Farsa på stan skrev 2012-09-06 17:23:48 följande:
Om du uttrycker dig så urbota korkat om utekattägare kan du inte förvänta dig ett seriöst svar från mig. Jag tycker att det är betydligt mer oansvarigt att hålla en levande varelse, som gärna rör sig på en stor yta, inspärrad hela livet för ens eget höga nöjes skull.
Fast så gör vi ju med många olika tamdjur. Så frågan är ju vart man ska dra gränsen? Ska vi släppa hästar och kor fria oxå bara för att de är djur som vill gå på stora betesmarker? Hundar är ju ett hett debattämne när det gäller kopplets vara eller icke vara. Det dras ofta paralleller mellan hund och varg och vargen är ju en vandrare. Ska hunden få vandra den oxå?
Eller är det enbart kattägare som ska ha gräddfil och få släppa sina djur vind för våg bland trafik och hus?
Jag tycker utekatter hör hemma på landet och där trafiken är tät, tex mitt i städer, ja där håller man kissarna inne eller sätter på dom koppel. Inte för ens egna skull utan för kattens skull. Förmodligen väljer man en lite lugnare kattras om man ska ha den inomhus. Där blir det ju som när man köper hund. Man väljer sinne och storlek efter sitt intresse... Fast kanske är kattägaren även där ansvarsbefriad när det gäller val av katt?