• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Anonym (rea)

Jag köpte ungarnas vinterkläder i februari eller nått sånt. Sonen fick ett set från Ica Maxi för 99,- (slutrea, köpte även till dottern till nästa vinter, hoppas att det passar bara). Dotterns overall köpte jag på COOP för en liten peng (runt 150,- tror jag) också på rea i våras. Hon får ärva sonens tvådelade set dessutom. Vantar köpte jag för 25,- st också på rean, två par var. Så deras vintergarderob blev riktigt billig. Det som är kvar är deras skor. Deras pappa jobbar på Team Sportia så jag köper nog från honom om jag inte hittar billigare, jag har det lite lyxigt på det sättet, 40% personalrabatt blir rätt bra.

Fleecekläder ska dom få också, jag har alltid köpt H&Ms för 99,- delen. Till förra vintern la skobutiken här ner och jag fick tag i skor för sammanlagt 1000,-. 2 par till sonen och ett par till dottern (det var rysligt bra skor så jag var mer än nöjd ;)). Jag är alltid den som får gå ut med kompisar och handla för jag lyckas på nått sätt alltid hitta bra reor och priser ;)

Förut innan jag vart ensam med ungarna har jag aldrig tänkt framåt men nu försöker jag hitta kläder redan på rean efter jul. Jag väntar gärna tills det är halva priset. Det gäller att hitta bra affärer. Vissa Ica Maxi är bättre än andra tex och jag tycker dom kläderna funkar toppen här där vi bor, det är inte så kallt här för det mesta.

• Gaytjej

Vi har övergett Tradera och istället de bästa begfynden på Emmaus i grannstaden. Sist hade de 15 kr/plagget, undantaget regnkläder. Köpte då ett craft-underställ (som äldsta barnet nog inte kommer kunna ha på säkert 5 år...) och ett par Everest skalbyxor (som inte gick som regnbyxor) - samt ett par goretexkängor och ett par kavat-sandaler, efter som det var 15 kr/par skor också! Allt utom sandalerna var i nyskick.

Annars så är det rea som gäller, och framförhållning. Inte köpa vinterkläder på hösten utan på våren, och att man även kollar på kläder som är flera storlekar för stora.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Anonym

Tack för alla tips!!!

Någon undrade om ullunderställ; mina barn är jättefrusna av sig och vill alltid ha ull närmast kroppen så fort det börjar bli lite kallare.

• skruttarnas mamma

vill tillägga att jag gärna lägger en "förmögenhet" på skor, som sonens kavatstövlar, för då är han torr och varm om fötterna och det klarar man sig länge på, mössor och vantar är "förbrukningsmaterial" som gärna försvinner så det läggs inte några stora summor på sånt, 

• Anonym (omständigt)
    Anonym skrev 2012-09-08 18:34:15 följande:
    Tack för alla tips!!!

Någon undrade om ullunderställ; mina barn är jättefrusna av sig och vill alltid ha ull närmast kroppen så fort det börjar bli lite kallare.

Och så byter de till vanliga kläder när de kommer in? Och till underställ när de ska ut igen?
  • Anonym
    Anonym (omständigt) skrev 2012-09-08 18:48:51 följande:
    Och så byter de till vanliga kläder när de kommer in? Och till underställ när de ska ut igen?
    Nej, de har ullkläderna på sig hela tiden istället för vanliga kläder.
  • Anonym (omständigt)
    Anonym skrev 2012-09-08 18:50:37 följande:
    Nej, de har ullkläderna på sig hela tiden istället för vanliga kläder.
    Oj. Måste bli dyrt att köpa så att de kan byta de mest varje dag.
  • Anonym
    Anonym (omständigt) skrev 2012-09-08 18:52:02 följande:
    Oj. Måste bli dyrt att köpa så att de kan byta de mest varje dag.
    Det är ju det som är grejen med ull, de behöver inte tvättas så ofta som vanliga kläder eftersom de andas. Fläckar tar man förstås bort direkt. Vi går runt på tre ställ per barn, jag brukar behöva köpa nåt set själv, annars ärver vi från släkten.
  • Anonym (omständigt)
    Anonym skrev 2012-09-08 18:55:13 följande:
    Det är ju det som är grejen med ull, de behöver inte tvättas så ofta som vanliga kläder eftersom de andas. Fläckar tar man förstås bort direkt. Vi går runt på tre ställ per barn, jag brukar behöva köpa nåt set själv, annars ärver vi från släkten.
    Låter verkligen fräscht......
  • Anonym
    Anonym (omständigt) skrev 2012-09-08 18:57:38 följande:
    Låter verkligen fräscht......
    Ja, visst är det!
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift