• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Poison82

Han bor där dessutom bara ca 4 dagar i veckan alltså 16-20 dagar per månad om han är borta 3 dagar i veckan. Känns rätt rimligt med 3000:- tycker jag

• Flo
    summerhunter skrev 2012-08-06 08:07:53 följande:
    Enda jag tänker på är att du är sambo och betalar mer i ett hus som du inte äger?!?!
    Vars får du det ifrån?

Det enda vi vet är hur mycket de betalar: 

55 % av 14.000 = 7700
    45 % av 14.000 = 6300

Vi vet inte hur de delar upp pengarna, men TS betalar 1400 kronor mer per månad.  
  • Flo
    summerhunter skrev 2012-08-06 12:16:25 följande:
    Precis, hon betalar 55% av kostnaderna i ett hus som hon inte äger.
    Nej, hon betalar 55 % av ALLA deras gemensamma utgifter. 
    Vi vet inte om hon betalar mer på matkostnaderna eller boendet, det har TS inte uppgett, vilket innebär att TS kanske betalar HELA matkostnaden och endast en liten del på boendet.

Hur som helst bor hon där lika mycket som sin sambo, så varför ska hon inte betala? 
  • Hedebris

ts- kan ni inte ta 3500kr och sen spara 1500 av dem och ge honom en klumpsumma när han flyttar?

• Ramborg Persdotter
    Hedebris skrev 2012-08-06 12:33:01 följande:
    ts- kan ni inte ta 3500kr och sen spara 1500 av dem och ge honom en klumpsumma när han flyttar?
    Varför ska man spara åt en vuxen man som får ut 18-19 000 tusen i månaden och har fått det i tre års tid? Aldrig i livet att jag gått med på att sponsra det som sambo. 
  • Ramborg Persdotter

TS - betalar du mer än hälften av alla kostnader eller av din och sambons del? Det är lite oklart om du betalar 55% av 17 000 eller 14 000. 

• okijoki

Tycker att 3000 är på tok för litet för det kostar mycket mer att bo. Jag betalade på 90talet 3500kr hemma och utav mina icke betalande vänner som gled runt hemma gratis är det jag som hela tiden får låna ut pengar till dom eftersom deras pengar bara tog slut. Rätt ironiskt när dom tjänar bättre än mig. hade min mor inte tagit betalt av mig så hade jag nog inte förvaltat min lön så bra som jag gör idag. Rätt intressant att höra när dagens mammor med 18- 22 åring hemma får förklara varför dom tar betalt för mat och andra utgifter utöver den lilla hyra hemma. barnen idag tar sina föräldrar förgivet och sen så står dom där som frågetecken när dom måste köpa eget tvättmedel, kryddor, toapapper tex som alltid fanns hemma. Förbered era barn så gott ni kan, det räcker inte med att ha läst en hemkunskapsbok och fått betala sin egen mobilräkning innan dom flyttar ut.

• Annica57
    Miss P71 skrev 2012-08-05 15:49:35 följande:

Varför tycker du det?? Skäms
    Det var ju det dummaste jag har hört!!!
    I så fall hoppas jag han handlar mat, tvättmedel, tvättar och lagar mat till hela familjen, inte förbrukar el eller vatten eller hushållets telefon, städar allt osv - annars förstår jag INTE alls hur du tänker!
  • Annica57
    Toftesvarten skrev 2012-08-05 15:24:59 följande:
    Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

Ironiskt nog så har han ut mer i månaden än jag har och varför i hela friden ska han inte betala efter inkomst. 
    Fördela helt enkelt den totala kostnaden procentuellt på tre efter era inkomster. Min son på 19 har hittills betalt 1500 i stället för underhållet som försvann i samband med att studiebidraget försvann sista terminen på gymnasiet. han har jobbat och haft en lön på 5-6000 kr Nu jobbar han och självklart ökar hans kostnader för boende mm då. Förstår inte varför man ens funderar på detta!"?
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?