• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Nyfiken gul
    jag skulle vilja vända på frågan... Alla vet att det kostar att bo 

hotell, hyreskontrakt, eget hus, inneboende, studentlägenhet, sambo, gifta, delsbo, hambo, särbo, ibland-bo, bostadsrätt, kollektiv, skogskoja, släktgården, hos gamla mormor,  - what ever. Det kostar pengar

varför skulle det inte kosta pengar att bo i ett rum i föräldrarnas hus?  

summan av kostnaden är konstant - varför skulle det vara annorlunda att bo hos en familjemedlem?  

alla är vi överens om att själva priset förmodligen är annorlunda när man bor hemma och att man fördelar hushållets utgifter på andra sätt än vad man kanske gör i andra fall, men ändå - nån måste ändå stå för vad det kostar att bo.  

Skulle du 40+ :are  skiljas och krisa  och tillfälligt behöva flytta hem till gamla mamma o pappa i väntan på ny bostad så sjlävklart skulle du betala en hyra.  Varför skulle inte det gälla en heltidsarbetande 22-åring?  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LaFontaine
    Flo skrev 2012-08-05 21:51:02 följande:
    Självklart, men som jag skrev, det beror på vars man bor. 
    Jag har svårt att tro att man kan lyckas hitta en FIN lägenhet i Stockholm under loppet av 6 månader som dessutom har helt okej hyra i jämförelse med den lön man har. 

Därför beror det på vars man bor, om man hittar lägenhet och om man har råd med lägenhet. 
    Nej, ska man ha en fin lägenhet i Stockholm, i ett finare område, får man i de flesta fall också betala. Min erfarenhet är dock att de flesta infödda stockholmare inte har några större problem med att inte bo i innerstaden utan lätt kan tänka sig att bo i förorter.
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:53:05 följande:
    jag skulle vilja vända på frågan... Alla vet att det kostar att bo 

hotell, hyreskontrakt, eget hus, inneboende, studentlägenhet, sambo, gifta, delsbo, hambo, särbo, ibland-bo, bostadsrätt, kollektiv, skogskoja, släktgården, hos gamla mormor,  - what ever. Det kostar pengar

varför skulle det inte kosta pengar att bo i ett rum i föräldrarnas hus?  

summan av kostnaden är konstant - varför skulle det vara annorlunda att bo hos en familjemedlem?  

alla är vi överens om att själva priset förmodligen är annorlunda när man bor hemma och att man fördelar hushållets utgifter på andra sätt än vad man kanske gör i andra fall, men ändå - nån måste ändå stå för vad det kostar att bo.  

Skulle du 40+ :are  skiljas och krisa  och tillfälligt behöva flytta hem till gamla mamma o pappa i väntan på ny bostad så sjlävklart skulle du betala en hyra.  Varför skulle inte det gälla en heltidsarbetande 22-åring?  
    Det tycker jag inte är så självklart om det bara handlar om ett tag, man är väl en familj? Då hjälps man väl åt. Jag skulle inte ta betalat om mina barn behövde flytta hem ett tag, om jag inte hade dåligt med pengar så jag verkligen behövde deras för att ha råd.
  • Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:48:11 följande:
    Det beror nog också mycket på hur man är uppfostrad. I min familj var vi tydliga med att vi ställer upp och hjälper varandra. Mina föräldrar hade råd att ha mig och att nu också ha min bror hemma utan att ta betalt för det. Istället hade vi diskussioner om sparformer och hur mycket som är rimligt att spara. Det tog ut "hyra" i sparande på mitt eget konto istället.

Handling och konsekvens kan se annorlunda ut än från din synvinkel, eller hur?
    självklart kan handling o konsekvens också se ut som du nämner , huvudsaken är att man förstår innebörden av vad man kommit överens om . 

• LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:53:05 följande:
    Skulle mina föräldrar skiljas och någon av dem behövde flytta hem till mig en tid skulle jag aldrig drömma om att ta betalt av mamma eller pappa om jag själv har råd. Så är jag uppfostrad och det gäller åt båda håll. I vår familj ställer vi upp för varandra, självklart med motkrav, men vi tar inte betalt av varandra om inte nöden kräver.

Och se, det gick att få ekonomiskt tänkande i både min bror och mig i alla fall!
  • LaFontaine
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:58:42 följande:
    självklart kan handling o konsekvens också se ut som du nämner , huvudsaken är att man förstår innebörden av vad man kommit överens om . 

Ja, det är ju en självklarhet. Men det kan uppnås på olika sätt.
  • Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 22:00:19 följande:
    Skulle mina föräldrar skiljas och någon av dem behövde flytta hem till mig en tid skulle jag aldrig drömma om att ta betalt av mamma eller pappa om jag själv har råd. Så är jag uppfostrad och det gäller åt båda håll. I vår familj ställer vi upp för varandra, självklart med motkrav, men vi tar inte betalt av varandra om inte nöden kräver.

Och se, det gick att få ekonomiskt tänkande i både min bror och mig i alla fall!
    det handlar inte om att  "ta betalt" 

Alla här är överens om att man hjälps åt om man bor under samma tak - för mig innebär det också att man tar ett gemensamt ansvar även för ekonomin och hjälps åt även på den fronten.

det handlar inte om att ta betalt och det handlar inte om att behöva pengarna - att hjälpas åt borde väl rimligen handla om att också ha vett att ta eget ansvar över dom utgifter som ändå finns, att SE dom utgifter som finns..  Vill man betala "hyra" med att helt å hållet stå för matkostnaderna så är väl det alldeles utmärkt eller att alltid tanka bilen, stå som telefonabonnent  eller vad det nu kan vara. 

Huvudsaken är att man tar sitt vuxna ansvar och inte kommer undan med att man ju ändå bor hemma .  Curlande föräldrar är det värsta jag vet och jag hoppas att den som inte betalar ren hyra hemma ändå får stå i någon form för vad det kostar att bo hemma som vuxen.  

• Ramborg Persdotter

Instinktivt säger jag att kostnaderna ska splittas på tre. Det bor tre vuxna med arbete i hushållet - alltså delas det på tre. 

...men sambon äger huset och TS har inte fått med denne/a på en höjning av det vuxna barnets betalning. Ja, då skulle jag diskutera om att jag vill bara betala en tredjedel och sambon får då stå för sin tredjedel samt den mellanskillnad som fattas på sonens belopp. Personligen skulle jag inte gå med på att försörja (helt/delvis eller indirekt) någon annans vuxna barn, som dessutom får ut en så bra lön. 

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?