• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Flo

MoaElis: Du tycker vuxna barn ska bo gratis hemma? Hur länge kan man leva på mamma och pappa då innan man måste flytta eller betala för sig? Kanske man kan bo kvar hela livet i huset med sin make/maka och barn? För man kommer ju alltid förbli sina föräldrars barn och då får man ju bo gratis hela livet eller hur?

• LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:29:50 följande:
    MoaElis: Du tycker vuxna barn ska bo gratis hemma? Hur länge kan man leva på mamma och pappa då innan man måste flytta eller betala för sig? Kanske man kan bo kvar hela livet i huset med sin make/maka och barn? För man kommer ju alltid förbli sina föräldrars barn och då får man ju bo gratis hela livet eller hur?
    Ta inte i så att du spricker nu!

De flesta unga vuxna vill gärna flytta hemifrån. Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. Att då bo hemma och kunna spara sina pengar (om nu föräldern har råd med detta så klart) är ett ypperligt sätt att påbörja sin bostadskarriär. Tramset om att barnen inte lär sig hantera pengar om de inte betalar hemma är ju så fånigt att det inte finns. Den uppfostran bör man ha gått igenom tidigare och inte med ett myndigt barn.
  • Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:33:09 följande:

De flesta unga vuxna vill gärna flytta hemifrån. Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. Att då bo hemma och kunna spara sina pengar (om nu föräldern har råd med detta så klart) är ett ypperligt sätt att påbörja sin bostadskarriär. Tramset om att barnen inte lär sig hantera pengar om de inte betalar hemma är ju så fånigt att det inte finns. Den uppfostran bör man ha gått igenom tidigare och inte med ett myndigt barn.
    om man lär sina barn från början ekonimskt sinnelag, ta ansvar för sina pengar och att dom tidigt fattar handling och konsekvens - då blir det ännu mera obegripligt för mig att man då inte betalar hyra som vuxen hemmaboende.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Flo

Det är nog snarare du som tar i  
    Jag har inte ens nämnt något att man inte lär sig att hantera pengar eller något om uppfostring.
    Vad jag syftade på var hur sätter man gränsen för när det inte längre är ok att bo gratis hemma?  

Om det är okej att en 22-årig son bor gratis hemma, är det även ok när han fyller 23? 24? 25? Så länge man vill? Om man redan från början medgivit till att barnet får bo gratis hemma är det lite svårt att bara säga "tyvärr nu har du blivit ett år äldre så nu får du börja betala". Därför undrade jag SERIÖST vars MoaElis tycker att gränsen går. 

När är det inte okej längre att bo gratis hemma?
    Jag själv tycker det är en självklarhet att man betalar för sig om man är myndig, bor hemma och har heltidsjobb.
  • Flo
    Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. 
    Och sen beror det ju snarare på vars man bor.. Här hittar man en FIN lägenhet inom loppet av 6 månader. Om man inte har så höga krav kan man väl räkna med 2-3 månader på att få en alldeles okej lägenhet.
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:39:57 följande:
    Det är nog snarare du som tar i  
    Jag har inte ens nämnt något att man inte lär sig att hantera pengar eller något om uppfostring.
    Vad jag syftade på var hur sätter man gränsen för när det inte längre är ok att bo gratis hemma?  

Om det är okej att en 22-årig son bor gratis hemma, är det även ok när han fyller 23? 24? 25? Så länge man vill? Om man redan från början medgivit till att barnet får bo gratis hemma är det lite svårt att bara säga "tyvärr nu har du blivit ett år äldre så nu får du börja betala". Därför undrade jag SERIÖST vars MoaElis tycker att gränsen går. 

När är det inte okej längre att bo gratis hemma?
    Jag själv tycker det är en självklarhet att man betalar för sig om man är myndig, bor hemma och har heltidsjobb.
    Och jag tycker faktiskt inte att det är en självklarhet att betala. Däremot anser jag det självklart att bete sig och förstå att föräldrarna inte driver hotellverksamhet.

En motprestation är för mig självklar men den motprestationen kan lika gärna ligga i att det myndiga barnet sparar pengar enligt överenskommelse eller liknande.

Hittills har jag heller inte stött på någon som vill bo hemma mer än nödvändigt. Det är väl ytterst få tonåringar och unga vuxna som vill göra det
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:41:54 följande:
    Och sen beror det ju snarare på vars man bor.. Här hittar man en FIN lägenhet inom loppet av 6 månader. Om man inte har så höga krav kan man väl räkna med 2-3 månader på att få en alldeles okej lägenhet.
    Snarare hur mycket man kan tänka sig att betala. Att hyra i andra hand i Stockholms län kan exempelvis kosta multum för ingenting.
  • LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:39:42 följande:
    om man lär sina barn från början ekonimskt sinnelag, ta ansvar för sina pengar och att dom tidigt fattar handling och konsekvens - då blir det ännu mera obegripligt för mig att man då inte betalar hyra som vuxen hemmaboende.
    Det beror nog också mycket på hur man är uppfostrad. I min familj var vi tydliga med att vi ställer upp och hjälper varandra. Mina föräldrar hade råd att ha mig och att nu också ha min bror hemma utan att ta betalt för det. Istället hade vi diskussioner om sparformer och hur mycket som är rimligt att spara. Det tog ut "hyra" i sparande på mitt eget konto istället.

Handling och konsekvens kan se annorlunda ut än från din synvinkel, eller hur?
  • MoaElis
    Flo skrev 2012-08-05 21:29:50 följande:
    Ja, det tycker jag. Det är lite tragiskt, enligt mig att föräldrar uttrycker att "Nu behöver jag inte försörja dig längre, betala" Det känns lite som att utnyttja sina barn för att få pengar. Som sagt, det är en sak om föräldrarna har dåligt med pengar. Men jag tycker det är bättre om barnen sparar dom pengarna, och flyttar hemifrån. Jag tror ingen vill bo hemma längre än nödävndigt, dom flesta flyttar hemifrån innan dom fyller 25 år, dom som flyttar senare kanske är dom som tvingas betala för att bo hemma? Vad vet jag...

Att skylla på att ungdomar skulle lära sig något av att betala tycker jag inte det ligger något i. Det är däremot viktigt att lära sina barn att hjälpa till hemma. Jag både tvättar & lagar mat och är inte på något sätt bortskämd för att jag inte betalar för att bo hemma. Förstår hur man hanterar pengar jag jag faktiskt också, utan att betala mina föräldrar. Nu kan jag iofs inte ens göra det då jag inte har jobb, men jag skulle få spara pengarna jag tjäna till att flytta hemifrån & inte tvingas betala för att bo hemma. Jag skulle för övrigt mer än gärna flytta hemifrån, även om jag får bo här gratis.
  • Flo
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:46:03 följande:
    Snarare hur mycket man kan tänka sig att betala. Att hyra i andra hand i Stockholms län kan exempelvis kosta multum för ingenting.
    Självklart, men som jag skrev, det beror på vars man bor. 
    Jag har svårt att tro att man kan lyckas hitta en FIN lägenhet i Stockholm under loppet av 6 månader som dessutom har helt okej hyra i jämförelse med den lön man har. 

Därför beror det på vars man bor, om man hittar lägenhet och om man har råd med lägenhet. 
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?