• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:05:24 följande:
    Kortisol är ju ett omtvistat hormon som kan kollas på olika sätt. Och ge olika svar...och därför olika behandling...så varför skulle inte det kunna vara samma med andra saker i vår kropp? Som jag skrev från början, jag är inte så insatt i just detta, mer än att det har påtalats att jag är sur. Och jag har en liten teori. Det handlar om att min kropp inte har full balans och en ämnesomsättning som inte är på topp. Jag samlar mkt vätska som blir kvar i vävnaden. Och där har vi en stor grej. I blodet cirkulerar en massa saker fritt, det är lätt att mäta, i vår vänad...där sitter det fast och är svårmätt. Så för mig är det logiskt att pH kan vara olika i blodet och i vävnaden och även om man inte har nån klassisk akut pH förskjutning (bara det här som läkarna lyssnar på) så kan väl pH värdet i vävnaden vara en långsiktig process som inte leder till akuta problem, men på sikt ställer till trassel, för det blir obalans i systemet. Lite samma sak som det här med hypo2 tex. Omtvistat och icke vedertaget, men ändå...nåt ligger det i det. 

Vem har ställt dig din sura kropp diagnos?
  • Pallas

Inte är det Talulah Gosh som kryper längre ned iaf... Sluta flytt amålstolparna hela tiden och svara istället på våra frågor. Eller ska vi tolka era undanglidningar som att ni faktiskt inte har några svar? Om man försöker leta information om det som ni pratar om så ligger det iaf nära till hands att tro...

• Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:11:53 följande:
    Din vävnad är liksom inte isolerad från ditt blod. Blodet finns till för att transportera näringsämnen och slaggprodukter till och från kroppens alla vävnader. Om din vävnad är sur kommer blodet att reglera detta, kan blodet inte kompensera det kommer det synas i blodet. Hoppas det var någorlunda förståerligt förklarat.
    Nähä? oj då...var det så det funkade...det visste jag inte...konstigt då att min kropp inte reglerar sig själv hela tiden och mår bra...

Nä, det var inget sakligt svar, av mig...man hamnar ju lätt på samma nivå som dom man diskuterar med. Det var ju just det där med slaggprodukterna, när kroppen inte orkar med, när det blir obalans. Men jag förstår att det är en ny värld som öppnar sig. Mår man bra och inte har besvär som ine sjukvården rår på, då är det svårt att ta till sig detta. Har träffat ganska många doktorer som rycker på axlarna och inte ens vill bry sig. Det är lättare att skriva ut Tradolan och sjuskriva.... 
  • talulah gosh
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:08:43 följande:
    Du frågade varför ingen tar reda på hur det ligger till.....och jag gav ett svar varför jag tror att ingen tar reda på det. Jag påstod ingenstans att jag ville kolla, eller hur? Nu tror jag faktiskt det mest är du som ordbajsar för att du vill mästra runt lite Eller hur! Det är ok...jag känner igen stilen...man måste få spela lite tuff också, när argumenten tryter mot vissa personer!

Men jag fortsätter gärna diskutera på saklig nivå! Kan du inte hålla dig där så ger vi oss, eller? 
    Du fick ett svar som gjorde att argumentet smärta inte håller - då börjar du tramsa med att säga att du inte vill ha reda på ditt pH - och så är det jag som anklagas för brist på argument? lol.

Om du inte vill ha reda på ditt pH så är det ju bara bra, men väldigt underligt när man tror att man är sur. Om någon annan vill veta sitt pH så har de nu fått reda på att det inte behöver göra ondare än ett vanligt blodprov. Okej?
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-29 22:13:44 följande:

Vem har ställt dig din sura kropp diagnos?

Det är ingen som har ställt diagnos, var har du fått det ifrån?
  • Anonym

...Gurka är basiskt har jag hört.

• Anonym (Sara)

Björkaska ska rena kroppen superbra men det smakar riktigt illa.

• Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 22:14:22 följande:
    Inte är det Talulah Gosh som kryper längre ned iaf... Sluta flytt amålstolparna hela tiden och svara istället på våra frågor. Eller ska vi tolka era undanglidningar som att ni faktiskt inte har några svar? Om man försöker leta information om det som ni pratar om så ligger det iaf nära till hands att tro...
    Nu var det jag som skrev att TG sjönk, så jag antar inlägget delvis var till mig, eller?
    Och isåfall, vad är det jag inte svarar på? 
  • Anonym (Jag vet inte..)

"Halva" mitt jobba äter kalk för fullt efter detta inslag i tv4 morgon. Flera av dem har tagit syra/bas-status (i blod).
    ">

Det handlar om att äta ren mat och mycket grönsaker, inget socker, inget vete osv. Inte så olikt många andra råd egentligen...
    Likaväl som vår natur är kraftigt försurad av våra miljögifter, varför kan inte även våra kroppar bli det?

Allt som är bra eller skadligt för kroppen är ju faktiskt inte i dagsläget "bevisat" genom forskning, likaväl som vår vedertagna medicin inte var det från början heller. Vi kan ju knappast sitta här år 2012 och säga att vi vet allt om allt. Vissa saker är inte intressant att lägga forskartid och pengar på då det inte genererar några pengar tillbaka.
    Ja, visst sjukvården ska vara baserad på vetenskap och beprövad metod men fortfarande förändras vår vetenskap, vår kunskap, våra forskarområden och våra upptäckter. Det som var rätt metod för tex cancerbehandlig igår kan vara fel idag.

Jag säger inte att jag sväljer detta med ph-värdets påverkan på vår hälsa med hull och hår, men jag kan absolut inte avfärda det heller. Hur kan ni andra göra det? Vad ligger till grund till att ni så tvärsäkert avfärdar det som bluff och båg?
    "> 

• Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:15:14 följande:
    Du fick ett svar som gjorde att argumentet smärta inte håller - då börjar du tramsa med att säga att du inte vill ha reda på ditt pH - och så är det jag som anklagas för brist på argument? lol.

Om du inte vill ha reda på ditt pH så är det ju bara bra, men väldigt underligt när man tror att man är sur. Om någon annan vill veta sitt pH så har de nu fått reda på att det inte behöver göra ondare än ett vanligt blodprov. Okej?

Och jag skrev inlägget om smärta med en smiley på slutet! Kan du sluta tjafsa om det nu, jag har inget intresse att kolla mitt pH, jag gjorde ett litet i min mening "kul" inlägg, Jag argumenterar inte om pH generellt.

Jag har folk som menar på att jag är sur, utifrån deras synsätt. Jag har inte gjort något direkt åt saken, jag är för lite insatt MEN asner det är viktigt att det finns komplement att ta till när sjukvården inte hjälper en! Utan i många fall stjälper! Att vi sen här diskuterar pH kunde lika gärna vara hypotyreos, kortisolbrist, b12 brist, smärta, eller nåt annat. 

Om man väljer ett komplement kan man fixa alternativa vägar att kolla sitt pH. Precis upp till var och en att avgöra vad som är rätt och fel för den egna kroppen!   
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!