• Anonym

vart ska vår son bo?

jag har en son tillsammans med mitt ex. vår son är 4 år gammal. vi bor ca 5 min från varandra och har vår son varannan vecka. 
    jag har nu fått ett nytt barn med min man och de barnet ska snart börja på dagis å jag börja jobba.
    nu till problemet, jag vill att vår son ska bo hos oss och gå i skola här å vara hos sin pappa varannan helg å på loven å så. jag vill inte dela på syskonen.

min nuvarande man har äldre barn oxå och min son älskar att vara med dem. vi bor väldigt olika, mitt ex på en stor gård med djur och traktorer och vi i en större stad..

vår son går på förskola ganska nära där pappan bor å jag jobbar rätt nära där oxå, men jag har varierande arbetstider som gör att  min man får hämta å lämna barnen oftast. jag vill att barnen ska gå i förskola här vid oss..

hjälp mig hur ska jag göra?? ska kanske tillägga att vi har delad vårdnad. min sons pappa lever inte i någon relation för tillfället

tacksam för hjälp!! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 10:54
    5 mil sk ade vara inte 5 min

• Svar på tråden vart ska vår son bo?
  • Anonym

Vissa kvinnor (ja, det är oftare kvinnor) verkar tro och tycka att i samma stund som de träffat en ny man så kan de också byta pappa till sina barn. Barnen gillar (ibland älskar) mannen och de gillar sina styvsyskon och det tar de här kvinnorna för att det därför lika gärna kan vara den nya mannen som kan få vara pappa i stället. Den de skilt sig från ska bara fasas ut och de själva ska gå omkring och låtsas att det var den nya mannen de skaffade barn med från början.

Vet inte om så är fallet med ts men låter oroväckande lika när ts skriver om sitt "problem" som det brukar göra när de här kvinnorna talar om sina familjesituationer.  

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 11:22:22 följande:
    jo så kan man ju oxå välja att se på de, men tekniskt sätt är de omöjligt förr oss att köra och för hans pappa att ha honom på heltid
    Men om ni inte kan köra får ni ju flytta? Vad är det som gör att ni inte kan köra nu helt plötsligt om ni gjort det tidigare och du dessutom jobbar i närheten av dagiset?
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-09-14 11:22:22 följande:
    jo så kan man ju oxå välja att se på de, men tekniskt sätt är de omöjligt förr oss att köra och för hans pappa att ha honom på heltid

Hur kan det vara tekniskt omöjligt???
    man får väl anpassa sig för barnen. Ni (och ev även pappan) får väl kanske fundera på att försöka byta arbetstider.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-14 11:24:48 följande:
    Inte mer rätt än pappan.. Och det verkar helt galet att detta ska ske på bekostnad av barnet. Det är ju barnet som måste ryckas upp från vänner mm. Känns rätt egoistiskt..
    jag håller med dig att de är egoistiskt, men jag sitter i en sitts där jag absolut inte vet vad jag ska göra å tiden går hur fort som helst å vi måste snart komma på en lösning
  • Anonym

när vår son är hos mig nu när jag är mamma ledig så tycker de på förskolan att jag ska köra dit honom alltså 20 mil om dagen för att han ska vara med sina kompisar istället för att ha honom på en förskola som han kan vara på när som

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-09-14 11:27:45 följande:
    jag håller med dig att de är egoistiskt, men jag sitter i en sitts där jag absolut inte vet vad jag ska göra å tiden går hur fort som helst å vi måste snart komma på en lösning

Alternativ ett - acceptera läget som det är och ta anpassa er efter situationen
    Alternativ två - förök få fram en ändring. Då gäller följande
    Steg ett - ta ett rejält snack med pappan och försök få till en lösning
    Steg två - Fixa ett möte med familjerätten som kanske kan hjälpa er att hitta en lösning
    Steg tre - Hyr in en advokat och skicka en stämning om boende och umgänge till domstol
    Steg fyra - Håll tummarna att domstolen går på din linje. De brukar inte se allt för positivt på en förälder som stämmer för att minska ett fungerande umgänge för den andra föräldern.
  • niky40
    Anonym skrev 2012-09-14 11:31:55 följande:
    när vår son är hos mig nu när jag är mamma ledig så tycker de på förskolan att jag ska köra dit honom alltså 20 mil om dagen för att han ska vara med sina kompisar istället för att ha honom på en förskola som han kan vara på när som

När du är hemma kan väl han vara hemma med dig?
  • Vinterankan

Men kan ni inte flytta så att ni bor närmare pappan, då blir det ju kortare att köra. Eller måste ni bo precis där ni bor nu?

• Anonym
    niky40 skrev 2012-09-14 11:33:50 följande:

När du är hemma kan väl han vara hemma med dig?
    Vinterankan skrev 2012-09-14 11:34:24 följande:

Men kan ni inte flytta så att ni bor närmare pappan, då blir det ju kortare att köra. Eller måste ni bo precis där ni bor nu?

jo han är hemma med mig men vissa dagar skulle han behöva leka av sig lite med andra barn, å vi har varit på öppna förskolor men där är nästan bara små barn. 

min mans barn går i skolan här där vi bor 
  • Tramsa
    Anonym skrev 2012-09-14 11:31:55 följande:
    Men hallå, han kan väl vara hemma hos dig på de veckor han bor hos dig och du är ledig? Man måste inte ha barn på dagis varje dag, även om barnet har kompisar där och även om personalen tycker att man ska göra så. Han får väl gå på dagis när han är hos pappan? 
Svar på tråden vart ska vår son bo?