• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Anonym
    Tramsa skrev 2012-09-14 11:39:29 följande:
    Men hallå, han kan väl vara hemma hos dig på de veckor han bor hos dig och du är ledig? Man måste inte ha barn på dagis varje dag, även om barnet har kompisar där och även om personalen tycker att man ska göra så. Han får väl gå på dagis när han är hos pappan? 
    ja men som jag precis skrev så behöver han leka av sig med andra barn någon gång imellan åt
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:37:30 följande:
    jo han är hemma med mig men vissa dagar skulle han behöva leka av sig lite med andra barn, å vi har varit på öppna förskolor men där är nästan bara små barn. 

min mans barn går i skolan här där vi bor 

Men han får väl leka av sig varannan vecka när han bor hos pappan? Om du är mammaledig lär han väl inte gå varje dag på din vecka heller så då behöver det inte bli så många körningar..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:37:30 följande:

jo han är hemma med mig men vissa dagar skulle han behöva leka av sig lite med andra barn, å vi har varit på öppna förskolor men där är nästan bara små barn. 

min mans barn går i skolan här där vi bor 
    Men vad är det då för kompisar du hävdar att han har hos er i stan? Eller har han inte kamrater hos er? Du vill att han ska börja förskola hos er så att han får tillgång till andra lekkamrater än dem han har när han är hos sin pappa?

Leka av sig kan han göra på kvällen, när de andra varit färdigt i sina förskolor. Ge er ut och hitta lite polare där ni bor och så kan ju kanske någon av dem sluta tidigare någon dag och hänga med er hem och lattja. 
  • Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 11:40:51 följande:
    ja men som jag precis skrev så behöver han leka av sig med andra barn någon gång imellan åt
    Men kör honom dit varje onsdag. Ta bebisen och picknickkorg med dig och gå en rejäl promenad i omgivningarna på typ tre timmar (är det lantligt lär det väl finnas ställen att naturvandra på). Ät en långsam lunch. Hämta din fyraåring och åk hem. 
  • augustisten
    Kjell2 skrev 2012-09-14 11:17:32 följande:
    Klart du kan vilja det och tycka du har rätt men om pappan inte går med på det krävs det domstolsbeslut för att få en ändring. Pappan har också full rätt att tycka att han ska ha huvudelen av umgänget och du vh.Uifrån det du har skrivit är sannolikheten att domstolen ändrar till vh för pappan liten.

Så tänker jag också. Drar du det till domstol ts är det troligen du som kommer att få vh (om pappan motstämmer dig på boendet). Då får du dessutom betala underhåll.
  • Anonym

Usch vad jag tycker det är trist och sorgligt när barnen får betala priset för att vuxna inte kan komma överens eller sätta barnen främst.

Hur tänkt ni när ni valde att bo så långt ifrån varann? Ni måste väl ha haft en plan?
    Hur tänker du att det ska vara för barnet att träffa sin pappa så lite? Skulle du gå med på motsatsen?

Du kommer väl inte vara hemma länge till? Så måste ni väl köra honom till förskolan?

• Anonym
    niky40 skrev 2012-09-14 11:41:19 följande:

Men han får väl leka av sig varannan vecka när han bor hos pappan? Om du är mammaledig lär han väl inte gå varje dag på din vecka heller så då behöver det inte bli så många körningar..
    nej jag har han inte alls på förskolan när han är hos mig för jag tycker att de är för långt att köra 20 mil för att han ska vara där ett par timmar
  • Anonym

jag skulle aldrig komma på och ta de i rätten jag ville bara höra om de va någon som hade någon vettig lösning...

vadå äta en långsam lunch eller gå i 3 timmar... shit va dåligt 

• Anonym (mamma)
    Tramsa skrev 2012-09-14 11:43:30 följande:
    Men kör honom dit varje onsdag. Ta bebisen och picknickkorg med dig och gå en rejäl promenad i omgivningarna på typ tre timmar (är det lantligt lär det väl finnas ställen att naturvandra på). Ät en långsam lunch. Hämta din fyraåring och åk hem. 

ocå då blir det bara 10 mil

när ni är hemma, finns det inget "lekland" eller liknande, gå till en lekplats så möter ni säkert någon där. Sökt efter andra här på FL, borde ju finnas fler som är hemma med barn i samma ålder där ni bor.
    Barn behöver inte "busa/leka av sig, handlar om att försöka aktivera barnet och det kan du ju faktiskt göra själv,   åk på utflykter, skattjakt (tex geocatching) 

Har du ens diskuterat saken med pappan eller gör du ett problem av det innan.
    Kan du tänkta dig att   låta pojken bo hos pappan heltid (hos er varannan helg och lov) om han kan ordna med sitt jobb?  För kan inte du tänka dit det så måste du ju också förstå att han inte kan tänka sig tvärt om.      
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:52:11 följande:
    Usch vad jag tycker det är trist och sorgligt när barnen får betala priset för att vuxna inte kan komma överens eller sätta barnen främst.

Hur tänkt ni när ni valde att bo så långt ifrån varann? Ni måste väl ha haft en plan?
    Hur tänker du att det ska vara för barnet att träffa sin pappa så lite? Skulle du gå med på motsatsen?

Du kommer väl inte vara hemma länge till? Så måste ni väl köra honom till förskolan?
    som jag skev precis så jobbar hans pappa natt både på vardagar å helgen så den lösningen finns inte, men ja jag hade nog kunnat tänka mig de bara de blir bäst för vår son
Svar på tråden vart ska vår son bo?