• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-28 08:56:06 följande:
    Klart att pojkar sjkall få prova det dom vill i klädväg! MEN det är ytterst ovanligt att en pojke vill gå i flickläder!

Varför säger du "hen" överhuvudtaget??? Det är inget ord utan något som de värsta tokfeministerna försöker få in i det Svenska språket!
    Det beror på vilken ålder de är i. Självklart påverkas de av omgivningen, precis som alla oss andra.

Jag säger hen eftersom ni inte har något att göra med könet på mitt barn. Om du tycker jag är en tokfeminist skiter jag högaktningsfullt i.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-28 10:37:44 följande:
    Om det går bra för dig och du mår bra och är lycklig så har du all rätt i världen att lära ut det sättet att vara till ditt barn

Anpassning hjälper inte alla så klart, men glöm inte att varje klass är unik och det är extremt mycket att kräva av ett litet barn att bära upp (kjol på pojke) och om detta skott i mörkret slår tillbaka så är det ungen som offras och TS är den som ensam bär skulden för att ha gjort något sådant helt i onödan.

Så jag är helt emot det av den enkla anledningen att risken att det inte ska gå bra är allt för enorm.
    Att anpassning inte hjälpte för dig innebär givetvis inte att total medveten missanpassning är svaret OM det nu inte kommer från ungen själv som vill skapa sig en stark egen identitet. Den måste komma från barnet och inte från föräldrarna. Jag fick inte gå i tigerdräkt till skola, något jag är tacksam för i efterhand, föräldrar ska inte alltid vara barnens bästisar och alltid vara dem till lags utan förbereda dom för världen så bra som möjligt  
    Ja, det är jätteskillnad. Mitt syskons klass bestod av fjorton karbonkopior i salomonryggsäck. Jag är dock övertygad om att föräldrarna hade kunnat sätta stopp för det där om de gått samman. Ytterst få föräldrar vill egentligen att deras barn skall behöva anpassa sig på det viset.

Det  är enormt stor skillnad på att tvingas bära något man inte vill ha och att ha givits den möjligheten. Jag anser att det är ett betydligt större offer att som förälder inte erbjuda möjligheter eller att inte stötta sitt barns önskan att välja. Jag tillhör inte dem som sätter ut regler "för att det ska vara så" och skolbarn har dessutom ganska mycket innanför pannbenet själva. Hade jag haft en önskan att gå i tigerdräkt i skolan hade jag fått det.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-28 11:13:02 följande:
    Ja, det är jätteskillnad. Mitt syskons klass bestod av fjorton karbonkopior i salomonryggsäck. Jag är dock övertygad om att föräldrarna hade kunnat sätta stopp för det där om de gått samman. Ytterst få föräldrar vill egentligen att deras barn skall behöva anpassa sig på det viset.

Det  är enormt stor skillnad på att tvingas bära något man inte vill ha och att ha givits den möjligheten. Jag anser att det är ett betydligt större offer att som förälder inte erbjuda möjligheter eller att inte stötta sitt barns önskan att välja. Jag tillhör inte dem som sätter ut regler "för att det ska vara så" och skolbarn har dessutom ganska mycket innanför pannbenet själva. Hade jag haft en önskan att gå i tigerdräkt i skolan hade jag fått det.

Alltså, jag är absolut FÖR att stoppa modehysterin i skolorna! Jag fick nämligen en släng av den sleven själv när jag var c:a 8-12 år, när alla skulle ha jeans från Gul o Blå eller Puss o Kram - och mina föräldrar inte hade råd med sådana extravaganser. De tongivande tjejerna i klassen höll dessutom reda på vilka MODELLER man hade, så det dög inte att ärva ett par Gul o Blå efter ett äldre syskon eller köpa dem begagnat - tjejerna såg direkt att det inte var den sista modellen... *spyr*

Allt sådant är jag med och motverkar så mycket jag kan nu när jag har egna barn i skolåldern! Bland annat ordnar vi klädbytardagar i dotterns skola. Det är inte bara OK utan till och med önskvärt att köpa - och använda - äldre barns urvuxna kläder billigt. Detta är mycket ur ett miljöperspektiv, men det har ju ÄVEN den goda bieffekten att kraven på nya, dyra och moderna kläder minskar.

Men det DU pratar om - att klä ut barn till det motsatta könet - är något HELT annat. Och det tror jag att du vet innerst inne. Du försöker att blanda bort korten, för att få dina galenskaper att verka behjärtansvärda...    
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-28 11:42:04 följande:
    Men det DU pratar om - att klä ut barn till det motsatta könet - är något HELT annat. Och det tror jag att du vet innerst inne. Du försöker att blanda bort korten, för att få dina galenskaper att verka behjärtansvärda...    
    Jag klär inte ut någon till det motsatta könet (det existerar inte ens ett "motsatt" kön), utan jag ger möjlighet till att klä sig precis så som man vill. Det gör vi övriga i huset och många i bekantskapskretsen, så självklart ska mina barn ha samma rätt.
  • Pompeia01
    PolyPond skrev 2012-08-28 12:04:39 följande:
    Jag klär inte ut någon till det motsatta könet (det existerar inte ens ett "motsatt" kön),

Då undrar jag lite vilken planet du bor på..? Eller ni kanske är sniglar..?
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-28 12:17:18 följande:

Då undrar jag lite vilken planet du bor på..? Eller ni kanske är sniglar..?
    Den planeten där man kan lära sig lite om att kön faktiskt befinner sig på en glidande skala och inte är så binär som många tror.
  • Trekk
    PolyPond skrev 2012-08-28 11:13:02 följande:

Den som går i tidgerdräkt till skollan får betala ett socialt pris för det och få är de som kommer undan med det.
  • Janice01
    PolyPond skrev 2012-08-28 11:04:05 följande:
    Det beror på vilken ålder de är i. Självklart påverkas de av omgivningen, precis som alla oss andra.

Jag säger hen eftersom ni inte har något att göra med könet på mitt barn. Om du tycker jag är en tokfeminist skiter jag högaktningsfullt i.
    Varför använder du då inte ordet "den" eller bara "mitt barn" som är korrekt svenska????
  • Anonym (hOn)
    PolyPond skrev 2012-08-28 12:23:20 följande:
    Den planeten där man kan lära sig lite om att kön faktiskt befinner sig på en glidande skala och inte är så binär som många tror.
    Ligger den före mars eller efter venus?
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-28 14:18:25 följande:
    Varför använder du då inte ordet "den" eller bara "mitt barn" som är korrekt svenska????
    Det är ett praktiskt ord och det är roligt att vara med och förändra. Polyamori är ett annat svenskt ord som jag varit med och "använt in" i språket.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!