• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Themis
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 22:46:57 följande:
    Tack!
    Så hur kommer det sig att människor får cancer då? Professor Otta Warburg vann t. ex. redan 1931 Nobelpriset för upptäckten att cancerceller inte växer i en syresatt miljö med ett balanserat pH-värde.

Cancer är komplext och multifaktoriellt och jag tror inte nån här har tid att ge dig en forskarutbildning, dessvärre.

Snabbversionen:

Celler är inte gjorda för att bli hur gamla som helst, och oavsett vad du gör med dem så blir de slitna genom normal användning och då börjar saker gå fel.

Kroppen har flera verktyg för att reparera DNA och torpedera celler som löpt amok men när man blir äldre så går verktygslådan också sönder p.g.a slitage, kan man säga.

Och evolutionen skiter i om vi dör bara vi hinner fortplanta oss, så resten av livet efter det är egentligen bara ett race mot döden, som vi förlängt med hygien, läkekonst och teknik.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • talulah gosh
    Anonym (Jag vet inte..) skrev 2012-08-29 22:37:01 följande:
    Men det finns ju inte heller några bevis för att det INTE fungerar.
    Många personer tycker att de blir hjälpta. Flera personer jag känner har tagit syra/bas-status som visade att de var "för sura". Varför skulle det inte kunna bero på vår felaktiga kost? Miljön blir försurad av våra utsläpp, varför skulle vi människor vara undantagna sådan påverkan? Vår forskning har inte gett sig in på alla detaljer, alla problem, alla sjukdomar som finns än, men det är oerhört trångsynt att avfärda allt endast för att inte en forskarrapport har fokuserat just på detta ämne.
    Varför är du så arg? 
    1) Jag är inte arg. Jag är irriterad eftersom jag har försökt föra en diskussion på någotsånär vetenskaplig/naturvetenskaplig nivå, men blir anklagad för att sänka nivån (av en person som uttrycker sig som en tioåring, samt inte verkar förstå hur kroppen fungerar trots att hon är sjuksköterska).

Dessutom är jag irriterad på att människor stoppar i sig bikarbonat hit och dit utan att ha en aning om vad det har för effekter i kroppen. Jag ogillar när saker inte backas upp av vetenskap. Det spelar så klart mindre roll när man rekommenderar att äta grönsaker, men man ska inte äta bikarbonat hur som helst.

2) Om de nu tagit syra/bas-status som visat att de varit sura så är det ju så. Problemet är att jag vet att mängder av människor anser sig vara sura utan att vara det. Då är det inte bra att äta bikarbonat.

3) Jag är helt övertygad om att man kan må extremt mycket bättre med rätt kost - jag motsätter mig bara att man hävdar att det beror på en viss sak utan att kunna backa upp det med vetenskap. Att säga "testa att äta kalk i några veckor, det gjorde jag och det funkade" är helt okej, men att säga att det beror på att kroppen är sur bla bla bla utan belägg är inte okej.
  • Anonym (sur?)
    stickkontakt skrev 2012-08-29 22:42:53 följande:
    Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Visst kan folk äta en massa grönsaker om de vill, det är säkert bra. Att börja sleva i sig natriumbikarbonat är nog mindre lämpligt. Och att citroner skulle vara basiska? Jag vet inte vad jag ska säga.

Jag har också googlat på Ragnar Berg och jag tycker det säger allt om hela konceptet att det förespråkas av folk som hävisar till en enda forskare som var verksam i början på 1900-talet. Det är ju väl känt att de hade full koll på den tiden, ingen galen forskning alls. Eller? Att det dessutom påstås att han är nobelpristagare trots att han inte finns med på några officiella listor är ju bara patetiskt. Visst förekommer forskningsfusk och påhittade titlar, men att hitta på ett nobelpris är lite väl magstarkt och lättavslöjat. 
    Kroppen omvandlar citroner till basiska.

Nekar du till att cancer bara kan växa i sur miljö?

• Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:51:49 följande:
    För det första, nej det var inte så snällt att kalla dig slut i huvudet, men å andra sifan har du redan gjort det samma - om ej rakt ut - genom att påskina att jag skulle diskutera på dagisnivå (sten i glashus, btw)

Jag använde ordet kvacksalvare eftersom jag VILLE ha ett nedlåtande ord. Jag skrev "trodde att kvacksalvarna" för att raljera om det inte gick fram. Poängen är att det är just sur i blodet som det brukar pratas om i dessa sammanhang, så min fråga kvarstår - varför inte bara ta ett blodprov?

Ja, jag vet vad metabol och respiratorisk acidos är. Jag vet också vad ketoacidos är. Det var därför jag tog för givet att TS tog lungorna som exempel - eftersom de faktiskt har med pH att göra. Alla dessa saker som du räknar upp har dessutom en sak gemensamt - man ser det på en blodgas! Tata!
    TS pratar om samma sak, fast i mildare form. Eller åtminstone är det det som förespråkare för basisk föda gör.

Frågan kvarstår: Eftersom så många anser sig vara sura borde det vara enkelt att bara ta ett blodprov. Ingen motsäger att maten de förespråkar är nyttig - det är bara anledningen till att den skulle vara bra som vi ifrågasätter (eftersom det inte finns någonsomhelst forskning)
    Men du diskuterade ju på dagisnivå! Jag är ärlig! För jag ansåg att du sjönk lågt ner! Innan jag gjorde det! 
    För VILL man ha nedlåtande ord, i en sån här diskussion som faktiskt betyder nåt för vissa människor. Som inte fått hjälp, som vägrar vara hjälplösa och därför letar vidare! Men visst, raljera på du om du känner att det är den rätta vägen i livet för dig! (får man ingen hjälp, lär man inte heller få en remiss för blodprov ) Går säkert att fixa på annat håll, men nu var det inte skolmedicinens sätt att tänka som var grunden i det här.

Du tog för givet, men kanske inte skulle ha gjort det. Då hade du sluppit kalla mig dum i huvudet tex...sen behöver du inte berätta samma saker om och om igen, speciellt inte för mig, du vet...syrra...blodgas..jag vet..

Nä, det är inte så enkelt, eftersom man har olika syn på hur vävnaden i kroppen funkar! Det är min utgångspunkt efter att ha läst en del om hypo typ 2. Ingen vedertagen diagnos, men vem vet, om fem år...jag vet inte hur ett vävnadsprov på mig skulle se ut, tänk om det visar ett annat pH än det i blodet...?!?!?      
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:58:38 följande:
    1) Jag är inte arg. Jag är irriterad eftersom jag har försökt föra en diskussion på någotsånär vetenskaplig/naturvetenskaplig nivå, men blir anklagad för att sänka nivån (av en person som uttrycker sig som en tioåring, samt inte verkar förstå hur kroppen fungerar trots att hon är sjuksköterska).
    Du, det var DROPPEN!!!!!
  • Anonym (josse)
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 22:59:55 följande:
    Kroppen omvandlar citroner till basiska.

Nekar du till att cancer bara kan växa i sur miljö?

Omvandlar!? Seriöst!
  • Themis

Och jag citerar:

"Dietary modification cannot change the acidity of any part of your body except your urine. Your bloodstream and organs control acidity in a very narrow range. Anything that changed acidity in your body would make you very sick and could even kill you. Promoters of these products claim that cancer cells cannot live in an alkaline environment and that is true, but neither can any of the other cells in your body."

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:54:44 följande:
    Och när jag inte får hjälp inom skolmedicinen? Det de kan erbjuda är smärtlindrande tabletter....när jag själv laborerar med kosten och nu även alternativ behandling och mår bättre....ska jag vika mig, stoppa i mig tabletter, må sämre pga biverkningar och krascha totalt? Eller ska jag försöka nåt annat?

Finns massa behandlingar som självklart fungerar och är noga utvärderade...men för oss små människor, med diffusa symtom, där läkarna vägrar läsa studier som visar att nåt annat kan funka bättre?   
    Funkar kostomläggning så gå på det. Alternativ behandling beror ju lite på vad den är. Öronljus eller kristallhealing är ju tämligen harmlöst, ur terapeutisk synvinkel, men när det kommer till örter eller andra produkter som ska intas bör man iaktta viss återhållsamhet. Placebo ska inte underskattas heller så upplever du en förbättring av sockerpiller så är ju det bra också. När du nu skriver som du gör i detta inlägget så undrar man vilken åkomma du lider av. Diffusa smärtor tolkar jag det som. I så fall, och med tanke på ditt yrke, så funderar man på vilka reaktioner din kropp ger baserat på din professions psykosociala situation. Det är fler än en ssk som fått diffusa problem genom yrket. Kan det finnas orsaker där som skulle kunna påverka din fysiska hälsa?
  • talulah gosh
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-29 22:54:44 följande:
    Och när jag inte får hjälp inom skolmedicinen? Det de kan erbjuda är smärtlindrande tabletter....när jag själv laborerar med kosten och nu även alternativ behandling och mår bättre....ska jag vika mig, stoppa i mig tabletter, må sämre pga biverkningar och krascha totalt? Eller ska jag försöka nåt annat?

Finns massa behandlingar som självklart fungerar och är noga utvärderade...men för oss små människor, med diffusa symtom, där läkarna vägrar läsa studier som visar att nåt annat kan funka bättre?   
    Självklart ska man leta efter andra sätt att må bättre! Det är inte det jag vänder mig emot (jag brukar ofta rekommendera folk att se över sina kostvanor om de har besvär med något kroppsligt och min mormor blev av med en dödlig ulcerös colit genom att sluta äta socker. ja, det låter tokigt, men är sant) Det gör inte att jag tycker att man ska rekommendera folk att äta bikarbonat! Inte ens att man ska säga att det beror på acidos! Det gör inte heller att jag tror att alla med ulcerös kolit skulle bli botade av att sluta äta socker, eller att jag skulle påstå att det beror på att de är för sura. Jag skulle däremot kunne rekommendera  dem att TESTA att låta bli att äta socker. Eftersom det inte kan skada! Att äta bikarbonat kan skada.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!