• Mariohn

Vad gör du med en död katt?

Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med en död katt?
  • Severus

Om man ser ett skadat djur eller som verkar övergivet så ska man ringa 114 14
    Läste om det för några veckor sedan
    Vad som gäller döda katter vet jag dock inte

• Jandy

Jag kollar alltid efter halsband eller öronmärkning. Har katten det så kontaktar jag ägaren eller polisen. Om katten är "nypåkörd" kontaktar jag polisen i vilket fall (om inte närboende vet vems katten är). Är katten rutten och utan synlig märkning så har jag tyvärr låtit det vara (ni vet de man kör förbi med bilen som man vet legat mer än en vecka.) Borde väl kontakta någon ändå, men erkänner att jag låtit det vara om jag sett att den legat en längre tid.

Jag är själv en sådan hemsk människa som låter min katt vara ute, men vi bor inte mitt i city precis, men visst finns risk för att bli påkörd överallt. JAG blir tacksam om någon skulle kontakta mig om det var min katt som råkat ut för olyckan.  

Förra vinten låg en katt påkörd mitt på vägen i en blodpöl på snön. Stannade bilen och gick ut för att kolla om den hade namn i sitt halsband. Såg då att den andades. Sprang til närmsta hus och jo, det var deras katt. De körde iväg med den, var säker på att de skulle hjälpa den till "katthimlen". Berättade för min granne om katten och hon sa " jasså, den, den låg där i förmiddes med, den var väl död?".

Ett par veckor senare kom kattägarna förbi och tackade mig för att jag hade sagt till om katten. Det visade sig att han levde, han hade fått hjärnskakning och käken var av, men han hade klarat sig. Tänk vad många som hade kört förbi, i TIMMAR och tagit förgivet att han var död....   :(

(och ang.polisen, jag har själv ringt dem när min katt var borta för att höra om de hade fått in någon anmälan om påkörd katt, de var mycket tillmötesgående och tog upp en riktig efterlysning med signalement o.s.v, det trodde jag aldrig. De får in många samtal om påkörda husdjur varje dag berättade hon och det verkar ha det välorganiserat med kontakt med veterinär o.s.v.)
    J

• logg81
    alllwaysdrunk skrev 2012-08-31 12:25:10 följande:
    Detta måste jag fråga min polispolare, låter sjukt att dom ska ödsla tid på sån skit sak.
    De har ju chipläsare och kan kolla ganska snabbt vem som är ägare till katten. Förutsatt att det nu finns ett chip.
    Tror inte heller att det är något prioriterat ärende, de hämtar väl katten när de har tid för det...

Morsan har hittat döda katter när hon varit ute med sin hund och då har hon ringt polisen och de har hämtat den. Men som sagt... de kom inte med blåljus och sirener...

En skitsak är det väl egentligen inte eftersom ett dött djur kan ses som en sanitär olägenhet. Det är ju inte speciellt fräscht med ett kadaver runt husknuten...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • PolyPond

Tar kort på den och sätter upp en lapp på konsum.

I övrigt anser jag det vara djurplågeri att ha de flesta katter inlåsta eller i koppel. Oansvarigt.

• 3 barns mamma84
    Mariohn skrev 2012-08-30 12:53:34 följande:
    Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Valde annat.
    Det är pga att här jag bor finns det så många vildkatter så man vet inte om det är en vildkatt eller någon som har den som äger den.
    För 1 vecka sen i lördags när smabon hade spelat i nattklubben sa han på morgonen att det låg en död katt på vägen.
    Jag tog med mig min 7 åringa dotter till vägen (parkerigen) infarten och såg en dd katt dottern hämtade spade och jag begrade katten och vi plockade blommor och la på graven.   
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • rebeckan
    Ruggugglan skrev 2012-08-30 20:32:04 följande:
    Jag hade knackat på närmaste hus/lägenhet för att höra om de vet vem ägaren är.
  • 3 barns mamma84

Vi bor på landet

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Scream2

Ringer polisen så de får hämta den!

• annzah
    alllwaysdrunk skrev 2012-08-31 12:25:10 följande:
    Detta måste jag fråga min polispolare, låter sjukt att dom ska ödsla tid på sån skit sak.
    Det blir ju knappast prio ett om de har viktigare saker att göra. 11414 är ju just för icke-akuta ärenden och visst tar polisen hand om sådant. I annat fall kontaktar de säkert kommunen för att ta hand om katten.
  • Michael 1961
    Michael 1961 skrev 2012-09-01 14:02:10 följande:
    Har jag barn med mig som blir ledsna lägger jag katten i en påse och går iväg med barnen och håller en liten begravningsceremoni

jag skulle aldrig bara gå förbi och strunta i det
Svar på tråden Vad gör du med en död katt?