• Dagfördag

Utredning som verkar stå stilla

Alltså, vi har påbörjat en fertilittetstredning och det var i april. Har bara fyllt i papper, fått höra att tsh var högt och börjat äta levaxin. Jag fattar ju att folk går på semester under sommaren, men jag tycker att vi börde få höra nåt snart...Har som lagt dessa tankar på hyllan under sommaren eftersom det tydligen tar ett tag för levaxinet att ge effekt (som man självklart fick googla sig till, ingen som sa det) Men nu börjar det kännas som att...va fan, kan det hända nåt snart?!! Måste man ringa och tjata och jaga alla precis hela tiden??! Varför är jag mindre viktig? Min man har inte heller fått höra sina svar från sperma provet som gjordes före sommaren....Känns som man är åsidosatt.....=(   Ledsen så det gör ont då man börjar tänka på det....förtängning är "bra", då är man mindre ledsen,  men det var ju bara över sommaren.....

• Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla
  • AlexandraViberg
    Dagfördag skrev 2012-08-31 00:00:09 följande:
    Svårt att undvika småbarnen jämt, så ibland måste man samla ihop det där trasiga leendet. Fast det går inte så bra...Ha tänkt på det också..om jag hade nån vän som kämpat för att få barn, skulle det va annorlunda att umgås....kanske är det att alla tar för givet och går och väntar på att vi ska komma med gravidbesked som är värst jobbigt...Det är nästan ingen som vet att vi börjat utredning.

Gud va drygt, man tycker ju ändå att saker och ting ska bli bättre då man äter mediciner...men gör det inte ont då? Med inflammationen? Låter läskigt att bränna bort....Få verkligen  hoppas det försvinner nu då!

Och sen, att inte bara kunna gå på nån himla göra-barn-kur, utan att man måste hålla på att fixa saker FÖRE man kan börja på RIKTIGT....Dubbel väntan....=(

Ja det är ju sådär, våra föräldrar hoppas väl hela tiden, men de vet ju att vi har problem så förväntar sig ingenting iallafall och jag är väldigt öppen med det, så öppen att folk ibland inte vågar fråga mig saker för att de vet att jag kommer svara ärligt och de kanske inte kan behandla svaret de får :P
    Men slipper iallafall "är det inte dags att skaffa barn snart?"

(Ja förutom på släkt träffen på makens sida vi var på för någon helg sedan, så avlägsna att han inte ens träffat dom förut.. haha, alla visste att vi gifte oss i vintras och undrade om barnen, ja vi var ärliga och sa att vi hållt på ett tag, blev lite konstiga konversationer med vissa medan andra kom med tips och jävulskap, jo för det hjälper att lyfta upp höger ben i luften under tiden, det ska förövrigt också ge en flicka.. jävla psyk :P )

Jo det gör ju ont på livmodertappen vid samlag, men i övrigt mår jag bra. Ja, hoppas jag slipper, men är det operationen som ger oss barn så gör jag det gladeligen! Slipper fler ärr på magen iallafall eftersom de går in vaginalt! Räcker med de 4 ärr jag har :P

Ja det är för jävligt! Får hoppas vi lyckas snart!
    Dotter-07. Bakat sen juni-11, X jan-12. Still going on!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-31 00:22:37 följande:
    Ja det är ju sådär, våra föräldrar hoppas väl hela tiden, men de vet ju att vi har problem så förväntar sig ingenting iallafall och jag är väldigt öppen med det, så öppen att folk ibland inte vågar fråga mig saker för att de vet att jag kommer svara ärligt och de kanske inte kan behandla svaret de får :P
    Men slipper iallafall "är det inte dags att skaffa barn snart?"

(Ja förutom på släkt träffen på makens sida vi var på för någon helg sedan, så avlägsna att han inte ens träffat dom förut.. haha, alla visste att vi gifte oss i vintras och undrade om barnen, ja vi var ärliga och sa att vi hållt på ett tag, blev lite konstiga konversationer med vissa medan andra kom med tips och jävulskap, jo för det hjälper att lyfta upp höger ben i luften under tiden, det ska förövrigt också ge en flicka.. jävla psyk :P )

Jo det gör ju ont på livmodertappen vid samlag, men i övrigt mår jag bra. Ja, hoppas jag slipper, men är det operationen som ger oss barn så gör jag det gladeligen! Slipper fler ärr på magen iallafall eftersom de går in vaginalt! Räcker med de 4 ärr jag har :P

Ja det är för jävligt! Får hoppas vi lyckas snart!
    Var det jobbigt att berätta för dem, eller kom det naturligt? På ett sätt skulle jag vilja att alla vet om, men ändå inte. Det är ju våran grej, och det känns som att ingen kan ju ändra det som är...dem kommer ju bara få veta att det kommer dröja, så det är ingen idé att vänta typ....

Men typ, om ni bara lyfter benet så ska ni se att det blir barn! Jahaaaaa, var det den lilla detaljen vi har missat i 3 år!!! Men så tokigt...

Men har du haft infekionen länge?! Tänkte att det kan va lätt att missa om man inte har ont hela tiden?

Ja, det måste lyckas! ....Om inte annat är det väl ändå bättre odds än om vi haft samma problem för 100 år sedan.....Inte så uppmuntrande men va fn....!
  • AlexandraViberg

Kom naturligt efter utomkvedshavandeskapet, så att alla verkligen skulle förstå att vi SÖRJDE. Att det inte var ett misstag som redde ut sig själv utan att vi kämpat efter den graviditeten över ett halvår då.

Sen bloggar jag mycket och hade en egen anonym blogg åt barnskaffandet men blev jobbigt med två så la ner min och fortsatte icke anonymt i andra. Kändes bara bra att inte vara hemlig. Man slipper många frågor faktiskt. Allt står ju svart på vitt så att säga.

Ja fick behandling flesta gången 2009 sen kom det tillbaka så iaf 2 1/2 år minst! Det är doften som avslöjar mest, rutten fisk doft som åker igenom alla kläder man har på sig och fastnar i dom.. Uscha.
    Tror man kan känna att man får det men för mig smög set på så tänkte inte på doften, den har ju funnit länge :P

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-31 00:52:32 följande:
    Kom naturligt efter utomkvedshavandeskapet, så att alla verkligen skulle förstå att vi SÖRJDE. Att det inte var ett misstag som redde ut sig själv utan att vi kämpat efter den graviditeten över ett halvår då.

Sen bloggar jag mycket och hade en egen anonym blogg åt barnskaffandet men blev jobbigt med två så la ner min och fortsatte icke anonymt i andra. Kändes bara bra att inte vara hemlig. Man slipper många frågor faktiskt. Allt står ju svart på vitt så att säga.

Ja fick behandling flesta gången 2009 sen kom det tillbaka så iaf 2 1/2 år minst! Det är doften som avslöjar mest, rutten fisk doft som åker igenom alla kläder man har på sig och fastnar i dom.. Uscha.
    Tror man kan känna att man får det men för mig smög set på så tänkte inte på doften, den har ju funnit länge :P
    Åh, skulle också vilja vara sådär öppen om allt....men jag vet inte, det går som inte....jag känner mig bara värdelös, och att det är synd om karln som har en sån ofruktbar fru...men det är väl nåt man måste komma över antar jag....Vill inte heller bli satt i fack som "dem där som det inte går för".....men å andra sidan så är det ju precis så det är. Usch...
    Lurigt när saker och ting smyger sig på, omärkbart..men hoppas du blir av med det nu, en gång för alla! Det finns viktigare saker som ska hålla till där ju! =p
  • AlexandraViberg
    Dagfördag skrev 2012-08-31 02:49:51 följande:
    Åh, skulle också vilja vara sådär öppen om allt....men jag vet inte, det går som inte....jag känner mig bara värdelös, och att det är synd om karln som har en sån ofruktbar fru...men det är väl nåt man måste komma över antar jag....Vill inte heller bli satt i fack som "dem där som det inte går för".....men å andra sidan så är det ju precis så det är. Usch...
    Lurigt när saker och ting smyger sig på, omärkbart..men hoppas du blir av med det nu, en gång för alla! Det finns viktigare saker som ska hålla till där ju! =p
    Mjaa, fast i vårt fall är det ju egentligen inget fel som ska påverka barnlösheten enligt läkaren på någon av oss. Mitt kan ju påverka lite, men inte i den mängd att det gör mig infertil. Det kan vara svårare bara (uppenbarligen) så jag anser mig inte ofruktbar och ingen anser oss som det heller, för den delen.
    Verkligheten är så nu att det är så många runt om oss som vi inte visste om, som kämpat, som gjort ivf, som behandlats för det ena och det andra. Det dyker upp nya hela tiden. Vi har faktiskt i vår närmaste närvaro ett par med två ivf barn. Som jag dessutom levt med i 10 år, men jag visste inget?

Så det är mycket mer medvetenhet nu för tiden och betydligt mindre "skam". Då det är en sjukdom, som man inte alls kan rå för.  :)

Ja! Nu ska skiten bort och därmed basta!
  • Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-31 11:41:54 följande:
    Mjaa, fast i vårt fall är det ju egentligen inget fel som ska påverka barnlösheten enligt läkaren på någon av oss. Mitt kan ju påverka lite, men inte i den mängd att det gör mig infertil. Det kan vara svårare bara (uppenbarligen) så jag anser mig inte ofruktbar och ingen anser oss som det heller, för den delen.
    Verkligheten är så nu att det är så många runt om oss som vi inte visste om, som kämpat, som gjort ivf, som behandlats för det ena och det andra. Det dyker upp nya hela tiden. Vi har faktiskt i vår närmaste närvaro ett par med två ivf barn. Som jag dessutom levt med i 10 år, men jag visste inget?

Så det är mycket mer medvetenhet nu för tiden och betydligt mindre "skam". Då det är en sjukdom, som man inte alls kan rå för.  :)

Ja! Nu ska skiten bort och därmed basta!

Sant, man lär väl inte höra om folk som har eller haft problem om man inte pratar om dem....Men dem med ivf barn, hur reagerade dem på att ni har det svårt? Var det positivt att berätta för dem? Eller ville dem inte prata om det?
    När får du börja med kuren då?
    Jag ska ta "sista" (för denna gången iaf hoppas jag) blodprovet om en vecka, sen skulle jag ringa kvinnokliniken så får vi förhoppningsvis träffas och höra svar på alla andra prover vi tog före sommaren. Läääänge sen...
  • AlexandraViberg

Egentligen är det hemligt, men en av dom berättade för mig, mest för att jag förstod på hans kroppspråk att det var så, så jag frågade och han sa att det var så. Ja man kan ju ringa och prata om det, så det är ju bra! Men de är äldre och barnen är över 10 år, så det var inte lika öppet på den tiden som det är nu, så de "skäms" väl lite. Men enligt mig helt utan anledning eftersom det är så vanligt nu! :)

Jadu, odlingen är klar nästa vecka, så det blir väl då! :)

Vad bra! Hoppas det går bra då! Att ni får några vettiga svar! :)

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-08-31 14:41:26 följande:
    Egentligen är det hemligt, men en av dom berättade för mig, mest för att jag förstod på hans kroppspråk att det var så, så jag frågade och han sa att det var så. Ja man kan ju ringa och prata om det, så det är ju bra! Men de är äldre och barnen är över 10 år, så det var inte lika öppet på den tiden som det är nu, så de "skäms" väl lite. Men enligt mig helt utan anledning eftersom det är så vanligt nu! :)

Jadu, odlingen är klar nästa vecka, så det blir väl då! :)

Vad bra! Hoppas det går bra då! Att ni får några vettiga svar! :)

Går som och funderar på om vi ska berätta för närmaste.....kanske blir lättare i längden....jag vet inte.
    Hoppas ni får ett positivt besked då! Vi får hålla tummarna, att det börjar hända nånting nu, BRA grejer! =)
  • AlexandraViberg

Jadu! Och mensen är 3 dagar sen! Tror äl var förskjuten för jag hade äl sekret i fem dagar efter att dem borde varit så. Tog ett test på bim som var neg.

Tror det fortfarande är så! Känner varken mensvärk eller annat så!

• Dagfördag
    AlexandraViberg skrev 2012-09-02 22:35:45 följande:
    Jadu! Och mensen är 3 dagar sen! Tror äl var förskjuten för jag hade äl sekret i fem dagar efter att dem borde varit så. Tog ett test på bim som var neg.

Tror det fortfarande är så! Känner varken mensvärk eller annat så!

Jag kan inte räkna hur många gånger det har varit så för mig. Har slutat fästa  mig vid det för jag vet att det ändå alltid är negativt....utom EN enda gång....inget symtom som var mer konstigt än ALLA andra gånger den bara inte behagat komma, så jag tyckte att det inte skulle skada med lite vin. Såklart. Jag har haft skitdåligt samvete över det, tänkt att det kanske var därför det inte blev nåt....Men samtidigt så ville man ju DÅ bara försöka glömma...som folk säger att man ska göra, och inte tänka på det...så då struntade jag i det. Hatar att min j''' kropp inte bara kan funka. Hålla på luras HELA tiden. Blä.....Har tagit äl-test också, en gång visade den positivt i typ 5 dagar. En annan gång positivt med 2 veckors mellanrum....=s jättedumt....Fast VARENDA gång hoppas man....i onödan.....
Svar på tråden Utredning som verkar stå stilla