• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:59:07 följande:
    jag skulle aldrig komma på och ta de i rätten jag ville bara höra om de va någon som hade någon vettig lösning...

vadå äta en långsam lunch eller gå i 3 timmar... shit va dåligt 

Lät väl jättemysigt.

Den vettiga lösningen verkar vara att du har sonen vh.
  • Tramsa

Att barnet idag har alla sina kompisar där pappan bor och inte en enda där du bor är ju inte precis något som skulle gynna dig vid en boendetvist. Kanske du och barnet kan gå på gympa ihop? Eller något annat där barn och föräldrar gör något gemensamt tillsammans med andra föräldrar. Så du vidgar ditt barns sociala umgänge där du bor alltså.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-14 11:59:19 följande:

ocå då blir det bara 10 mil

när ni är hemma, finns det inget "lekland" eller liknande, gå till en lekplats så möter ni säkert någon där. Sökt efter andra här på FL, borde ju finnas fler som är hemma med barn i samma ålder där ni bor.
    Barn behöver inte "busa/leka av sig, handlar om att försöka aktivera barnet och det kan du ju faktiskt göra själv,   åk på utflykter, skattjakt (tex geocatching) 

Har du ens diskuterat saken med pappan eller gör du ett problem av det innan.
    Kan du tänkta dig att   låta pojken bo hos pappan heltid (hos er varannan helg och lov) om han kan ordna med sitt jobb?  För kan inte du tänka dit det så måste du ju också förstå att han inte kan tänka sig tvärt om.      
    självklart gör jag mitt bästa för att sysselsätta honom. 

ja jag å hans pappa har diskuterat och pappan är inte beredd på att byta jobb eller gå ner i arbetstid. 
  • Anonym

PAPPAN JOBBAR NATT OCH ÄR INTE BEREDD PÅ ATT BYTA JOBB ELLER GÅ NER I TID!!!!!!!!!

jag kanske är lite trög men jag fattar inte varför ni lägger allt på mig å varför i hela friden skulle jag vilja ta detta i rätten??, aldrig i livet!!!!!! 

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 11:59:07 följande:
    jag skulle aldrig komma på och ta de i rätten jag ville bara höra om de va någon som hade någon vettig lösning...

vadå äta en långsam lunch eller gå i 3 timmar... shit va dåligt 
    Ditt yngre barn är ett år? Du har problem att köra 20 mil. Ditt äldre barn behöver leka av sig. Du har inte lyckats hitta någon enda som barnet kan leka med där du bor.

Är det verkligen så udda att en dag i veckan köra barnet till förskolan och få det att fungera genom att inte köra fram och tillbaka två gånger? Du kommer väl inte vara föräldraledig i alla evighet? Handlar ju om kanske tjugo halva dagar under hela ditt liv. 
  • Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 12:04:31 följande:
    PAPPAN JOBBAR NATT OCH ÄR INTE BEREDD PÅ ATT BYTA JOBB ELLER GÅ NER I TID!!!!!!!!!

jag kanske är lite trög men jag fattar inte varför ni lägger allt på mig å varför i hela friden skulle jag vilja ta detta i rätten??, aldrig i livet!!!!!! 
    Det är ju du som har problem. Om ditt ex skrivit ett inlägg där han beklagar sig över att du vägrar köra till förskolan under dina veckor då du är föräldraledig och han vägrar ha hela boendet för att han hellre vill jobba hade han säkert fått det rätt hett om öronen.
  • Anonym

Är det du som har flyttat? Det kan du väl åtminstone svara på? Det har ju inte med att göra vem av er som ville att ni skulle dela på er, det har ju att göra med vem av er som borde ta det största ansvaret för att skjutsa och hämta och trixa. 
  • Anonym
    Tramsa skrev 2012-09-14 12:08:54 följande:
    Det är ju du som har problem. Om ditt ex skrivit ett inlägg där han beklagar sig över att du vägrar köra till förskolan under dina veckor då du är föräldraledig och han vägrar ha hela boendet för att han hellre vill jobba hade han säkert fått det rätt hett om öronen.
    oj va man kan tolka saker å ting som man vill... 

jag kan absolut tänka mig att köra honom nån gång i veckan men de är långt!!!!!!

sen nej han har inga vänner här för vi är nyinflyttade här.,

jag jobbar på ett sådant jobb där jag inte kan gå ner i arbetstid utan har de schema jag har... är privat anställd
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 12:15:18 följande:
    Är det du som har flyttat? Det kan du väl åtminstone svara på? Det har ju inte med att göra vem av er som ville att ni skulle dela på er, det har ju att göra med vem av er som borde ta det största ansvaret för att skjutsa och hämta och trixa. 
    vi har båda flyttat
  • Kjell2

För att om pappan inte vill ändra så är enda möjligheten för dig att frångå vv domstol. Om du nu inte vill gå via domstol får du inleda en dialog med pappan för att hitta en bra lösning som även han går med på.

Det är inte oss du ska övertala, det är pappan!

Du kan tycka att du har jättebra förslag och argument för din lösning men går inte pappan med på det är det nuvarande lösning som gäller.

Svar på tråden vart ska vår son bo?