• Mariohn

Vad gör du med en död katt?

Du är ute och promenerar. Du ska handla, hämta barn på dagis, motionera...vad som helst! Bredvid gatan ligger en död katt. Den stinker lite, flugorna surrar och det ser sådär trevligt ut som det gör när någon oansvarig ägare valt att släppa ut sin älskade familjemedlem oövervakad på vägarna. Vad gör du? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med en död katt?
  • fettjock
    logg81 skrev 2012-09-08 23:01:50 följande:
    Ja... man ska kontakta polisen. Om de sedan hämtar kattkadavret eller inte är ju upp till dom.

Polisen i Norrköping har plockat upp katter som legat döda utmed vägen. Hur övriga polismän i Sverige gör kan ju inte jag svara på. Här är de iaf tillräckligt schyssta att ta bort den döda katten och försöker få tag i ägaren...
    Nä, man ska bara kontakta om man själv skadat katten.
  • logg81
    fettjock skrev 2012-09-09 12:35:06 följande:
    Nä, man ska bara kontakta om man själv skadat katten.
    Med den inställningen behöver jag ju inte meddela polisen om något som skett i samhället. Så länge jag själv inte varit inblandad.... Jag kan skita i allt...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Farsa på stan
    logg81 skrev 2012-09-07 21:23:55 följande:
    Fast så gör vi ju med många olika tamdjur. Så frågan är ju vart man ska dra gränsen? Ska vi släppa hästar och kor fria oxå bara för att de är djur som vill gå på stora betesmarker? Hundar är ju ett hett debattämne när det gäller kopplets vara eller icke vara. Det dras ofta paralleller mellan hund och varg och vargen är ju en vandrare. Ska hunden få vandra den oxå?
    Eller är det enbart kattägare som ska ha gräddfil och få släppa sina djur vind för våg bland trafik och hus?

Jag tycker utekatter hör hemma på landet och där trafiken är tät, tex mitt i städer, ja där håller man kissarna inne eller sätter på dom koppel. Inte för ens egna skull utan för kattens skull. Förmodligen väljer man en lite lugnare kattras om man ska ha den inomhus. Där blir det ju som när man köper hund. Man väljer sinne och storlek efter sitt intresse...  Fast kanske är kattägaren även där ansvarsbefriad när det gäller val av katt?

Klart att man ska låta hästar och kor gå på stora betesmarker! Varför skulle man inte göra det?

Det är skillnad på hundar och katter. Hundar är ointelligenta djur som inte klarar sig själva. Dessutom kan de utgöra en fara för andra människor och deras djur. Katter är smarta och kan ta hand om sig själva, och hotar knappast något annat än små fåglar och gnagare. Sedan förstår jag inte att man vill ha ett stort skällande, flåsande, hungrigt åbäke som ligger i vägen överallt heller, men om jag tvunget skulle ha en hund skulle jag åtminstone låta den springa omkring i trädgården.

Precis som du skriver får man ju tänka lite på hur man bor. Om man bor i en liten lägenhet och av en eller annan anledning inte kan släppa ut sin katt, ja då kanske man inte ska ha en katt. De flesta katter klarar sig dock bra även inne i en stad, så länge det finns platser i närheten som inte är trafikerade (och det finns det i de flesta stadskärnor). Och finns det något fånigare och ledsnare än en katt i koppel?
  • Dixie

Förra året blev min katt påkörd, och två olika kvinnor hade stannat och tittat på hans id-märkning, ringde mig och meddela var katten fanns- det är jag så tacksam för, jag kunde hämta hem katten och begrava den, även om det var mycket tråkigt att katten dog är jag glad att jag fick veta vad som hade hänt!

• duntäcke

När jag bodde med mina föräldrar var det många sommarkatter som blev påkörda varje höst (och andra katter, bodde på landet), men vi gjorde aldrig något. Eller jo, puttade ner dom i diket så att man slapp se dom.

• Padda

Hittade en död kattunge på vägen förra året. Den var i väldigt fint skick ( hade inte börjat lukta och såg ut som om den bara sov) den var omärkt och mager men jag tänkte att om den har ett hem kanske ägaren letar efter den så jag plockade upp den och lade ner den vid kanten på gångbanan intill vägen så att bilarna inte skulle förstöra den. Gick hem med en klump i halsen efteråt och tyvkte så synd om den lilla.

• fettjock
    logg81 skrev 2012-09-09 20:00:58 följande:
    Med den inställningen behöver jag ju inte meddela polisen om något som skett i samhället. Så länge jag själv inte varit inblandad.... Jag kan skita i allt...
    En sketen jävla katt som man inte ens själv kört på, man kanske ska ringa 112 istället.
    För varför inte överdriva än mer när man reda håller på.

Men vill du skita i allt så är det upp till dig, hoppa ge andra det epitetet bara för man ser det meningslösa med ringa till polisen.
    Vad vill jag polisen ska göra, hmm plocka upp döda katter eller jaga våldtäktsmän.
    Ett riktigt jävla tufft val här, kanske du kan hjälpa mig?
    Så svårt att välja Spöke
  • PrincessDalia

Jag förstår inte varför alla kattägare inte har halsband med telefonnummer på till sina katter? Känns som en signal på att man inte bryr sig om sin katt?

Själv har vi utekatter som självklart har halsband med telefonnummer så folk kan kontakta oss om de skulle komma bort. Halsbanden är i resår så de lätt lossnar om de skulle fastna någonstans.

• logg81
    fettjock skrev 2012-09-10 15:00:31 följande:
    En sketen jävla katt som man inte ens själv kört på, man kanske ska ringa 112 istället.
    För varför inte överdriva än mer när man reda håller på.

Men vill du skita i allt så är det upp till dig, hoppa ge andra det epitetet bara för man ser det meningslösa med ringa till polisen.
    Vad vill jag polisen ska göra, hmm plocka upp döda katter eller jaga våldtäktsmän.
    Ett riktigt jävla tufft val här, kanske du kan hjälpa mig?
    Så svårt att välja Spöke
    Tror nog att du ska ta och prata med din vän igen och be honom/henne förklara hur arbetsfördelningen ser ut inom polisväsendet.
    O så kanske läsa det jag skrev igen och läsa rätt...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • fettjock
    logg81 skrev 2012-09-13 08:10:54 följande:
    Tror nog att du ska ta och prata med din vän igen och be honom/henne förklara hur arbetsfördelningen ser ut inom polisväsendet.
    O så kanske läsa det jag skrev igen och läsa rätt...
    Det ingick inte att skopa upp katter efter vägkanten.
Svar på tråden Vad gör du med en död katt?