• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Anonym (Tandläkare)
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 20:23:17 följande:
    Gör jag? Jag frågade bara om en person hört talas om t.ex urinsyra.

Är jag sjuksköterska också?

Saliv funkar bra för att kolla phvärdet..

Ingen av er negativa som hört talas om Ragnar Berg? Var hans upptäckter humbug alltså?
    Salivens pH beror av vad, när och hur man ätit senast. Så är det med det.

Vill understryka att jag inte på något sätt tror på att man kan vara försurad utan annan patologi, men rätt ska vara rätt ändå! 
  • Baginbox
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 20:46:28 följande:

Det finns just nu ingen vetenskaplig forskning som talar om vad som är rätt...vad gäller kost! Så varför du fortsätter dra in cancerpatienter är för mig obegripligt!
    Det märks ju väl i tråden att vissa har en väg att vandra och den följer de spikrakt, att se sig om, att kanske ta en utflykt och se nåt annat...det går inte. Jag tycker synd om er! Vad jag väljer att göra med min kropp är min ensak! Jag läser och väljer och ratar en massa.  
    Hur menar du nu? Det finns väl tvärtom ganska mycket forskning om kost. Den forskningen ligger till grund för WHOs kostrekommendationer och NNR. Det som är problemet med kostforskningens resultat är att nästan ingen följer dem. De allra flesta idag äter för mycket, för ofta, för onyttigt och för mycket annat skräp mellan måltiderna.

Att se sig om och lära sig nya ting är tvärtom de flesta forskares drivkraft. Vad de måste göra när de inte finner stöd i studier för sina teser är att inse att det inte finns belägg för det de trodde och prova andra vägar.
  • Anonym (syrra)
    Anonym (humbug) skrev 2012-08-29 19:39:29 följande:
    Hälsa är förvisso en subjektiv upplevelse. Med placebo, med känsla av en meningsfull tillvaro, med psykiskt välbefinnande och annat så kan man uppleva hälsa. Tyvärr är den här typen av hängivenhet kring rätt kost och en massa annat alternativt en fråga om religion. På ett sätt kan man se det som harmlöst. Hade de inte gjort anspråk på att ha vetenskapliga förklaringar så hade det inte stört lika mycket. Allra värst är att de förvanskar den kunskap som finns och underkänner det man vet om kroppen genom att använda påhittade mekanismer, ord som konkurrerar med den vetenskapliga arenan och låtsas att kroppen fungerar på ett sätt den inte gör. 

Det går bra att tro på både Jesus och kreationism. Men det går inte bra att börja baktala och förvanska evolutionsteori.

Det går bra att tro på kostens magi, att tarmsköljningar gör en glad med mera men det går inte bra att hitta på förklaringar om kroppen som talar emot det man hittils vet om kroppen. Det är att fara med osanning, att vilseleda människor och att motverka den vetenskap man lånar kläder av för att verka trovärdig. 

Ägnar man sig åt religion och ideologi ska man stå för att det är det det handlar om.  
    Så du menar att kosten har ingen betydelse för vår hälsa? Att vi är friska och inte blir fysiskt sjuka? Det kvittar så länge vi tror på den stora heliga vetenskapen som själva väljer vad de önskar forska om och beroende vem som sponsrar forskningen blir resultatet därefter?
    När sjukvården inte kan hjälpa, när patienten inte uppnår hälsa, inte blir frisk, inte har ett drägligt liv...varför är det då fel att söka annan hjälp? 
  • Anonym (syrra)
    Baginbox skrev 2012-08-29 20:53:34 följande:
    Hur menar du nu? Det finns väl tvärtom ganska mycket forskning om kost. Den forskningen ligger till grund för WHOs kostrekommendationer och NNR. Det som är problemet med kostforskningens resultat är att nästan ingen följer dem. De allra flesta idag äter för mycket, för ofta, för onyttigt och för mycket annat skräp mellan måltiderna.

Att se sig om och lära sig nya ting är tvärtom de flesta forskares drivkraft. Vad de måste göra när de inte finner stöd i studier för sina teser är att inse att det inte finns belägg för det de trodde och prova andra vägar.
    Det finns en massa forskning, men vad är rätt? Vem har rätt att säga att just mitt resultat är rätt? När en forskare menar att vi ska äta lite fett och mkt kolhydrater och nästa menar på att lite kolhydrater och mycket fett är rätt? Och båda kan visa studier som stödjer deras teorier? Och vem sponsrar vem?
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 20:50:31 följande:
    Så då gör man vad? Kollar vad som finns på den vetenskapliga marknaden eller drar nåt ur arslet på måfå bara?
    Ja uppenbarligen går åsikterna isär...folk och högre makter får välja sida...nån gång i framtiden kanske man når nån form av konsensus...idag finns det inte.
  • Barbamamah
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 21:00:44 följande:
    Så du menar att kosten har ingen betydelse för vår hälsa? Att vi är friska och inte blir fysiskt sjuka? Det kvittar så länge vi tror på den stora heliga vetenskapen som själva väljer vad de önskar forska om och beroende vem som sponsrar forskningen blir resultatet därefter? När sjukvården inte kan hjälpa, när patienten inte uppnår hälsa, inte blir frisk, inte har ett drägligt liv...varför är det då fel att söka annan hjälp? 

Det är inte fel med det. Du har rätt att göra precis vad du vill med din kropp och hälsa. Dock lite nyfiken på hur du sållar bland råd och rön? Vad har du för kriterier när du sållar i informationsöverflödet? Vad gör information trovärdig för dig?
  • Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 20:44:54 följande:
    Nä, det kanske var någon annan i tråden - det är ju inte lätt att hålla reda på alla anonyma...

Ja, men saliv och urin varierar väldigt i pH under dagen, så det är inte speciellt bra att mäta. Dessutom ska det inte vara samma pH som i blodet, och du kan vara surare än normalt i munnen utan att vara sur i blodet.
    Själv kan jag nog tycka att trådstartaren är ganska lätt att hålla reda på.

Betackar mig för dina påstådda kunskaper om phvärde. Tror jag vet mer än dig tack.
    Anonym (Tandläkare) skrev 2012-08-29 20:52:28 följande:
    Salivens pH beror av vad, när och hur man ätit senast. Så är det med det.

Vill understryka att jag inte på något sätt tror på att man kan vara försurad utan annan patologi, men rätt ska vara rätt ändå! 
    Inte direkt på morgonen. Så är det med det.

Ändå finns det en känd läkare vars kompanjon fick Nobelpriset som kom fram till att viss mat basgör kroppen och annan försurar den. Men du behöver inte tro på det.

• talulah gosh
    Anonym skrev 2012-08-29 21:07:53 följande:
    Jag läste en artikel om basisk föda och det verkar ju rätt harmlöst att prova en diet som utesluter kött, alkohol, läsk och kaffe och mest består av vegetabilier:

askanesthetician.wordpress.com/2012/06/07/is-.../

Klipp om ämnet som jag inte hunnit se:
    www.rawfoodrecept.com/2012/08/tank-om-det-fan... 
    Jag ska gå ut med att folks hälsoproblem beror på att deras syre är i obalans och inte binder till andra molekyler tillräckligt lätt. Sedan ska jag säga att man råder bot på detta genom att äta mycket grönsaker, måttligt med fett och inget godis eller kakor. Om de sedan mår bättre bevisar det att jag har rätt - deras syremolekyler är i obalans!
  • Anonym
    talulah gosh skrev 2012-08-29 21:20:04 följande:
    Jag ska gå ut med att folks hälsoproblem beror på att deras syre är i obalans och inte binder till andra molekyler tillräckligt lätt. Sedan ska jag säga att man råder bot på detta genom att äta mycket grönsaker, måttligt med fett och inget godis eller kakor. Om de sedan mår bättre bevisar det att jag har rätt - deras syremolekyler är i obalans!
    tja... vad det beror på spelar väl egentligen mindre roll. Det verkar vara ett hälsosamt sätt att leva på så man kan ju testa och se vad man tycker att det får för effekter på hälsan. 
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!