• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • Anonym
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 12:08:07 följande:
    Skall skriva ner det! Tack!

Oj jo tur att det är lite vanligare med titthålsop nu:-S

Undrar massor över det där med kosten de första dagarna... och med inläggning osv... Många sidor jag läst på nämner det som en op där man åker in på morgonen och hem på kvällen.. Något som hos mig skapar stor ångest då jag är rädd för komplikationer och vill nog helst vara på sjukhus just för ifall ifall... Andra att man kommer in kvällen innan och åker hem dagen efter op (Som jag förstått att Pernilla Wahlgren gjorde i med sin op i torsdags) Sen så är ni flera här som skriver att ni låg längre även med titthål:-S Har inte fattat det som om alla haft komplikationer utan tro att åtminstonde en som låg längre verkat vara komplikationsfri...

Svårt att veta vad som gäller då:-S Skall nog be om att få spendera natten efter op på sjukhus iallafall... så jag slipper oron här hemma... Gillar inte sjukhus men då det är långt till närmsta sjukhus om jag är hemma så känns det som om det är att föredra att ligga inlaggd IFALL något skulle gå fel vilket det ju verkat göra på flera av er...

För mig så fick jag vara inne på sjukhuset för dom hade inte tid och operera mig och jag var ganska dålig efter operation tack vare det stora såret hade jag svårt och röra mig.. Nu är normala att du åker hem i stort sett samma dag eller dagen efter om inget händer dvs.
    Yarrow skrev 2012-10-03 15:38:13 följande:
    Att gå ner i vikt innan operationen underlättar ju för narkosen med så det har ju bar fördelar även om själva pulverdieten är äcklig. Men det är sååååååå värt det :)
    Är det något man köper på apoteket eller hur funkar det?? Man kan ju kanske börja redan innan... om det är bra för narkosen alltså... är lite orolig just med tanke på min vikt... Så kan ju vara smart att börja redan.... och då jag istortsett inte redan kan äta något.. så kan man ju lika gärna sattsa på pulver... tror det innehåller mer näring än min torskrygg:-P

Kan du tipsa om någon eller var det något på recept?
    Anonym skrev 2012-10-03 15:45:23 följande:
    För mig så fick jag vara inne på sjukhuset för dom hade inte tid och operera mig och jag var ganska dålig efter operation tack vare det stora såret hade jag svårt och röra mig.. Nu är normala att du åker hem i stort sett samma dag eller dagen efter om inget händer dvs.

Jag kommer nog vägra åka hem samma dag om det går... GIllar inte tanken på att ligga hemma och vara ett nervöst vrak för att jag är rädd för komplikationer...

• Yarrow

nä, det är inte receptfritt så man kan välja vilken pulverdiet man vill. Prata med din läkare först bara innan du börjar så att de räknar ut hur mycket du gått ner f.r.o.m att du börjar på pulverdieten. Annars kommer de räkna från den dagen då du träffar din kirurg.

FÖrövrigt tror jag du kommer vilja åka hem tidigare än du tror. Sängarna på sjukhuset är inte sköna, men får inte sova tan de ska härja upp en hela tiden och har du lika tur som mig så får du dela rum med 4 snarkare.. haha

Yarrow skrev 2012-10-03 17:32:18 följande:
    nä, det är inte receptfritt så man kan välja vilken pulverdiet man vill. Prata med din läkare först bara innan du börjar så att de räknar ut hur mycket du gått ner f.r.o.m att du börjar på pulverdieten. Annars kommer de räkna från den dagen då du träffar din kirurg.

FÖrövrigt tror jag du kommer vilja åka hem tidigare än du tror. Sängarna på sjukhuset är inte sköna, men får inte sova tan de ska härja upp en hela tiden och har du lika tur som mig så får du dela rum med 4 snarkare.. haha

Jag har en osedvanligt obekväm säng hemma redan:-P Är snarkare själv:-P och kan sova även när de kör med en hydraliskborr i rummet bredvid (hehehe otroligt med sant:-P)

Hmm de har redan registrerat en vikt för mig när de satte upp mig på kön... Så de har ju redan info om vad jag vägde i fredags...
    Får försöka ringa till sjukhuset och höra vad som kommer hända...    och vad de säger om att gå ner i vikt...
  • Minas

Hej, har läst lite i tråden och vad tråkigt att så många av er råkat ut för komplikationer. Ville bara berätta min historia då för att ge dig lite hopp TS. Jag hade haft många anfall under ca ett års tid innan jag fick tid för Op, (ca 2-3 mån väntetid här) efter några besök på sjukhus (och inläggning) och morfinet bet inte ett dugg tyvärr utan var livrädd för att stoppa i mig det mesta - såg dock ett samband med mycket kaffe och dessa anfall.

Nåväl, efter operation (titthål) sa de att jag antagligen skulle kunna åka hem samma dag men det blev dan efter, mådde lite illa efter narkosen och hade ont i buken dp de ju blåst upp den, men inget att klaga på och sen hade jag ont (svårt att ställa mig rak men även att sitta) i max 10 dagar. Jag var student på den tiden (2009) så blev inte sjukskriven alls utan var i skolan efter några dagar och det funkade ändå Ok. Ena ärret blev en liten infektion på men annars har jag sedan operationen mått oförskämt bra, har haft känningar av gallan ca 3-4 gånger (gallgångarna är ju kvar och maskinen som de skulle röntga dem med var trasig just den dagen de opererade). Men då har det funkat med diklofenak.

Jag är faktiskt som en ny människa idag om man tänker på hur begränsad jag kände mig innan-blev alltid tvungen att ha medicin med mig och placerade ut den lite här och var i ren panik för att inte ha då jag behövde. Men som sagt så hjälpte ju inte spasmofen ens då det var illa så det var in på sjukhus och få en spruta. Innan operationen hade jag inte hört något alls om detta med diarréer men fått höra nu i efterhand av vänner som blivit drabbade-men som sagt har jag aldrig haft problem med det och idag kan jag äta vad jag vill utan att vara orolig.

Hoppas innerligt att det går bra för dig och att du slipper komplikationer, lycka till!!

Älskade lilla Saga!!
    Minas skrev 2012-10-04 09:14:05 följande:
    Hej, har läst lite i tråden och vad tråkigt att så många av er råkat ut för komplikationer. Ville bara berätta min historia då för att ge dig lite hopp TS. Jag hade haft många anfall under ca ett års tid innan jag fick tid för Op, (ca 2-3 mån väntetid här) efter några besök på sjukhus (och inläggning) och morfinet bet inte ett dugg tyvärr utan var livrädd för att stoppa i mig det mesta - såg dock ett samband med mycket kaffe och dessa anfall.

Nåväl, efter operation (titthål) sa de att jag antagligen skulle kunna åka hem samma dag men det blev dan efter, mådde lite illa efter narkosen och hade ont i buken dp de ju blåst upp den, men inget att klaga på och sen hade jag ont (svårt att ställa mig rak men även att sitta) i max 10 dagar. Jag var student på den tiden (2009) så blev inte sjukskriven alls utan var i skolan efter några dagar och det funkade ändå Ok. Ena ärret blev en liten infektion på men annars har jag sedan operationen mått oförskämt bra, har haft känningar av gallan ca 3-4 gånger (gallgångarna är ju kvar och maskinen som de skulle röntga dem med var trasig just den dagen de opererade). Men då har det funkat med diklofenak.

Jag är faktiskt som en ny människa idag om man tänker på hur begränsad jag kände mig innan-blev alltid tvungen att ha medicin med mig och placerade ut den lite här och var i ren panik för att inte ha då jag behövde. Men som sagt så hjälpte ju inte spasmofen ens då det var illa så det var in på sjukhus och få en spruta. Innan operationen hade jag inte hört något alls om detta med diarréer men fått höra nu i efterhand av vänner som blivit drabbade-men som sagt har jag aldrig haft problem med det och idag kan jag äta vad jag vill utan att vara orolig.

Hoppas innerligt att det går bra för dig och att du slipper komplikationer, lycka till!!
    Skönt att höra från lite fler som inte haft några komplikationer... Tror det kanske dock är så att har man haft problem så tenderar man att läsa en tråd som denna lite mer... Och även kommentera...

Jag pluggar på distans sedan ett gäng månader men har hamnat ur fas pga min hypotyreos och gallstenarna har inte hjälpt med min studie disiplin så jag både hoppas och inte hoppas att jag blir sjukskriven... Måste sitta vid datorn många långa timmar och om man har svårt att sitta så är inte det direkt det idealiska... Men samtidigt OM jag blir sjukskriven så kanske jag kunde läsa ikapp.... Håller på att prata med skolan för att höra vad de säger om det hela... Men man skall orka ringa de dagarna man mår bra...

Hade fått spasmofem utskrivet när jag var nere förra söndagen samt 2 stycken stolpiller som jag fick hemskickat med mig... Sen när jag var inne på måndagen tyckte den läkaren att det var bättre att höja dosen med Diklofenak istället (från 50mg till 100mg) så jag kanske kunde klara mig med det... Igår skulle jag hämta ut mina recept och döm om min förvåning när INGET av dem fanns i systemet!! Så håller på att försöka ringa nu och fråga vad som hänt:-S    
  • Lindsey Egot the only one

Många vänner har också op gallsten och tagit bort gallblåsan och mår prima. Så tre vänner mår bra och jag mår piss. Så det är ju oftast att man mår bra efteråt. Så du borde inte oroa dig säger jag som höll på att stryka med efteråt. Men jag var gravid precis innan och när de trycker in gas i buken för att se bättre fick de in mer då jag var uttänjd sedan graviditeten som var tre veckor tidigare. Pga det trycket fick jag proppar då jag fick ett nytt tryck i buken så kort tid efter graviditeten. Så är du i god kondition och inte varit i sämre skick det senaste innan op ska det inte vara några problem,

• Anonym (ajajaj)

TS:
    Vet du hur dåliga levervärdena var? Jag fick info om att de främst tittade på två olika värden som båda skulle ligga under 0,75. För mig låg de värdena på 5,16 och 6,7.    

Jag fick mitt första anfall i somras och har hunnit ha 5 anfall på två månader. De två första gångerna fattade jag inte vad som var fel utan försökte helt enkelt bara överleva (inte kul när man har en liten bebis på bara någon månad).

Jag fick ut Spasmofen och det bet på de två följande anfallen, men det femte anfallet höll i sig över ett dygn. Jag var helt groggy av att ha så ont så länge. Jag åkte in akut när det gått nästan ett dygn, men de tog bara blodprover och väntade ut anfallet (kom in vid midnatt och fick träffa läkare klockan fyra.   

Nu ska jag på ultraljudsundersökning och förhoppningsvis kan de se vad som är problemet.   

• Lindsey Egot the only one

Anonym ajajaj

Ammar du kommer du inte få något starkare än spasmofen. Jag fick också spasmofen men det bet inte heller tillslut. När bebisen var tre veckor opererades jag och fick morfin och då får man inte amma då det slår ut det centrala nervsystemet som gör att bebisen slutar andas.

• Anonym (ajajaj)
    LindaEfraim skrev 2012-10-04 09:50:31 följande:
    Anonym ajajaj

Ammar du kommer du inte få något starkare än spasmofen. Jag fick också spasmofen men det bet inte heller tillslut. När bebisen var tre veckor opererades jag och fick morfin och då får man inte amma då det slår ut det centrala nervsystemet som gör att bebisen slutar andas.

Fy fasen!!! Då blir det att välja då. Fortsätta amma eller opereras... Tack för info, då vet jag vad som gäller om det blir akut. 
Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?