• Anonym (Ryggbesvär)

Ryggproblem, kan man få bidrag?

Hej, Jag har en kronisk ryggskada som gör att jag väldigt ofta har ont i ryggen. 
    Jag vaknar på natten av att jag har ont, och på morgonen är det ibland extremt.. Sova på mage är inte heller ett alternativ eftersom ryggen då hamnar i en position som ger upphov till ännu mer smärta. På dagen går det oftast bra, men när jag ligger är det verkligen hemskt, både för ryggen och nacken.

Min farfar har en madrass som är perfekt ( sov där 5 nätter utan några som helst besvär ). Men problemet är att madrassen är svindyr.. Minst 5000 kronor får man räkna med och det har jag inte råd med. 

Läkarna kan inget göra och jag får gå med värk efter att ha sovit i en helt vanlig säng, som är en självklarhet för andra. Kan man få bidrag från staten för att betala en madrass speciellt utformad för att passa till personer med ryggbesvär? Jag undrar eftersom jag vet att rörelsehindrade samt utvecklingsstörda får något slags bidrag. Och jag anser att detta är ett stort besvär att inte ens få vakna upp utan att ha ont i rygg och nacke. 

• Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?
  • Anonym (been there)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-30 16:12:23 följande:
    Därför att allt för många år med styre av en bidragsregering har fått folk att tro att de kan få bidrag för vad som helst.
    Självklart bör man inte få bidrag till en ny säng!

Har du fått din skada p.g.a. ett jobb eller? I så fall kan man få hjälp av arbetsgivaren.
    Men varför får du inte ett öre? Då antar jag att du lever på soc.? I så fall kanske det bästa är att försöka hitta ett lämpligt jobb och sen börja spara till en ny säng.
    Hjälp av arbetsgivaren?   Tja,  jag fick varken höj- och -  sänkbart skrivbord eller någon särskilt bra kontorsstol  av arbetsgivaren  (en kommun).   Fick tjata mig till terminalglasögon.   Fick inte gå till sjukgymnast på arbetstid.

Och fick inte godkänd arbetsskada av FK.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 16:29:46 följande:
    Hjälp av arbetsgivaren?   Tja,  jag fick varken höj- och -  sänkbart skrivbord eller någon särskilt bra kontorsstol  av arbetsgivaren  (en kommun).   Fick tjata mig till terminalglasögon.   Fick inte gå till sjukgymnast på arbetstid.

Det var en dum arbetsgivare. Eller så var skadan inte orsakad av dom.
  • Anonym (Ryggbesvär)

Jag föddes med skadan och det kommer aldrig bli bättre. Bara sämre eller fortsätta som det är nu.

• Frontline
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 17:24:02 följande:
    Jag föddes med skadan och det kommer aldrig bli bättre. Bara sämre eller fortsätta som det är nu.
    Varför kläcker du inte ur dig det direkt i din TS för, kan ju vara mycket enklare för oss att förstå hur det är då.
    Det borde ju vara lättare att få ekonomisk hjälp i det läget,
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Ryggbesvär)
    Frontline skrev 2012-07-30 18:21:40 följande:
    Varför kläcker du inte ur dig det direkt i din TS för, kan ju vara mycket enklare för oss att förstå hur det är då. Det borde ju vara lättare att få ekonomisk hjälp i det läget,
    Men herregud jag har ju sagt det hela tiden... Kan knappast vara mer tydlig....
  • Frontline
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 18:38:26 följande:
    Läser ingenstans i din TS att den är sen födseln, många läser oftast bara TS sen svarar dom efter det och inte läser igenom allt som skrivits efter...

Du har skrivit kronisk värk ja det har jag med i en axel och i min rygg men det är inte sen födseln ytan sen ett par arbetsolyckor i slutet på 80 och början på 90 talet.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 18:38:26 följande:
  • Anonym (been there)
    Anonym (Elsa) skrev 2012-07-30 16:50:50 följande:
    Det var en dum arbetsgivare. Eller så var skadan inte orsakad av dom.
    Menar du att kommunen/arbetsgivaren gjorde fel som ordnade hjälpmedel åt kollegorna som var cp-skadade respektive  skadat sig i en ridolycka?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 20:43:32 följande:
    Menar du att kommunen/arbetsgivaren gjorde fel som ordnade hjälpmedel åt kollegorna som var cp-skadade respektive  skadat sig i en ridolycka?
    Vad snackar du om? Vilka kollegor? Menar du att andra fick hjälp av arbetsgivaren men inte du? Du var väl inte tillräckligt snäll då.
    Anonym (Ryggbesvär) skrev 2012-07-30 17:24:02 följande:
    Då har du ju haft många år på dig att spara till en ny säng.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (been there) skrev 2012-07-30 16:29:46 följande:

Kan du tänka dig att min arbetsgivare låter inte mig gå till frisören på arbetstid!?!
    Men håret har ju vuxit ut på arbetstid!
    Inte heller får jag betalt när jag går till tandläkaren, TROTS att det var chefen som bjöd på godiset.
    Herregud, vilka arbetsgivare det finns.
Svar på tråden Ryggproblem, kan man få bidrag?