• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • fjonkelina
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 19:19:41 följande:
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

Ja man gör sina barn en stor otjänst om man låter dom driva runt hemma utan att göra rätt för sig när dom är vuxna. Tycker det är skrämmande att man anser att man ska finnas ekonomiskt för sina barn som har en fast inkomst och tjänar bra. När ska dessa ungdomar lära sig handskas med pengar är det tänkt?

TS: Vad anser pappan till pojken att han ska betala och gör han andra saker hemma? Ska 3tusen även täcka för pojkens mat och dylikt?
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Zebrima

Eftersom han ändå har en ganska bra inkomst tycker jag ni ska dela alla gemensamma kostnader, d.v.s. hyra, el, vatten, hemförsäkring o.s.v. på 3. Likaså maten delas jämnt mellan er om ni äter lika mycket hemma.

• MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 19:19:41 följande:
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

Frågan är ju dock om ungdomar inser det mer genom att betala 1-3 tusen för att bo hemma. Det tvivlar jag på... 
  • Zebrima

Såg nu att han endast bor hos er halva tiden. I så fall bör han ju bara betala en sjättedel av de gemensamma kostnaderna, d.v.s. ungefär så mycket som han gör redan.

• fjonkelina
    Utgifter per månadBo hos föräldrarBo själv  KvinnaManKvinnaMan Alla måltider i hemmet utom lunch

1 340

1 730

1 440

1 830

Förbrukningsvaror

70*

70*

100

100

Hemutrustning

180*

180*

420

420

Medier

250*

250*

930

930

Hyra, el

1 800*

1 800*

4 900

4 900

Hemförsäkring

30*

30*

80

80

Summa hushållsutgifter

3 670

4 060

7 870

8 260

Att betala hemma

3 670

4 060

Övriga utgifter         Personlig hygien inkl. tandvård

490

370

490

370

Kläder och skor

620

600

620

600

Fritid

630

630

630

630

Mobil

180

180

180

180

Utelunch (20ggr/månad)

1 520

1 520

1 520

1 520

Kollektiva lokalresor

500

500

500

500

Medlemskap i fack och a-kassa

450

450

450

450

Summa övriga utgifter

4 390

4 250

4 390

4 250

Total kostnad

8 060

8 310

12 260

12 510

* En fjärdedel av hushållets kostnader eftersom beräkningen utgår från ett hushåll med fyra personer.

• fjonkelina

....och det blev ju jättekonstigt.....Förvånad

På konsumentverkets sida finns det tabeller om hur kostnader  ser ut för vuxna barn som bor hemma. Vad det kostar osv. 

• Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 20:46:40 följande:
    Frågan är ju dock om ungdomar inser det mer genom att betala 1-3 tusen för att bo hemma. Det tvivlar jag på... 
    det är ju själva kombinationen man måste lära barnen, att hyran är en konsekvens av att vara vuxen och ta ansvar samt att man förklarar att det faktiskt kostar pengar att bo. Och vad pengarna går till. 

Man kan tycka att en hyra på nån tusenlapp är skrattretande när man bor hemma , men när man börjar räkna på själva kostnaden att det går mer el, det kostar för mig mer pengar att handla mat,  mer bensinpengar osv - då är plötsligt hyrespengarna väldigt motiverade.

det är ju inte så att man ska kasta en tusenlapp på köksbordet och sen inte fatta vad det är man betalar.  Det är ju hela ekvationen man måste ge till sina barn och förklara vad allt handlar om.  Vad ingår i hyran, exakt vad är det jag betalar för. Och vad får jag för dom pengarna.

det handlar i slutändan om att man lär sig ta ansvar över sin egen ekonomi, att själv räkna ut vad pengarna ska räcka till , hur man hushåller med pengarna och vilka saker man gör varje månad som kostar pengar. Att man också lär sig att det är viktigt att betala sakerna i tid och att det får konsekvenser om man inte betalar alls eller blir försenad.

Att bo hemma och spendera hela sin lön på valfria saker och kanske inte ha några fasta kostnader alls alternativt bara nån ströräkning här och där och inte heller betala hyra - hur förberedd man än är muntligt så kan jag lova att det blir en chock när man flyttar hemifrån och inser att den där fina lönen man trodde att man hade plötsligt ska räcka till precis allt och att det faktiskt inte finns mer pengar än just dom kronorna man har. Framförallt så blir det inte en så kul upplevelse att inse att allt kostar pengar - hela tiden. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:14:24 följande:
    det är ju själva kombinationen man måste lära barnen, att hyran är en konsekvens av att vara vuxen och ta ansvar samt att man förklarar att det faktiskt kostar pengar att bo. Och vad pengarna går till. 

Man kan tycka att en hyra på nån tusenlapp är skrattretande när man bor hemma , men när man börjar räkna på själva kostnaden att det går mer el, det kostar för mig mer pengar att handla mat,  mer bensinpengar osv - då är plötsligt hyrespengarna väldigt motiverade.

det är ju inte så att man ska kasta en tusenlapp på köksbordet och sen inte fatta vad det är man betalar.  Det är ju hela ekvationen man måste ge till sina barn och förklara vad allt handlar om.  Vad ingår i hyran, exakt vad är det jag betalar för. Och vad får jag för dom pengarna.

det handlar i slutändan om att man lär sig ta ansvar över sin egen ekonomi, att själv räkna ut vad pengarna ska räcka till , hur man hushåller med pengarna och vilka saker man gör varje månad som kostar pengar. Att man också lär sig att det är viktigt att betala sakerna i tid och att det får konsekvenser om man inte betalar alls eller blir försenad.

Att bo hemma och spendera hela sin lön på valfria saker och kanske inte ha några fasta kostnader alls alternativt bara nån ströräkning här och där och inte heller betala hyra - hur förberedd man än är muntligt så kan jag lova att det blir en chock när man flyttar hemifrån och inser att den där fina lönen man trodde att man hade plötsligt ska räcka till precis allt och att det faktiskt inte finns mer pengar än just dom kronorna man har. Framförallt så blir det inte en så kul upplevelse att inse att allt kostar pengar - hela tiden. 
    Men ärligt talat, det inser man utan att bo själv & betala hyran. Jag är inte på något sätt överintiligent men att allt kostar pengar & att det blir konsekvenser om man inte betalar räkningar i tid kan jag räkna ut. 
  • Snusklubba

Om mina barn bodde hemma när dom hade eget jobb med lön som dom kunde leva på skulle dom få betala därefter. 
    Dom skulle i princip bli inneboende, en som hyrde rum/vissa delar av huset/lägenheten.

Jag ser inte alls vitsen med att serva ett vuxet barn med nästan gratis boende när det har full inkomst.  

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?