Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:36:14 följande:
Det kanske vi ska låta TS svara på. Om hon menade lungor i förhållande till pH eller bara valde lungorna som ett organ som kan vara trasigt fast resten av kroppen funkar, och tvärtom. Att kalla mig slut i huvudet en gång till är inte speciellt smart av dig, då det snarare visar på din intelligens nivå!
Du verkar dessutom inte läsa mina inlägg utan bara skumma dom! "Jag trodde att kvacksalvarnas definition av "sur kropp" var just sur i blodet - men man ändrar väl sig efter vad som passar för dagen antar jag." Din mening som jag svarade på med sur i blodet jag tackar...du trodde nåt och jag påvisade att det bara lät lite löjligt, eftersom du dels använde ordet kvackalsvare (ditt fria val, men i mina öron väldigt nedvärderade om folk som faktiskt gör nytta inom vissa områden).
Jo, vet du vad ketoacidos, metabolisk aciods och respiratorisk är? just, sur i blodet, ett livshotande tillstånd...TS pratar om nåt annat...ska vi hoppa vidare dit?
För det första, nej det var inte så snällt att kalla dig slut i huvudet, men å andra sifan har du redan gjort det samma - om ej rakt ut - genom att påskina att jag skulle diskutera på dagisnivå (sten i glashus, btw)
Jag använde ordet kvacksalvare eftersom jag VILLE ha ett nedlåtande ord. Jag skrev "trodde att kvacksalvarna" för att raljera om det inte gick fram. Poängen är att det är just sur i blodet som det brukar pratas om i dessa sammanhang, så min fråga kvarstår - varför inte bara ta ett blodprov?
Ja, jag vet vad metabol och respiratorisk acidos är. Jag vet också vad ketoacidos är. Det var därför jag tog för givet att TS tog lungorna som exempel - eftersom de faktiskt har med pH att göra. Alla dessa saker som du räknar upp har dessutom en sak gemensamt - man ser det på en blodgas! Tata!
TS pratar om samma sak, fast i mildare form. Eller åtminstone är det det som förespråkare för basisk föda gör.
Frågan kvarstår: Eftersom så många anser sig vara sura borde det vara enkelt att bara ta ett blodprov. Ingen motsäger att maten de förespråkar är nyttig - det är bara anledningen till att den skulle vara bra som vi ifrågasätter (eftersom det inte finns någonsomhelst forskning)