Jag kollar alltid efter halsband eller öronmärkning. Har katten det så kontaktar jag ägaren eller polisen. Om katten är "nypåkörd" kontaktar jag polisen i vilket fall (om inte närboende vet vems katten är). Är katten rutten och utan synlig märkning så har jag tyvärr låtit det vara (ni vet de man kör förbi med bilen som man vet legat mer än en vecka.) Borde väl kontakta någon ändå, men erkänner att jag låtit det vara om jag sett att den legat en längre tid.
Jag är själv en sådan hemsk människa som låter min katt vara ute, men vi bor inte mitt i city precis, men visst finns risk för att bli påkörd överallt. JAG blir tacksam om någon skulle kontakta mig om det var min katt som råkat ut för olyckan.
Förra vinten låg en katt påkörd mitt på vägen i en blodpöl på snön. Stannade bilen och gick ut för att kolla om den hade namn i sitt halsband. Såg då att den andades. Sprang til närmsta hus och jo, det var deras katt. De körde iväg med den, var säker på att de skulle hjälpa den till "katthimlen". Berättade för min granne om katten och hon sa " jasså, den, den låg där i förmiddes med, den var väl död?".
Ett par veckor senare kom kattägarna förbi och tackade mig för att jag hade sagt till om katten. Det visade sig att han levde, han hade fått hjärnskakning och käken var av, men han hade klarat sig. Tänk vad många som hade kört förbi, i TIMMAR och tagit förgivet att han var död.... :(
(och ang.polisen, jag har själv ringt dem när min katt var borta för att höra om de hade fått in någon anmälan om påkörd katt, de var mycket tillmötesgående och tog upp en riktig efterlysning med signalement o.s.v, det trodde jag aldrig. De får in många samtal om påkörda husdjur varje dag berättade hon och det verkar ha det välorganiserat med kontakt med veterinär o.s.v.)
J