• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Nyfiken gul

får man mat och husrum, tvätt och städ gratis så bor man nog kvar längre än man tänkt sig.

är man över 18 år har jag som förälder ingen skyldighet att försörja mina barn längre och då förväntar jag mig att dom som vuxna individer tar ansvar för sitt eget liv . Självklart kan man komma överens om att göra på olika sätt - men dom ska självklart inte ta det för givet.  bor man som vuxen med eget jobb och inkomst hemma hos mig så får man också finna sig i att bli behandlad som en vuxen. Alltså betalar man hyra 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 16:14:11 följande:
    får man mat och husrum, tvätt och städ gratis så bor man nog kvar längre än man tänkt sig.

är man över 18 år har jag som förälder ingen skyldighet att försörja mina barn längre och då förväntar jag mig att dom som vuxna individer tar ansvar för sitt eget liv . Självklart kan man komma överens om att göra på olika sätt - men dom ska självklart inte ta det för givet.  bor man som vuxen med eget jobb och inkomst hemma hos mig så får man också finna sig i att bli behandlad som en vuxen. Alltså betalar man hyra 
    Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag som sagt det är märkligt...
  • Hejhoppsan
    MoaElis skrev 2012-08-05 15:53:14 följande:
    Jag tycker det är konstigt att kräva pengar från ens barn för att dom inte hittat lägenhet/inte har råd än, eller vad nu anledning är till att dom vuxna barnen bor hemma är.

Gäller detta oavsett hur gammalt barnet är och hur mycket han/hon tjänar? Och oavsett om ungen är en slacker som tycker att det är bekvämt att bo på hotell (dvs. hemma)?

• Mercurialis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 15:56:56 följande:
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.

Jag håller med dig!
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 16:15:48 följande:
    Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag som sagt det är märkligt...
    har man råd att försörja barnen så okej då tror jag nog man reagerar annorlunda. Överlag verkar det ju vara så i alla fall 

men om du är en förälder med låg inkomst och verkligen inte har råd att försörja en till vuxen persons behov så kanske man tänker annorlunda.  Du hankar dig fram så gott du kan och har själv svårt att få pengarna att räcka och så ska en vuxen person börja kräva en massa extra som kostar pengar.

Jag själv har råd men jag är inte fostrad så av mina egna föräldrar, jag sätter ett värde i att försörja mig själv . och det gäller även om jag skulle bo hemma eller låta mina vuxna barn bo hemma.  

har dom inte råd så får man lösa det ändå, skulle ett vuxet barn utan inkomst gå till soc så anser dom att dom ska betala hemma.

Bara en tanke  - MIN tanke  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dina08

Jag tycker att 3000 låter lagom, men det kanske är dags för honom att flytta snart? Sedan undrar jag hur ni skulle göra om ungdomen pluggade heltid och bara hade extrajobb. Skulle den betala hemma? Hur skulle ni lösa det med begränsad ekonomi? Det kunde ju vara trevligt om den slapp alltför stora studieskulder, men...

• FruBlöjor
    Miss P71 skrev 2012-08-05 15:28:58 följande:
    Jag tycker att den summan hans son betalar räcker. Är det någon som ska betala mer är det din sambo anser jag!
    Håller med!
  • MoaElis
    Hejhoppsan skrev 2012-08-05 16:19:18 följande:

Gäller detta oavsett hur gammalt barnet är och hur mycket han/hon tjänar? Och oavsett om ungen är en slacker som tycker att det är bekvämt att bo på hotell (dvs. hemma)?

Men man får väl säga till som föräldrer, om man inte vill ha sina barn hemma längre.  Oftast finns det ju dock en anledning till att barnet bor hemma som vuxen, kanske inte hittar lägenhet/inte råd att flytta. Självklart är det en annan sak om barnet är 40 år, har jobb & KAN flytta. Men jag tror det är väldigt ovanligt att man bor hemma då. Dom flesta flyttar hemifrån innan dom fyller 25 år, och tills dess tycker jag att man ska låta sina barn bo hemma gratis. Självklart, om inte föräldrarna har dåligt med pengar & barnen bor hemma & har jobb, så hjälper man till med pengar. Jag tycker dock det är märkligt att kräva pengar bara för att barnet är vuxen.
  • Flo

Varför ska han betala mer än han redan gör? Alltså varför krävs en höjning? Vad ska pengarna gå till?

• Flo
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 16:14:11 följande:

Du har försörjningsplikt för dina barn tills de fyller 21 år om de studerar på gymnasiet!
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?