logg81 skrev 2012-09-07 21:23:55 följande:
Fast så gör vi ju med många olika tamdjur. Så frågan är ju vart man ska dra gränsen? Ska vi släppa hästar och kor fria oxå bara för att de är djur som vill gå på stora betesmarker? Hundar är ju ett hett debattämne när det gäller kopplets vara eller icke vara. Det dras ofta paralleller mellan hund och varg och vargen är ju en vandrare. Ska hunden få vandra den oxå?
Eller är det enbart kattägare som ska ha gräddfil och få släppa sina djur vind för våg bland trafik och hus?
Jag tycker utekatter hör hemma på landet och där trafiken är tät, tex mitt i städer, ja där håller man kissarna inne eller sätter på dom koppel. Inte för ens egna skull utan för kattens skull. Förmodligen väljer man en lite lugnare kattras om man ska ha den inomhus. Där blir det ju som när man köper hund. Man väljer sinne och storlek efter sitt intresse... Fast kanske är kattägaren även där ansvarsbefriad när det gäller val av katt?
Klart att man ska låta hästar och kor gå på stora betesmarker! Varför skulle man inte göra det?
Det är skillnad på hundar och katter. Hundar är ointelligenta djur som inte klarar sig själva. Dessutom kan de utgöra en fara för andra människor och deras djur. Katter är smarta och kan ta hand om sig själva, och hotar knappast något annat än små fåglar och gnagare. Sedan förstår jag inte att man vill ha ett stort skällande, flåsande, hungrigt åbäke som ligger i vägen överallt heller, men om jag tvunget skulle ha en hund skulle jag åtminstone låta den springa omkring i trädgården.
Precis som du skriver får man ju tänka lite på hur man bor. Om man bor i en liten lägenhet och av en eller annan anledning inte kan släppa ut sin katt, ja då kanske man inte ska ha en katt. De flesta katter klarar sig dock bra även inne i en stad, så länge det finns platser i närheten som inte är trafikerade (och det finns det i de flesta stadskärnor). Och finns det något fånigare och ledsnare än en katt i koppel?