• Anonym (Ts)

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Jag är feminist, stolt och hedersfull. Fick barn med min pojkvän i våras, barnet är fött med penis men jag vill vara öppen att barnet själv får bestämma sin tillhörighet och klär hen därför i blandad färgskala och även i klänningar ibland. Min pojkvän, som är en äkta mansgris som bara motarbetar mig, protesterade först verbalt men jag vek mig inte så nu har han lånat korta sommarklänningar av sin syster som han har på sig när vi handlar och går ut. Trodde först han bara skulle hålla på en stund men nu har det gått över en vecka! Och på lördag ska vi på bröllop så nu har han lånat en festblåsa, stora örhängen och klackskor! Hur ska jag få honom att sluta utan att behöva ge mig? Jag lämnar honom om han går dit i klänning!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-22 07:25
    Skriver här med eftersom folk verkar haka upp sig. Min pojkvän hade gärna fått gå i klänning om det vore ett seriöst val från hans sida, hade stöttat honom fullt ut, men inte när det bara är för att jävlas med mig och håna min åsikt.

• Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!
  • Västjämtland
    PolyPond skrev 2012-09-10 20:41:26 följande:
    Det är väldigt vanligt att arbetsgivare väljer mellan två eller flera individer med likartat meritvärde. På vilket sätt anser du det då nedvärderande att du blir vald utifrån en egenskap som är underrepresenterad på arbetsplatsen?

Kvotering handlar sällan om att ta in någon med lägre kvalifikationer.

Motfrågan (Opedagogiskt nog blir) Vad är syftet med att välja någon som är underrepresenterad i avseende av Kön/etnicitet/handikapp?

Vi diskuterar inte egenskaper, utan kön/etnicitet och Motsv. (Kön och ras är aldrig en egenskap) 

Enligt det sättet att resonera borde samtliga utbildningsplatser till skolväsendet och sjukvården tömmas till förmån av män. Likså vetrinär-utbildningar då män är underrepresenterade inom de yrkena!

Och det vet vi ju hur det gick när de försökte det häromåret!  (Stackars tjejer som blev bortvalda)  

H       
  • PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 20:53:07 följande:

Motfrågan (Opedagogiskt nog blir) Vad är syftet med att välja någon som är underrepresenterad i avseende av Kön/etnicitet/handikapp?

Vi diskuterar inte egenskaper, utan kön/etnicitet och Motsv. (Kön och ras är aldrig en egenskap) 

Enligt det sättet att resonera borde samtliga utbildningsplatser till skolväsendet och sjukvården tömmas till förmån av män. Likså vetrinär-utbildningar då män är underrepresenterade inom de yrkena!

Och det vet vi ju hur det gick när de försökte det häromåret!  (Stackars tjejer som blev bortvalda)  

H       
    Det kan finnas många skäl till det. Den allmänna uppfattningen är att så mångfald berikar.
  • PolyPond

Jag ser definitivt kön som en egenskap. Vad skulle det annars vara?

• Västjämtland

Min "Citerings-funktion" urartade gravt! *lol*

På Nr 6

Männen fick allmän rösträtt 1918, Kvinnorna 1919 (i maj)

Dock var rösträtten väldigt strikt villkorad för männen (Krav på genomförd värnplikt med mera) vilket defacto inskränkte männens rätt längre. Detta krav levde kvar ända till 1923, först då hade män och kvinnor lika rösträtt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6str%C3%A4tt#R.C3.B6str.C3.A4ttens_utveckling_i_Sverige

I övrigt verkar du hålla med mig i min åsikt inom stycke 6. 

.  

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 21:11:17 följande:

I övrigt verkar du hålla med mig i min åsikt inom stycke 6. 

.  

Ja, jag håller med dig om detta och det är en självklarhet för mig som feminist att tycka att denna ojämställdhet är bedrövlig.

Att män haft allmän värnplikt till alldeles nyligen tillhör ju också en av dessa orättvisor.
  • Västjämtland

Punkt 1.
    Det låter mycket riktigt, om man ser det från de transsexuella/intersexuellas vinkel
    Dock har det inte så mycket med manligt/kvinlig vardag, utan får ses som en pastisch på verkligheten. för den aktuelle personen är det deras vardag och det skall respekteras.

Nr 2
    Enligt "Statsfeminismen" och Pk-pressen så är det ju alltid mannens fel. Läser man bara ett urval av nyhetsflöden och tidningar ser man tydligt den ton i samhället där ett uttalat missandri frodas och uppmuntras.

Nr 3
    Om man betraktar mäniskan som en varelse och ser den ur strikt beteendevetande så håller jag med om att mycket av personens roll tas ur dess samspel med omgivningen. dock kan du aldrig frångå det nedärvda. Vissa egenskaper och beteenden är genetiskt betingade, och alla som håller på med avelsarbete kan intyga att ras/kön har olika nedärvda egenskaper. Mäniskan är bättre på att lära sig och anpassa sitt beteende, men det nedärvda finns alltid kvar!

Nr 4
    Kan bara säga att fast opto-fiber är lysande bra!

Nr 5 
    Hur säkerställer du att barnet inte bara gör som du vill för att göra dig glad?
    Hur gör du för att säkerställa att du inte tvingar ditt barn att leva ut dina förhoppningar, att du omedvetet tvingar in den i en "Roll" den inte själv vill ha?

H           

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 21:37:12 följande:
    Punkt 1.
    Det låter mycket riktigt, om man ser det från de transsexuella/intersexuellas vinkel
    Dock har det inte så mycket med manligt/kvinlig vardag, utan får ses som en pastisch på verkligheten. för den aktuelle personen är det deras vardag och det skall respekteras.

Nr 2
    Enligt "Statsfeminismen" och Pk-pressen så är det ju alltid mannens fel. Läser man bara ett urval av nyhetsflöden och tidningar ser man tydligt den ton i samhället där ett uttalat missandri frodas och uppmuntras.

Nr 3
    Om man betraktar mäniskan som en varelse och ser den ur strikt beteendevetande så håller jag med om att mycket av personens roll tas ur dess samspel med omgivningen. dock kan du aldrig frångå det nedärvda. Vissa egenskaper och beteenden är genetiskt betingade, och alla som håller på med avelsarbete kan intyga att ras/kön har olika nedärvda egenskaper. Mäniskan är bättre på att lära sig och anpassa sitt beteende, men det nedärvda finns alltid kvar!

Nr 4
    Kan bara säga att fast opto-fiber är lysande bra!

Nr 5 
    Hur säkerställer du att barnet inte bara gör som du vill för att göra dig glad?
    Hur gör du för att säkerställa att du inte tvingar ditt barn att leva ut dina förhoppningar, att du omedvetet tvingar in den i en "Roll" den inte själv vill ha?

H           
    Det håller jag inte med om. De områden där män har sämre villkor lyfts sällan upp, men att det skulle hävdas att saker och ting är mäns fel är inte rätt uppfattat. Jag tror du blandar ihop det strukturella förtrycket med individer här. Strukturerna med patriarkat (till exempel) upprätthålls av BÅDE män och kvinnor.

Saken är den att de nedärvda egenskaperna inte behöver förstärkas. De kommer att finnas där ändå, oavsett hur du förhåller dig till dem. Det finns därför ingen fara i att försöka förändra roller: Det biologiska kommer att bestå ändå.

Det går inte att säkerställa att mitt barn inte påverkas av mina förväntningar. Det är inte i alla avseenden lämpligt heller (jag kan till exempel tänka mig att förväntningen att själv städa sitt rum är en ganska bra sådan). Däremot kan jag arbeta med mig själv för att försöka se vilka förväntningar jag har på mitt barn, vilka som beror på kön, och utifrån de insikterna redigera mitt beteende.

• Västjämtland

På vilket sätt är individen förtryckt i samhället?

Kan du ge exempel på konkreta situationer där kvinnor tex. hindras att verka/utbilda sig? Där det finns förbud mot kvinnor?

På samma sätt vill jag att du definerar och bevisar "Den patriarkala strukturen" 

Det är bara mannen i samhället idag som har lagenliga begränsningar och inskränkta förmåner, en kvinna har mycket lättare att avancera i samhället.

H

• PolyPond
    Västjämtland skrev 2012-09-10 22:02:38 följande:
    På vilket sätt är individen förtryckt i samhället?

Kan du ge exempel på konkreta situationer där kvinnor tex. hindras att verka/utbilda sig? Där det finns förbud mot kvinnor?

På samma sätt vill jag att du definerar och bevisar "Den patriarkala strukturen" 

Det är bara mannen i samhället idag som har lagenliga begränsningar och inskränkta förmåner, en kvinna har mycket lättare att avancera i samhället.

H
    I Sverige har vi ju arbetat bort sådana förbud. Däremot förekommer de flitigt runt om i världen och ännu mera i form av normförbud, som inte är egentliga förbud utan mera påtryckning av samhället (vilket kan vara nog så effektivt).
    Intressant är ju till exempel detta med att yrken tappar i löneutveckling när det blir mycket  kvinnor på posterna, eller att män sällan väljer yrken som sjuksköterska eller förskollärare.

Jag håller inte med om att det är lättare för kvinnor att avancera i samhället. Män väljer fortfarande män och kvinnor gör också det i väldigt hög utsträckning. Begränsningen hos männen ligger snarare i att de inte gärna får lov att inte göra "karriär".
  • Gung Ho
    PolyPond skrev 2012-09-10 20:41:26 följande:
    Det är väldigt vanligt att arbetsgivare väljer mellan två eller flera individer med likartat meritvärde. På vilket sätt anser du det då nedvärderande att du blir vald utifrån en egenskap som är underrepresenterad på arbetsplatsen?

Kvotering handlar sällan om att ta in någon med lägre kvalifikationer.

Finns det ett värde för företaget att ha en jämnare representation kommer de att välja tex en kvinna vid likartad utgångspunkt (meriter är lite väl begränsat att gå på). Vet inte om man skall kalla det kvotering, utan ett sätt att få en balanserad arbetsgrupp. Om man känner att man har gott om 'igångsättare' och nu vill ha en 'färdiggörare' i gruppen, är det då också kvotering?
    Jag ser kvotering som att om man på förväg, utan hänsyn till den individuella gruppen eller arbetsplatsen, bestämmer att det skall vara tex 50/50 på en arbetsplats. Då kommer ofrånkomligen kvinnor/män regelmässigt bedömas annorlunda. Därför är kvotering fel i lagstadgad form, men en analys av behovet av en någorlunda jämnt fördelad könsfördeling helt ok.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!