• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Foamy
    talulah gosh skrev 2012-08-29 21:20:04 följande:
    Jag ska gå ut med att folks hälsoproblem beror på att deras syre är i obalans och inte binder till andra molekyler tillräckligt lätt. Sedan ska jag säga att man råder bot på detta genom att äta mycket grönsaker, måttligt med fett och inget godis eller kakor. Om de sedan mår bättre bevisar det att jag har rätt - deras syremolekyler är i obalans!
    Skrattande
  • talulah gosh
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 21:19:18 följande:
    Själv kan jag nog tycka att trådstartaren är ganska lätt att hålla reda på.

Betackar mig för dina påstådda kunskaper om phvärde. Tror jag vet mer än dig tack.

Inte direkt på morgonen. Så är det med det.

Ändå finns det en känd läkare vars kompanjon fick Nobelpriset som kom fram till att viss mat basgör kroppen och annan försurar den. Men du behöver inte tro på det.

Nej, jag tror inte att du vet mer om pH i kroppen än vad jag gör. Och jag tror inte att det är bra att käka bikarbonat. Jag tror att det är bra att äta nyttig mat med mycket grönsaker och inget godis. Det är vad jag tror. 

Varför tar du inte bara en blodgas så får du ju reda på svaret? Av alla de jag hört som snackar om att de är sura har INGEN någonsin tagit en blodgas. Rädd för svaret?
  • Pallas

Ragnar Berg, ja... När jag Googlar på honom för att få reda på vad det var han forskade om egentligen, så får jag upp en massa pH-balanssvammel som hänvisar till honom som nobelpristagare (det säger ju en del om deras källkritik.). Jag hittar honom dock inte i listan över nobelpristagare genom åren. Vad fick hans kollega priset för och vad hette han?

• Anonym (sur?)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 21:23:59 följande:
    Nej, jag tror inte att du vet mer om pH i kroppen än vad jag gör. Och jag tror inte att det är bra att käka bikarbonat. Jag tror att det är bra att äta nyttig mat med mycket grönsaker och inget godis. Det är vad jag tror. 

Varför tar du inte bara en blodgas så får du ju reda på svaret? Av alla de jag hört som snackar om att de är sura har INGEN någonsin tagit en blodgas. Rädd för svaret?
    Okej, men det tror jag att jag gör.
    Själv tror jag inte att det är skadligt alls under en period.
    Jag äter redan mycket bra mat och godis käkar jag inte alls. Kroppen behöver hjälp på traven för att återställas.

Nej, inte det minsta.

• talulah gosh
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 21:31:42 följande:
    Okej, men det tror jag att jag gör.
    Själv tror jag inte att det är skadligt alls under en period.
    Jag äter redan mycket bra mat och godis käkar jag inte alls. Kroppen behöver hjälp på traven för att återställas.

Nej, inte det minsta.

Om du visste mer om pH skulle du förstå att du måste ta ett pH-värde i blodet för att veta.
    Så varför tar ingen någonsin reda på hur det verkligen ligger till? (dvs tar en blodgas) 
  • Themis

Enligt wiki:

Ät potatis, mjölk, frukt, grönt, kakao, kaffe, te och soja.

För så lyder evangelium, dessa är de "basiska" födoämnena enligt Ragnar Berg.

Och den dieten verkar väl iofs inte sämre än många andra som grasserar för tillfället, kan jag tillägga...Obestämd

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 21:43:37 följande:
    Om du visste mer om pH skulle du förstå att du måste ta ett pH-värde i blodet för att veta.
    Så varför tar ingen någonsin reda på hur det verkligen ligger till? (dvs tar en blodgas) 

För att det gör ont? Ska fan mkt till för att nån ska få sticka mig rätt ner i handleden
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 18:17:08 följande:
    Urinen funkar lika bra.
    Nej det gör det inte, uttala dig inte om saker du inte har kunskap om. 
  • Anonym (evilina)
    Anonym (Läkare) skrev 2012-08-29 21:50:34 följande:
    Nej det gör det inte, uttala dig inte om saker du inte har kunskap om. 
    Hårda bud. Vissa skulle man få sy igen truten på då.
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-29 21:09:59 följande:

Det är inte fel med det. Du har rätt att göra precis vad du vill med din kropp och hälsa. Dock lite nyfiken på hur du sållar bland råd och rön? Vad har du för kriterier när du sållar i informationsöverflödet? Vad gör information trovärdig för dig?
    Sållar och sållar. Som du skriver, det är ett informationsöverflöde! Men jag blir nyfiken på vissa saker som verkar passa just mig, utifrån mina förutsättningar. Så kollar jag runt lite och allra helst, pratar med folk som förhoppningsvis är insatta, dels genom utbildning eller genom egen erfarenhet!
    Man får välja sin egen väg, och testa sig fram med saker man tror kan passa en själv. När jag läser att en människa lyckats gå ner i vikt genom att tillföra kroppen jod, selen och coccosfett så är det nåt jag nappar på, speciellt då det finns med en saklig redogörelse för varför! Det är ganska harmlöst...men vet du vad..det funkade för mig, på mitt sätt!

Sen går gränsen för mig vid att själv importera läkemedel och byta ut om min vanliga medicin...    
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!