PolyPond skrev 2012-08-29 07:52:46 följande:
För att det ÄR sant. Att du sedan inte vill tro det är en helt annan sak. Jag orkar inte gå in på det här närmare just nu, men jag rätt insatt i detta och är säker på vad jag talar om.
Om det är anarki jag har beskrivit, vilket mina anarkistiska bekanta inte alls skulle hålla med om, så står jag för det. Vi kan inte komma ifrån att de människor som stöter ut i det samhälle du beskriver är barn av det samhälle du lär ut. Det går att ändra på och enligt mig är det ditt förbannade ansvar att göra så, istället för att lägga ved på elden. Glöm aldrig att det är ditt fel om dina barn mobbar mina - inte tvärtom! Mina får lära sig respekt för andra människor och deras olikheter.
Om du kan det minsta om barnpsykologi så vet du också hur pass anpassningsbara de är i olika situationer. De lär sig snabbt att man får tio sockerbitar i teet hemma hos mormor, men att det inte går för sig hemmavid. Detsamma gäller stolar och allting annat.
Mina barn kommer inte mobba någon för då jävlar får dom med mig att göra. Givetvis måste jag dock vara så realistisk att jag inser att möjligheten finns att mina barn blir mobbare, mobbade, kriminella, volontärarbetare etc på gott och ont kommer jag mången gång att överraskas och mitt jobb är att grunda så att de positiva överraskningarna blir fler än de negativa.
Säg att jag får ett barn som mobbar din unge för att han klär sig i kjol. Du fördömer mig och säger att det är mitt fel i så fall. Låt oss säga att det är så, att felet är mitt.
Hur fan hjälper det din unge som nu är mobbad? Vad har han för glädje av att någon tar på sig skulden? Han får bara ett onödigt helvete. Tänk om mitt barn inte mobbar ditt barn, och inte 100 andra heller, men att 10 gör det. Vad spelar det för roll att de flesta är toleranta mot hans kjol? Utan kjol hade han sluppit mobbats för kjolen helt.
Ja, man kan bli mobbat utan kjol eller nåt annat utstickande, men man är fanimej garanterad mobbning om man som pojke klär sig i kjol och du är en usel förälder om du inte gör ditt bästa för att skydda ditt barn från mobbning!
Får man misshandla någon bara för att dom säger "ey din mamma!" givetvis inte! Det betyder inte att om du säger det till 100 personer från en kultur där det är känsligt så kan du räkna med rejält med stryk.
Har de som misshandlat gjort fel? JA! Är det till glädje för den misshandlade? NEJ
Jag hoppas att ditt och TS barn har många andra goda förebilder i omgivningen med, som tur är står och faller inte allt med en individ =)