• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Västjämtland
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:22:40 följande:
    Du har fel i att
    1) Transpersoner har förvirrad könsidentitet

Du har fel i att
    2) feminism inte handlar om jämställdhet

Du har fel i vad
    3) genuskritik handlar om

Du har fel i att
    4) jag försöker plocka pk-poäng

Du har fel i att
    5) jag kommer att tvinga mitt barn till vad det nu är du tror jag kommer tvinga henom till

du har fel i
    6) att kvinnor har överlägsna rättigheter i samhället
    Nu börjar vi komma någon vart!  (Dock saknas bevisen ännu och vi får se feministiskt influerade myter)

1, Detta är ju en HBTQ fråga. men ok då.  men ändå intressant.

Om man är oklar över sin könsroll, är man inte förvirrad då? Om man är född som hermafrodit så kan jag hålla med om att ens kön är oklart.    

2.  Om man enträget skyller alla fel i världen på mannen/männen som grupp, och vill för egen del skaffa sig fördelar genom lagar och kvoteringar. Det är inte jämnstäldhetsarbete!

3, Genuskritik (alt 1 och 2)

Kritik av könet (att problematisera könsroller) är mer en fråga om filosofi än vetenskap.

Kritik av genuslära uppfattas idag av samhället som "Hat" enligt den samlade PK-Pressen. men om man inte får ifrågasätta feminismen och genusteori. Vad är den då värd. Är den icke kvantifierbar, vad har den då för värde?

4. Vad vill du då?

5.  Varför vill du då förvägra "Den" ett normalt samspel med sin omgivning?

6.   Varför finns det då fler lagar som särbehandlar kvinnor än män?

Det finns en lag om kvinnofrid, men inte mansfrid! 

Kvinnor blir automatiskt vårdnadshavare, men inte män. 

En kvinna får visitera en man, men en man får inte visitera en kvinna

Kvinnor fick tex allmän rösträtt före oss män!

Varför har kvinnor straff-rabatt inom brottsväsendet (tex, barndråp)

H

• Västjämtland
    PolyPond skrev 2012-09-10 18:25:34 följande:
    Förklara för mig hur en person som har likvärdiga meriter kan bli nedvärderad, genom att bli tillsatt före någon av underrepresenterat kön eller etnicitet!
    Jag är väldigt nyfiken på svaret.

Kvotering sker både med män och kvinnor.
    Det där är väldigt nära en dubbel-negation.

Har alla likvärdiga meriter så är det något annat som styr valet eller hur?

Bör inte den med bäst erfarenhet och bäst kvalifikationer bli den som väljs?

Ras. kön eller etnicitet skall inte inverka. eller hur?

Om två kvinnor söker samma jobb skall väl inte den enes etnicitet vara avgörande?

På samma sätt om det är en man eller kvinna, kvotering innebär ju ofta att man tar in personer med lägre kvalifikationer för att uppfylla politiska mål!

H

• Västjämtland
    PolyPond skrev 2012-09-10 17:22:34 följande:
    Detta är inte tryckande, utan kunskap om transpersoners identitet. Jag har jobbat med dessa frågor, vilken kunskap har du?

Inte mer än att jag känner ganska många transexuella, (inte transvestiter), även om jag känner en del sådana med)

Tyvärr är jag inte en hetrosexuell homofob, så den fördomen kan du bita dig i tummen på!  

H
  • PolyPond
    Här skriver man ett långt och grundligt inlägg och så skiter sig den JÄVLA anslutningen!!
    Gaaah!
  • PolyPond

Jag börjar bakifrån istället. (FAN, vad förbannad och matt jag är!)

6) Det finns sannolikt massor av skäl till varför vi har olika lagar för kvinnor och män. En av dessa är att vi fortfarande har föreställningen om att vi är så olika.
    Att kvinnor oftare vinner vårdnadstvister beror till exempel på att det fortfarande finns en unken föreställning om att kvinnor är bättre på omhändertagande än män. Det finns också en tro på att kvinnor inte kan misshandla.
    Det här är idéer som vi verkligen behöver ändra på.

Jag vill ha en källa på att kvinnor fick allmän rösträtt före män.

Kvotering innebär i princip alltid att man skall välja den person som är av det underrepresenterade könet/etniciteten/eller vad man nu önskar få mer av, när meritvärdet är likvärdigt.

• PolyPond

5) Jag är inte mycket för det normala, i avseendet "det som är mest vanligt", för sakens skull. Jag vill att mitt barn själv skall få välja sina intressen och inriktning i livet, så långt det är möjligt, utan att jag har en massa förväntningar utifrån kön. Detta är något jag själv har förvägrats och jag tycker det är sorgligt.

4) Jag vill mycket jag. En stabilare uppkoppling vore inte dumt, till exempel.

3) Det råder en allmän förvirring mellan vad som är biologiskt kön och vad som är socialt kön (även kallat genus). Teoretiskt är detta väldigt enkelt: genus är den könsroll vi har i samhället. Den är inte medfödd, utan inlärd. Praktiskt är det svårare, eftersom vi vare sig kan bevisa vad som är biologiskt betingat och vad som är just inlärda beteenden. Sysslar man med genuskritik så utgår man dock i regel ifrån att det som är biologiskt kommer att bestå, oavsett hur vi beter oss, samtidigt som man kan förändra en roll. Man behöver med andra ord inte förstärka det eventuellt biologiska i könsrollen, eftersom det kommer att uppkomma ändå, medan det som inte är biologiskt nedärvt är påverkbart.
    När man kritiserar genuskritik, så kritiserar man viljan att varje individ bör få utforma sin könsroll utifrån egna förutsättningar.

• PolyPond

2) Feminister skyller inte alla fel i världen på män.

1) Det finns en del människor som befinner sig mellan kön kroppsmässigt och/eller känslomässigt. Somliga av dessa är intersexuella och andra någon form av intergenders. Dessa kan vara mycket säkra på sin könsidentitet, trots att den ligger "mitt emellan" könen. Det finns också transsexuella som inte är kroppsligt "färdiga", men som ändå är fullständigt säkra på sin identitet.

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 19:03:35 följande:
    Det där är väldigt nära en dubbel-negation.

Har alla likvärdiga meriter så är det något annat som styr valet eller hur?

Bör inte den med bäst erfarenhet och bäst kvalifikationer bli den som väljs?

Ras. kön eller etnicitet skall inte inverka. eller hur?

Om två kvinnor söker samma jobb skall väl inte den enes etnicitet vara avgörande?

På samma sätt om det är en man eller kvinna, kvotering innebär ju ofta att man tar in personer med lägre kvalifikationer för att uppfylla politiska mål!

H

Det är väldigt vanligt att arbetsgivare väljer mellan två eller flera individer med likartat meritvärde. På vilket sätt anser du det då nedvärderande att du blir vald utifrån en egenskap som är underrepresenterad på arbetsplatsen?

Kvotering handlar sällan om att ta in någon med lägre kvalifikationer.
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 19:08:22 följande:

Inte mer än att jag känner ganska många transexuella, (inte transvestiter), även om jag känner en del sådana med)

Tyvärr är jag inte en hetrosexuell homofob, så den fördomen kan du bita dig i tummen på!  

H
    Det var inte ens en tanke jag tänkte. Jag konstaterade blott att jag har kunskap i detta ämne.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!