• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Mineralvatten

jag betalade 3000kr +  all min egen mat och hygiengrejjer.

• Tisselo
    Ramborg Persdotter skrev 2012-08-06 17:12:02 följande:
    Varför ska man spara åt en vuxen man som får ut 18-19 000 tusen i månaden och har fått det i tre års tid? Aldrig i livet att jag gått med på att sponsra det som sambo. 
    Ni bör dela kostnaderna på 3 naturligtvis !!!  Finns ingen annan rättvisa.
  • eangello

Jag är 20 år och har aldrig betalat en krona när jag bott hos mina föräldrar. Men då har jag ingen inkomst heller. När jag haft pengar så har jag självklart hjälpt till med t.ex matkostnader. Men har man ingen inkomst så är det inte så jäkla lätt. Bor annars utomlands och där är jag självförsörjande, men ibland behöver jag lite hjälp och även då ställer mina föräldrar upp.

Skulle aldrig falla mig in att ta betalt av en familjemedlem som behövde bo hos mig ett tag..

• Marionettdocka

Jag tycker att det han betalar är rätt lagom eftersom han ör borta mycket. Men ca 1000 till är också skäligt. Däremot borde din sambo betala mer.

• Solrosens

Jag har aldrig behövt betala någonting hemma. Mina föräldrar ville hellre att vi skulle spara och lägga undan pengar till en eventuell handpenning på en bostad! Och kan ni tänka er, både jag och min underbara syster är super noga med vår ekonomi och är skötsamma och duktiga på att spara, betalar alla räkningar noggrant och i god tid, och jag har inga lån :) Systern har ett bostadslån med sin man :) Älskar mina föräldrar för att de hjälpt oss så mycket!

• Solrosens

Tycker det är absurt ifall du TS betalar mer för ert boende ifall du inte äger mer!

• Mineralvatten
    Solrosens skrev 2013-07-08 19:34:25 följande:
    Jag har aldrig behövt betala någonting hemma. Mina föräldrar ville hellre att vi skulle spara och lägga undan pengar till en eventuell handpenning på en bostad! Och kan ni tänka er, både jag och min underbara syster är super noga med vår ekonomi och är skötsamma och duktiga på att spara, betalar alla räkningar noggrant och i god tid, och jag har inga lån :) Systern har ett bostadslån med sin man :) Älskar mina föräldrar för att de hjälpt oss så mycket!
    det handlar inte om det, det handlar om att de inte är försörjningsskyldiga och då betalar man för sig där man bor. eller skulle en hyresvärd gå med på att låta någon bo gratis när denne har inkomst? jag har sluppit betala hemma när jag inte haft inkomst men har då skött all markservice som tack.
  • Dina08

3000 låter lagom, men han borde ha fått ihop till insatsen på egen lägenhet snart.

• Solrosens
    Mineralvatten skrev 2013-07-08 19:53:13 följande:
    det handlar inte om det, det handlar om att de inte är försörjningsskyldiga och då betalar man för sig där man bor. eller skulle en hyresvärd gå med på att låta någon bo gratis när denne har inkomst? jag har sluppit betala hemma när jag inte haft inkomst men har då skött all markservice som tack.

För MIG handlar det exakt om det jag skrev! Mina föräldrar gav mig chansen att spara ihop 100.000 kr på ett endaste år! Tack mor och far, ni är bäst! Idag äger jag ett hus!
  • Knappamamma

Varför ska du betala av på räntor när du inte äger nåt av huset? Tycker först och främst att du betalat för mycket med tanke på att du inte äger nåt. Oavsett om du tjänar mer

• bermuda

Hej jag är 22 och bor hemma, har en lön på c:a 15000 efter skatt. de flesta jag känner betalar ungefär 1500 kr i en symbolisk summa för att börja vänja sig med att det kostar att bo och leva. mina föräldrar vill att jag betalar 3000 kr och tycker att det är väldigt generöst eftersom det finns statliga beräkningar som säger att jag ska betala mer. Jag anser att det borde räcka med 1500 kr då jag betalar i stor sätt allt förutom mat och husrum själv. Sen att man kanske höjer den summan när det gått en tid eller när jag får löneförhöjning. Hursomhelst så skulle jag vilja veta vad ni tycker är en vettig summa för mig att betala?

• vanilla

Jag tycker det beror lite på. Vad har sambos son för framtidsplaner? Ifall han sparar pengar för att köpa eget boende eller plugga vidare tycker jag att det är ok med 3000 i månaden. Då hjälper ni honom inför framtiden, men lever han bara upp pengarna ska han betala vad det kostar för honom att bo där. Räkna in allt, el, boende (räntor och amorteringar), mat, förbrukningsartiklar såsom toapapper och schampoo, uppvärmning, etc... annars blir ni aldig av med honom

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?