• Mariohn

Vad gör du med en död katt?

Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med en död katt?
  • cattus

Sådant händer, men jag skulle kolla omm katten har halsband eller är id-märkt så att kattens ägare får veta vad som hänt och om de själva vill ta hand om katten får de göra det

• Moonis

Hade kanske lagt in den till sidan men det va bra tips att skriva ner id och ringa in till veterinären. Om den nu inte va för mosad som dom oftast är efter påkörning av bil. Är ju inte så att man stannar bilen för att kolla heller.

När vi körde på en katt så åkte vi till närmaste gården faktiskt och frågade om det kunde vara deras katt. Jag va nog mer ledsen än ägaren som hade flera olika bondkatter.

• logg81
    fettjock skrev 2012-09-08 14:22:02 följande:
    Och?
    Ja... man ska kontakta polisen. Om de sedan hämtar kattkadavret eller inte är ju upp till dom.

Polisen i Norrköping har plockat upp katter som legat döda utmed vägen. Hur övriga polismän i Sverige gör kan ju inte jag svara på. Här är de iaf tillräckligt schyssta att ta bort den döda katten och försöker få tag i ägaren...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Mandi74
    Går förbi och fortsätter mot min destination
    By blood and by me I fall when you leave By blood and by me I follow your lead
  • PrincessDalia

Skulle inte göra någon skillnad på om det var en katt eller hund som låg död. Skulle kika om den hade halsband eller synlig märkning annars skulle jag lämna den på plats men ringa och meddela polisen.

• PrincessDalia

Hade det varit min katt hade jag verkligen inte tyckt om att någon begravde den utan att kolla upp chipmärkning eller dyl, då hade jag fortsatt söka efter katten i åratal och undrat var den tog vägen utan att haft en chans att hitta den!

• GrönaDruvan

Flera ggr har jag gått fram till katten och kollat efter halsband. Har tom stannat bilen för att gått och kollat. Tror även jag kollat tatuering i örat, om det går. Hittar jag inget låter jag den vara. Är det verkligen många som sätter in chip på en katt? Känns onödigt,för de flesta kollar väl bara halsband och i örat och lämnar katten sen?

• En struts

Har hänt mig en gång, och då tyckte jag det var otäckt, men på den tiden fattade jag inte att man skulle ta om hand om den.
    Inte säker på hur jag skulle göra idag.
    Men kanske att jag skulle gå förbi den ändå. Jag vet inte faktiskt.
    Men jag skulle nog ringa djursjukhus, eller liknande, för att se om de kunde åka och ta om hand om den.
    Det känns ju lite läskigt att börja böka med döda djur. Flugor som surrar runt! Näe, då ska man väl vara försiktig med att hantera liket.

Svar på tråden Vad gör du med en död katt?