostar det? 
    Jag har varit till både läkare och arbetsterapeut men båda säger att det inte finns någon hjälp att få, varken för skadan eller för "material".
    Anonym (Va?) skrev 2012-07-30 08:13:44 följande:
    jag försöker göra något åt det genom att träna på gym (betalt själv) och köpt en ny säng (betalt själv). 
    Men då är det ju lite skillnad med tanke på att du kan träna bort värken eller i alla fall mildra värken genom träning..
  • Anonym

Jag kronisk ryggvärk och jag fick då INTE bidrag till någon madrass.

Trots att jag har en diagnos och har under flera års tid fått sitta i en Baden Baden  och sova. Eller sova och sova.........

När värken var som värst som promenerade jag i ett par timmar varje natt +ett antal timmar/dag. Jag fick vackert spara pengar och betala min egen madrass och då slog jag till och köpte en elevatorsäng för 30 000:-

Väl värt pengarna eftersom jag sedan dess sovit minst 7 timmar/natt!     

• Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym skrev 2012-07-30 11:36:53 följande:
    Jag kronisk ryggvärk och jag fick då INTE bidrag till någon madrass.

Trots att jag har en diagnos och har under flera års tid fått sitta i en Baden Baden  och sova. Eller sova och sova.........

När värken var som värst som promenerade jag i ett par timmar varje natt +ett antal timmar/dag. Jag fick vackert spara pengar och betala min egen madrass och då slog jag till och köpte en elevatorsäng för 30 000:-

Väl värt pengarna eftersom jag sedan dess sovit minst 7 timmar/natt!     
    Madrass för 30.000? Nja det är inget för mig :-/
  • Anonym (been there)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 11:31:25 följande:
    Kan du länka? 

Jag får inte ta lån.
    Madrassen som min farfar har kostade ca 10.000 men den billigaste jag hittade kostar 5000. Jag vet inte om den hjälper mot min rygg, allt jag vet är att det är den billigaste och jag har knappt råd med den på rea.

Så du ser ingen skillnad på skoskav och ryggskada? Löjligt inlägg från dig...
    Skoskav får alla, kronisk ryggskada har få och det är ofrivilligt.

Hur går det till då? Hur mycket kostar det? 
    Jag har varit till både läkare och arbetsterapeut men båda säger att det inte finns någon hjälp att få, varken för skadan eller för "material".
    Men då är det ju lite skillnad med tanke på att du kan träna bort värken eller i alla fall mildra värken genom träning..
    Säger sjukgymnasterna att träning inte skulle hjälpa dig??    Trodde alla med någon typ av skada/värk  försökte träna.    En nära   anhörig som råkade bli förlamad  från midjan och neråt   tränar regelbundet.   Det första året i hopp   om att återfå rörligheten  -   nu för att försöka lindra smärtorna.

När jag varit sjukskriven en viss tid -  minns inte om det var 3 månader eller längre -  på deltid -  utföll ett engångsbelopp  via  min vanliga försäkring,   som jag tagit   så fort jag fick ett längre vikariat.   De  pengarna gick självklart till en Tempurmadrass.

Hör med ditt kontaktombud för din fackförening eller direkt med ditt försäkringsbolag om detta!
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 11:52:11 följande:
    Säger sjukgymnasterna att träning inte skulle hjälpa dig??    Trodde alla med någon typ av skada/värk  försökte träna.    En nära   anhörig som råkade bli förlamad  från midjan och neråt   tränar regelbundet.   Det första året i hopp   om att återfå rörligheten  -   nu för att försöka lindra smärtorna.

När jag varit sjukskriven en viss tid -  minns inte om det var 3 månader eller längre -  på deltid -  utföll ett engångsbelopp  via  min vanliga försäkring,   som jag tagit   så fort jag fick ett längre vikariat.   De  pengarna gick självklart till en Tempurmadrass.

Hör med ditt kontaktombud för din fackförening eller direkt med ditt försäkringsbolag om detta!
    Sjukgymnasten och läkaren säger att träning inte hjälper, men att jag ska träna i alla fall för att det är bra överlag. Dvs kroppen mår bra av att träna, trots att träningen inte hjälper mot smärtan i ryggen och nacken. 

Jag tränar 3 ggr/vecka i hopp om att det ska bli bättre men jag har inte märkt något resultat (5 år). Det är olika övningar som jag fått från sjukgymnasten samt så brukar jag simma och utföra blandad träning (dans, promenader, muskelövningar osv). 

Jag är inte sjukskriven och jag är inte med i facket. Vet inte vad jag har för försäkringsbolag om jag är försäkrad.. 
  • sirisdotter
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 12:04:14 följande:
    Sjukgymnasten och läkaren säger att träning inte hjälper, men att jag ska träna i alla fall för att det är bra överlag. Dvs kroppen mår bra av att träna, trots att träningen inte hjälper mot smärtan i ryggen och nacken. 

Jag tränar 3 ggr/vecka i hopp om att det ska bli bättre men jag har inte märkt något resultat (5 år). Det är olika övningar som jag fått från sjukgymnasten samt så brukar jag simma och utföra blandad träning (dans, promenader, muskelövningar osv). 

Jag är inte sjukskriven och jag är inte med i facket. Vet inte vad jag har för försäkringsbolag om jag är försäkrad.. 
    Så du   antar att  de som struntar i att skaffa  försäkringar och  därmed slipper att betala till facket -  eller -  om  man väljer bort   fackföreningsanslutning inte heller tar någon privat  försäkring  ska få bidrag av skattepengar?

Om det vore så  finns det  knappast någon anledning för någon att hålla på att gardera sig med att betala fackföreningsavgift och/eller andra regelbundna avgifter.

Hör med dina föräldrar om de tagit barnförsäkring för dig.   Vissa föräldrar fortsätter att betala sådana försäkringar även efter att "barnet"   fyllt 25 år.   Eller överlåter åt barnet att fortsätta att betala försäkringen.
  • Anonym (Ryggbesvär)
    sirisdotter skrev 2012-07-30 12:28:17 följande:
    Så du   antar att  de som struntar i att skaffa  försäkringar och  därmed slipper att betala till facket -  eller -  om  man väljer bort   fackföreningsanslutning inte heller tar någon privat  försäkring  ska få bidrag av skattepengar?

Om det vore så  finns det  knappast någon anledning för någon att hålla på att gardera sig med att betala fackföreningsavgift och/eller andra regelbundna avgifter.

Hör med dina föräldrar om de tagit barnförsäkring för dig.   Vissa föräldrar fortsätter att betala sådana försäkringar även efter att "barnet"   fyllt 25 år.   Eller överlåter åt barnet att fortsätta att betala försäkringen.
    Orkar inte ens svara något vettigt på detta inlägg...
  • Anna Paulita

Nej det kan du inte. Och skillnaden mellan dig och en person med utvecklingsstörning är ju att de sällan kan arbeta utan lever på en liten pension därför får de extra hjälp. De kan till skillnad från dig inte heller välja vart de vill bo då de ofta behöver hjälp dygnet runt och den typen av boenden är inte alltid superbilliga.

Så det är bara att sätta igång och spara.

• Anonym (Ryggbesvär)
    Anna Paulita skrev 2012-07-30 14:35:59 följande:
    Nej det kan du inte. Och skillnaden mellan dig och en person med utvecklingsstörning är ju att de sällan kan arbeta utan lever på en liten pension därför får de extra hjälp. De kan till skillnad från dig inte heller välja vart de vill bo då de ofta behöver hjälp dygnet runt och den typen av boenden är inte alltid superbilliga.

Så det är bara att sätta igång och spara.
    Men personer som är rörelsehindrade då?

Hur ska jag kunna spara utan någon som helst inkomst???
  • Anonym (been there)
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 14:44:23 följande:
    Men personer som är rörelsehindrade då?

Hur ska jag kunna spara utan någon som helst inkomst???
    Bor du på gatan  och lever av luft eller?
Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?