• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • stickkontakt

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Visst kan folk äta en massa grönsaker om de vill, det är säkert bra. Att börja sleva i sig natriumbikarbonat är nog mindre lämpligt. Och att citroner skulle vara basiska? Jag vet inte vad jag ska säga.

Jag har också googlat på Ragnar Berg och jag tycker det säger allt om hela konceptet att det förespråkas av folk som hävisar till en enda forskare som var verksam i början på 1900-talet. Det är ju väl känt att de hade full koll på den tiden, ingen galen forskning alls. Eller? Att det dessutom påstås att han är nobelpristagare trots att han inte finns med på några officiella listor är ju bara patetiskt. Visst förekommer forskningsfusk och påhittade titlar, men att hitta på ett nobelpris är lite väl magstarkt och lättavslöjat. 

• Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:40:27 följande:
    Men du tror ju inte på det!
    Fråga dig istället VARFÖR du är sur så ska du se att du egentligen inte har nån anledning att vara det!  
    Jomen bikarbonat fungerar jättebra mot sura kärringar uppstötningar och därmed humör.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:24:38 följande:

Det har jag redan svarat på i den här tråden
    Jag vet inte men urin och saliv rekommenderas enligt en broschyr jag har. Har inga planer på att göra det i dagsläget. Måste läsa på mer!

Nåt mer du undrar?   
    Tack! (Även om jag inte hittar vem det är som sagt att du är försurad.)

Det är en hel massa jag undrar, men nu är det läggadags för den här surkärriingen!  
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-29 22:41:14 följande:
    Det var nog er jag tänkte på. I kroppen som sådan kan ni vara tämligen säkra på att ni är rätt ok. Åtminstone vad PH beträffar.
    Jaha, så jag är surare än den som kallar mig dum i huvudet? Hygglo....

Jag är inte säker på nåt nu för tiden... 
  • Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:44:10 följande:
    Jaha, så jag är surare än den som kallar mig dum i huvudet? Hygglo....

Jag är inte säker på nåt nu för tiden... 
    Ok. Då föreslår jag att du följer den evidensbaserade vägen och litar på forskning som lett fram till bevisat effektiva terapier. Alternativet är aldrig baserat på seriös forskning, då hade det ingått i skolmedicinen.
  • Anonym (sur?)
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:20:34 följande:

Och jag skrev inlägget om smärta med en smiley på slutet! Kan du sluta tjafsa om det nu, jag har inget intresse att kolla mitt pH, jag gjorde ett litet i min mening "kul" inlägg, Jag argumenterar inte om pH generellt.

Jag har folk som menar på att jag är sur, utifrån deras synsätt. Jag har inte gjort något direkt åt saken, jag är för lite insatt MEN asner det är viktigt att det finns komplement att ta till när sjukvården inte hjälper en! Utan i många fall stjälper! Att vi sen här diskuterar pH kunde lika gärna vara hypotyreos, kortisolbrist, b12 brist, smärta, eller nåt annat. 

Om man väljer ett komplement kan man fixa alternativa vägar att kolla sitt pH. Precis upp till var och en att avgöra vad som är rätt och fel för den egna kroppen!   
    Tack!
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:27:00 följande:
    Problemet är bara att vi VET att det är nyttigt att äta den mat som rekommenderas - men det finns inget som belägger att det skulle bero på pH-värdet. Det är inte säkert att det är bluff och båg totalt, men det finns inga bevis! Förstår ni skillnaden?
    Så hur kommer det sig att människor får cancer då? Professor Otta Warburg vann t. ex. redan 1931 Nobelpriset för upptäckten att cancerceller inte växer i en syresatt miljö med ett balanserat pH-värde.

• Themis

Här är några som har funderat lite:

metabolichealing.com/education/articles/acid-and-alkaline-nutrition-shattering-the-myths/

Myth #1: It is GOOD to be alkaline, it is BAD to be Acidic

Truth: It is BAD to be Alkaline, it is BAD to be Acidic. Most people, including uninformed doctors, naturopaths, and alternative health people throw around terms like acid and alkaline, but have very little understanding of what they are actually talking about. It is a fact that acidosis is pathological, and can wreak havoc on the body. What is not known as widely in the health world, is that alkalosis is ALSO pathological and will cause just as many, if not more problems with your health. In fact, the majority of people that I see in my practice are TOO ALKALINE. Some common symptomatology associated with Alkalosis:

Hypothyroidism Hypochlorhydria (low stomach acid, HCL) Allergies Wheezing Diarrhea Fatigue Feel more like the ‘tortoise’, less like the ‘hare’ Elevated serum bicarbonate --

Debatten är fri...
    För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 22:37:33 följande:
    Jag är fullständigt öppen för att vi kommer få nya vetskaper om sådant vi inte haren aning om idag. Det du säger kan mycket väl stämma, MEN: jag vill ha någon form av rimlig grund att stå på. Cirkelresonemang, obskyra hemsidor och anekdoter biter inte på mig. Jag vill ha något som tyder ens det minsta lilla på att det kan förhålla sig som ni skriver, annars tycker jag att det är direkt olämpligt att laborera med pH-balansen i kroppen. Med det tankesätt du/ni representerar kan man ju lika gärna komma på i framtiden att intagande av bikarbonat och nässelpulver är livsfarligt.
    Nu får du nog läsa mina inlägg igen! Jag representerar inte nån förespråkare av att mäta pH. Jag ser rimligheter i att det mkt väl kan stämma men som jag tidigare skrivit, jag är just nu för dåligt insatt!

Nässelpulver, björkaska och bikarbonat antar jag, notera antar, har använts länge för såna här besvär. Högst troligt är det ju inte nåt nytt påfund det här med att man, då ev, är sur i kroppen. Innan vetenskapen skred framåt i rasande takt botade man trots allt många symtom (eller lindrade) genom sånt som vissa vill kalla kvacksalveri!

Det står var och en fritt att tro och tycka och tänka vad dom vill! Får man ingen hjälp och man har oftast diffusa symtom som påverkar ens vardag, och är lite vidsynt i sitt tankesätt, så förstår jag att folk testar andra vägar. Jag gör det själv...    

Den som lever får väl se vad framtiden har att erbjuda. kan bli spännande! men blodiglar används ju numera inom modern vetenskap så jag håller ganska få saker som orimligt jag har potenta läkemedel växande på ängen bortanför huset...  
  • talulah gosh
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:36:14 följande:
    Det kanske vi ska låta TS svara på. Om hon menade lungor i förhållande till pH eller bara valde lungorna som ett organ som kan vara trasigt fast resten av kroppen funkar, och tvärtom.  Att kalla mig slut i huvudet en gång till är inte speciellt smart av dig, då det snarare visar på din intelligens nivå!

Du verkar dessutom inte läsa mina inlägg utan bara skumma dom!   "Jag trodde att kvacksalvarnas definition av "sur kropp" var just sur i blodet - men man ändrar väl sig efter vad som passar för dagen antar jag." Din mening som jag svarade på med sur i blodet jag tackar...du trodde nåt och jag påvisade att det bara lät lite löjligt, eftersom du dels använde ordet kvackalsvare (ditt fria val, men i mina öron väldigt nedvärderade om folk som faktiskt gör nytta inom vissa områden).

Jo, vet du vad ketoacidos, metabolisk aciods och respiratorisk är? just, sur i blodet, ett livshotande tillstånd...TS pratar om nåt annat...ska vi hoppa vidare dit? 
    För det första, nej det var inte så snällt att kalla dig slut i huvudet, men å andra sifan har du redan gjort det samma - om ej rakt ut - genom att påskina att jag skulle diskutera på dagisnivå (sten i glashus, btw)

Jag använde ordet kvacksalvare eftersom jag VILLE ha ett nedlåtande ord. Jag skrev "trodde att kvacksalvarna" för att raljera om det inte gick fram. Poängen är att det är just sur i blodet som det brukar pratas om i dessa sammanhang, så min fråga kvarstår - varför inte bara ta ett blodprov?

Ja, jag vet vad metabol och respiratorisk acidos är. Jag vet också vad ketoacidos är. Det var därför jag tog för givet att TS tog lungorna som exempel - eftersom de faktiskt har med pH att göra. Alla dessa saker som du räknar upp har dessutom en sak gemensamt - man ser det på en blodgas! Tata!
    TS pratar om samma sak, fast i mildare form. Eller åtminstone är det det som förespråkare för basisk föda gör.

Frågan kvarstår: Eftersom så många anser sig vara sura borde det vara enkelt att bara ta ett blodprov. Ingen motsäger att maten de förespråkar är nyttig - det är bara anledningen till att den skulle vara bra som vi ifrågasätter (eftersom det inte finns någonsomhelst forskning)
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-29 22:46:35 följande:
    Ok. Då föreslår jag att du följer den evidensbaserade vägen och litar på forskning som lett fram till bevisat effektiva terapier. Alternativet är aldrig baserat på seriös forskning, då hade det ingått i skolmedicinen.
    Och när jag inte får hjälp inom skolmedicinen? Det de kan erbjuda är smärtlindrande tabletter....när jag själv laborerar med kosten och nu även alternativ behandling och mår bättre....ska jag vika mig, stoppa i mig tabletter, må sämre pga biverkningar och krascha totalt? Eller ska jag försöka nåt annat?

Finns massa behandlingar som självklart fungerar och är noga utvärderade...men för oss små människor, med diffusa symtom, där läkarna vägrar läsa studier som visar att nåt annat kan funka bättre?   
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!