• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • augustisten

Jag förstår uppriktigt inte hur du tänker ts. Varför skulle pappan vilja ge upp umgänget för att det är besvärligt för dig annars? Det är väl ett beslut du får ta för egen del i så fall.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2012-09-14 12:16:45 följande:

För att om pappan inte vill ändra så är enda möjligheten för dig att frångå vv domstol. Om du nu inte vill gå via domstol får du inleda en dialog med pappan för att hitta en bra lösning som även han går med på.

Det är inte oss du ska övertala, det är pappan!

Du kan tycka att du har jättebra förslag och argument för din lösning men går inte pappan med på det är det nuvarande lösning som gäller.

självklart, de har du alldeles rätt i. jag ville börja höra om de va någon annan som satt i samma situation som jag eller om de va någon som hade någon bra lösning
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 12:15:59 följande:
    vi har båda flyttat
    Då kan ni kanske hjälpas åt, så att pappan ibland är den som kör sonen till dig på din vecka. 
  • Anonym
    augustisten skrev 2012-09-14 12:20:47 följande:
    Jag förstår uppriktigt inte hur du tänker ts. Varför skulle pappan vilja ge upp umgänget för att det är besvärligt för dig annars? Det är väl ett beslut du får ta för egen del i så fall.
    de är lika komplicerat för honom om han ska honom på heltid.... 

de är för vårt sons bästa som vi måste komma fram till en lösning...  
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-14 11:08:45 följande:
    Ja, det bör man väl rimligtvis vilja om man har skilt sig och flyttat? Det låter ju som om det är du som flyttat, eller har sonens pappa skaffat sig gården efter att ni skilde er?

Skulle ts bott kvar på mannens gård efter skilsmässan? Förmodar att hon blivit utslängd om hon inte flyttat frivilligt.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-14 12:22:48 följande:

Skulle ts bott kvar på mannens gård efter skilsmässan? Förmodar att hon blivit utslängd om hon inte flyttat frivilligt.

Nej, men har man barn så kan man ju inte med lätthet bosätta sig precis där man vill. I mitt tycke så söker man ett boende i närheten, eller så tar man på sig det större ansvaret för transporterna. Ja, du förstår säkert hur jag menar. Eller...? 
  • augustisten
    Anonym skrev 2012-09-14 12:04:31 följande:
    PAPPAN JOBBAR NATT OCH ÄR INTE BEREDD PÅ ATT BYTA JOBB ELLER GÅ NER I TID!!!!!!!!!

jag kanske är lite trög men jag fattar inte varför ni lägger allt på mig å varför i hela friden skulle jag vilja ta detta i rätten??, aldrig i livet!!!!!! 

Vi kan bara utgå från det du skriver, och du verkar inte heller speciellt villig att kompromissa utan vill ha det på ditt sätt. Och det sättet låter helt orimligt. Vill du få igenom det utan att pappan vill det är rätten den emda vägen, men det är inte yroligt att fe heller skulle gå på din linje. Som sagt.

Samarbetssamtal låter som en bra idé.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-14 12:24:56 följande:
    Nej, men har man barn så kan man ju inte med lätthet bosätta sig precis där man vill. I mitt tycke så söker man ett boende i närheten, eller så tar man på sig det större ansvaret för transporterna. Ja, du förstår säkert hur jag menar. Eller...? 

Jag uppfattade det som en gård på landet. Det finns kanske inga kåkar i närheten eller så är dom som finns inte till salu. Skillnad på att söka boende i en tätort och på vischan.
  • Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 12:15:24 följande:
    oj va man kan tolka saker å ting som man vill... 

jag kan absolut tänka mig att köra honom nån gång i veckan men de är långt!!!!!!

sen nej han har inga vänner här för vi är nyinflyttade här.,

jag jobbar på ett sådant jobb där jag inte kan gå ner i arbetstid utan har de schema jag har... är privat anställd
    Jag tror att alla fattar att det är långt. Verkligen.

Men åtminstone jag känner ju att om det är så att alternativen är
    1. En förälder behöver under en begränsad period (jag räknade på tjugo gånger eftersom jag tänkte att du kanske skulle vara föräldraledig ett halvår till, jag vet inte hur man ska tolka att du snart ska börja arbeta, men kom ju på att det i så fall rör sig om tio gånger), köra tio mil en gång i veckan för att barnet ska få leka med sina kompisar
    eller
    2 ett barn berövas sin ena förälder under merparten av sin uppväxt

så verkar det liksom orimligt att någon enda tycker det är bättre att barnet ska bli varannanhelgbarn. 
  • Anonym

Fy fan vilka dåliga föräldrar ni är som skilde er. Att ni inte kunde ta ert ansvar och hålla sams. Det är så tråkigt att det alltid är barnen som måste betala priset för föräldrars egoism. Flänga fram och tillbaka som en vante i vinden varje vecka. Du flyttade ut. Skäms på dig. Jag tycker du ska flytta tillbaka till gården ögonblickligen så att sonen kan träffa er båda varje dag. Om ni inte ens klarar av att samsas under samma tak för hans skull så är ni inte mycket värda som föräldrar. Om han inte låter dig flytta in tycker jag att du smäller upp ett tält utanför gården så att sonen fritt kan gå mellan er.

Svar på tråden vart ska vår son bo?