• Mariohn

Vad gör du med en död katt?

Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med en död katt?
  • lennartsdotter

Jag skulle fixa fram en plastpåse och lämna in katten till närmsta veterinär. Veterinärer är duktigare på att hantera sådana här fall än polisen. De kan läsa av chip och kolla av mot både SKKs och SVERAKs kattägarregister. De brukar även notera signalament och vara behjälpliga när folk kontaktar dem angående borttapade katter. 

När min katt försvann gjorde inte polisen ett skit. De noterade inte upphittarens anmälan om uppthittad katt och när min man fick tag i dem och frågade om de hade fått in någon anmälan sa de såklart nej.

Veterinären som upphittaren hade varit in till hade dock kollat ID-nummer och när jag ringde dem om katten fick jag numret till tjejen som hade hittat katten och så var han hemma hos mig inom 24 timmar. 

• AnooYoo

Jag skulle gå förbi och ignorera situationen. Även om jag skulle ha kommit på tanken att ringa till polisen betvivlar jag att de skulle komma dit eller göra någonting.

• Farsa på stan
    Mariohn skrev 2012-08-30 12:53:34 följande:
    någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. 
    Om du uttrycker dig så urbota korkat om utekattägare kan du inte förvänta dig ett seriöst svar från mig. Jag tycker att det är betydligt mer oansvarigt att hålla en levande varelse, som gärna rör sig på en stor yta, inspärrad hela livet för ens eget höga nöjes skull.
  • 010306
    Ruggugglan skrev 2012-08-30 20:32:04 följande:
    Jag hade knackat på närmaste hus/lägenhet för att höra om de vet vem ägaren är.
    Samma här , bor på landet
  • Litet My

Om den inte varit alltför äcklig hade jag försökt kolla efter märkning och halsband, annars hade jag nog bara gått. Smått irriterad över puckot som bara släppt ut katten vind för våg.

• Tygtiiger

Det finns så många möjligheter.

Och i verkliga livet hade jag inte på villkors vis plockat med mig en död katt till veterinären. Möjligen hade jag petat med en pinne för att se om den hade en örontatuering el dyl och då noterat numret och kontaktat veterinär.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Excentriskan
    Farsa på stan skrev 2012-09-06 17:23:48 följande:
    Om du uttrycker dig så urbota korkat om utekattägare kan du inte förvänta dig ett seriöst svar från mig. Jag tycker att det är betydligt mer oansvarigt att hålla en levande varelse, som gärna rör sig på en stor yta, inspärrad hela livet för ens eget höga nöjes skull.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • logg81
    Farsa på stan skrev 2012-09-06 17:23:48 följande:
    Fast så gör vi ju med många olika tamdjur. Så frågan är ju vart man ska dra gränsen? Ska vi släppa hästar och kor fria oxå bara för att de är djur som vill gå på stora betesmarker? Hundar är ju ett hett debattämne när det gäller kopplets vara eller icke vara. Det dras ofta paralleller mellan hund och varg och vargen är ju en vandrare. Ska hunden få vandra den oxå?
    Eller är det enbart kattägare som ska ha gräddfil och få släppa sina djur vind för våg bland trafik och hus?

Jag tycker utekatter hör hemma på landet och där trafiken är tät, tex mitt i städer, ja där håller man kissarna inne eller sätter på dom koppel. Inte för ens egna skull utan för kattens skull. Förmodligen väljer man en lite lugnare kattras om man ska ha den inomhus. Där blir det ju som när man köper hund. Man väljer sinne och storlek efter sitt intresse...  Fast kanske är kattägaren även där ansvarsbefriad när det gäller val av katt?

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • fettjock

Pratade med en polis, han sa på frågan om dom skulle plocka upp en död katt "inte speciellt troligt".

Svar på tråden Vad gör du med en död katt?