• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Flo
    Flo skrev 2012-08-05 17:09:42 följande:
    Du har försörjningsplikt för dina barn tills de fyller 21 år om de studerar på gymnasiet!
    Menar alltså så länge de studerar på gymnasienivå men senast 21 år fyllda.
  • trohoppkärlek

Tycker 3000 kr låter mycket eftersom han bor borta 2-3 dagar i veckan. Det är väll mest en symbolisk summa som behövs, och framförallt bidra med att lägga ut pengar till mat.
    Höja den nuvarande summan tycker jag absolut inte att ni ska göra, hjälp sonen istället att hitta en lägenhet.

• fjonkelina

Ni kan alltid räkna lite på vad barnet kostar i faktiska pengar och sedan titta över hur mkt ni gör av barnets del i hemmet. Tex tvätt,städ,inköp,gräsklippning m.m. Om barnet skulle hyra rum i hus hade det säkert kostat en del mer än 3tusen och då ingår ingen mat eller hushållstjänst. Han verkar tjäna väldigt bra för sin ålder så det kanske inte svider att lägga på 5hundra i hyra=

Vad anser din sambo som är pappa till pojken?

För övrigt ska man inte alls låta vuxna barn med fast jobb och normallön leva gratis hemma,det är att inte visa sina barn vad livet innebär med ekonomi. Låter som en ganska dum ide faktiskt ju mer jag tänker på det.............. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Hannah76

Finns shabloner att gå efter. men jag tycker att tre tusen låter rimligt eller lite dyrt när han endast bor där halva tiden.

• Mercurialis
    Hannah76 skrev 2012-08-05 18:21:33 följande:
    Finns shabloner att gå efter. men jag tycker att tre tusen låter rimligt eller lite dyrt när han endast bor där halva tiden.

Den dagen han flyttar hemifrån och ska betala för sin egen bostad lär han knappast få någon hyresreduktion för att han inte nyttjar bostaden mer än 50% av tiden.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hannah76
    Mercurialis skrev 2012-08-05 18:25:06 följande:

Den dagen han flyttar hemifrån och ska betala för sin egen bostad lär han knappast få någon hyresreduktion för att han inte nyttjar bostaden mer än 50% av tiden.

Nej men det är väl en helt annan sak? Samtidigt så sjunker ju itne boendekostnaden för ts när han flyttar? om vi bra pratar hyreskostnad.

Våra föräldrar valde att vi sparade pengarna istället för att betala till dom.   
  • Mercurialis
    Hannah76 skrev 2012-08-05 18:33:38 följande:

Nej men det är väl en helt annan sak? Samtidigt så sjunker ju itne boendekostnaden för ts när han flyttar? om vi bra pratar hyreskostnad.

Våra föräldrar valde att vi sparade pengarna istället för att betala till dom.   

Jag tycker inte att det är en helt annan sak. Att betala för sig hemma (när man är vuxen och har en inkomst) handlar om att förbereda sig inför verkligheten och det ansvar som väntar den dagen då man ska ta hand om alla kostnader själv. Så ser jag det i alla fall.

Det hade jag kunnat tänka mig att gå med på som förälder, att det vuxna barnet såg till att spara undan pengar till eget boende i stället för att betala hemma.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MoaElis
    Mercurialis skrev 2012-08-05 18:38:10 följande:

Jag tycker inte att det är en helt annan sak. Att betala för sig hemma (när man är vuxen och har en inkomst) handlar om att förbereda sig inför verkligheten och det ansvar som väntar den dagen då man ska ta hand om alla kostnader själv. Så ser jag det i alla fall.

Det hade jag kunnat tänka mig att gå med på som förälder, att det vuxna barnet såg till att spara undan pengar till eget boende i stället för att betala hemma.
    Men man förstår väl själv att det kostar pengar att ha en lägenhet, även om man inte betalar en del av föräldrarnas hyra(?) Annars måste man ha bra stora problem...
  • Hannah76
    Mercurialis skrev 2012-08-05 18:38:10 följande:

Vilken 22-åring förstår inte det? Ett sätt att förbereda sig är väl just att spara pengar till en bostad?
  • Mercurialis
    MoaElis skrev 2012-08-05 18:40:15 följande:
    Men man förstår väl själv att det kostar pengar att ha en lägenhet, även om man inte betalar en del av föräldrarnas hyra(?) Annars måste man ha bra stora problem...

Det är bara att titta på ett avsnitt av Lyxfällan så ser man att det finns människor som inte har en susning om det.
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?