• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • cii

Jag har haft dov värk på högersidan idag. Har inte känt något innan mer än vid anfallen.
    Annars har jag bara känt av vänster äggstock och livmodern. Har tid till gyn om två veckor så vidare jag inte får akut ont igen.
    Det jobbiga är att magen är som en spärrballong och illamåendet :(
    Jag klarade middagen idag utan att det drog igång fullt ut, det malde och sved, men höll sig så.

• Anonym (ajajaj)

Då var det bekräftat. Jag har ett flertal mindre (ca 3mm) stenar i gallblåsan.
    Nu är det bara att vänta på ett besked från vårdcentralen vad planen för framtiden blir. Jag har inte haft något anfall på två veckor nu så antagligen kommer vi att avvakta och se hur det artar sig (om jag går på hur de brukar göra på vår vårdcentral). 

I förrgår natt var det dags igen... Trotts 100mg diklofenak så blev det bara värre... tillslut stod jag bara och skrek rakt ut... Kaskad spyendet kom sedan... Ringde ambulans och de kom på stört... I ambulansen fick jag ytterligare 50mg diklofenak. Så där hade jag max dosen helt plötsligt... Men blev inte det minsta bättre... Hade så ont att jag bara skrek och grät i ambulansen... När de välte över mig på sidan för att ge mig injektionen så höll jag på att dö, ambulanssjukvårdaren trodde jag skrek för sprutan men den kände jag inte ens!! Gjorde bara så galet ont i sidan så kunde inte sluta skrika

Fick Spasmofem när jag väl var inne på sjukhuset (bor en bit ifrån så tog ca en halvtimma 45 min att komma fram) och efter 15 min så hjälpte det... UNDERBART!!!! Men lättnaden var kortlivad... Efter bara nån minut får jag utslag... sedan börjar hela kroppen klia så jag blir som galen.... och även i halsen... Jag är alltså allergisk mot morfin.. Kommer på att även förra gången jag fick morfin började hela kroppen klia men trodde det var en orenfilt eller något.... Att någon hade katt typ...

Så nu kunde de inte skriva ut mig.. och jag får framförallt inte få med mig spasmofem för att självmedicinera hemma... utan funkar inte diklofenaken måste jag läggas in hädan efter... För att kunna få morfin under observation... JIPPE!! Så spenderade dagen och natten på sjukhus... Med mat och dryckförbud... SÅ HUNGRIG OCH SÅ TÖRSTIG!!!

I morse väktes jag av de underbara orden "Doktorn har sagt att du får äta idag! och åka hem när du känner för det!" Jippe!! Valde att köra frukost och lunch på sjukhuset och sedan kom min pappa och skjutsade hem mig... 

Dock så har jag molande värk i sidan och har så haft sedan igår (så fort smärtstillande gick ur kroppen) och nu mår jag även lite illamående... men hoppas att det skall stanna vid det... Imorgon skall jag iväg och ta blodprov för operationen... sedan på måndag skall jag träffa kirurgen... så hoppas de plockar ut fanskapet snart!!     

Idag är det dags.. om en ca 40 min skall jag träffa kirurgen... Har varit mer eller mindre illamående sedan jag kom hem från sjukhuset men inga nya STORA anfall... dock molande som kommer och går... och denna jävla illamående

Lite deppig dock.. Har redan svårt med vikten (Väger 88 kg och är 174... gått ner 12 kg sedan jag började medicinera för hypotyreos i vintras...) men börjar sakta ta mig neråt... På skämt i går så tänkte jag för att att tänka possitivt på operationen att "Hmm gallanoch stenarna måste ju väga något.... kanske jag förlorar nått halv kg eller kg:-P" Så satte mig och googlade....

"Vad väger en gallblåsa": fick nu inte svar på det men hittade tråd på tråd på tråd som och blogg och forum osv osv där folk säger att de gått upp kring 20 kg efter operation och inte klarar av att gå ner i vikt längre!!!! HJÄLP!!! Jag vill inte gå upp igen!!!

Har någon av er märkt av detta?? 

• Stålmamma
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-22 14:42:21 följande:
    Idag är det dags.. om en ca 40 min skall jag träffa kirurgen... Har varit mer eller mindre illamående sedan jag kom hem från sjukhuset men inga nya STORA anfall... dock molande som kommer och går... och denna jävla illamående Lite deppig dock.. Har redan svårt med vikten (Väger 88 kg och är 174... gått ner 12 kg sedan jag började medicinera för hypotyreos i vintras...) men börjar sakta ta mig neråt... På skämt i går så tänkte jag för att att tänka possitivt på operationen att "Hmm gallanoch stenarna måste ju väga något.... kanske jag förlorar nått halv kg eller kg:-P" Så satte mig och googlade.... "Vad väger en gallblåsa": fick nu inte svar på det men hittade tråd på tråd på tråd som och blogg och forum osv osv där folk säger att de gått upp kring 20 kg efter operation och inte klarar av att gå ner i vikt längre!!!! HJÄLP!!! Jag vill inte gå upp igen!!! Har någon av er märkt av detta?? 

Jag opererade bort gallblåsan för 1 år sedan och jag har gått upp närmare 1 0kg utan att ändra något alls på mina matvanor äter varken mer eller mindre
  • Delphinan

Hade gallstensanfall OFTA under flera år men blev inte tagen på allvar trots flera akutbesök. Tillslut op jag akut i utlandet under en semesterresa (gravid i v 14). sedan dess ( -06) har jag haft 3 anfall alla pg medicin.
    Första gången var Cocilana (hostmedicin) andra gången var det Citodon. Nu när jag var inne på sjukhus efter en bilolycka sa jag att jag inte kan ta Citodon pga gallan. Fick då Tradolan (Läkaren påstod att den var snäll) GLÖM DET! Det slutade med att min pojkvän fick ringa ambulans. Har ALDRIG haft så ont som då och då har jag fött barn utan smärtlindring

Jag reagerar inte alls på mat längre vilket är superskönt, men måste vara försiktig med medicin.

Hoppas verkligen du får hjälp snart TS ( & alla andra)

Ps. TS kan du inte försöka sammanställa vad som triggar anfallen hos oss som kommenterar?

• Anonym (Livet lättare)

Jag opererade bort min för ett år sedan. Var 23 år.

Den sista veckan innan op. Åkte jag till akuten 3 ggr. Innan dess kanske små anfall och ibland in till akuten. Det var förjävligt det sista. Så det var sååå skönt att få bort den. Jag var lite nervös för narkosen men det gick bra :) jätteskumt verkligen. Kändes som att man hade sovit i 3 sekunder. Hahaha. Jag trodde att dom fortfarande opererade när jag vaknade upp. :) sjuk känsla.

Efter op. så kom kirurgen och berättade hur det hade gått. Blåsan var som ett stort päron fyllt med "harlortar" storleksmässigt och sen var det en sten som var som en PINGISBOLL?! Inte konstigt att jag var stamkund på akuten :) jag gick ner jättemycket i vikt innan op. då jag inte kunde äta något knappt. Den vikten har även stannat upp så det var skönt att något gott försdes med.

Idag kan jag få lite småkänningar, men det är ju vanligt :) det kan bli av nötter och ägg. Men det är ju bara hålla sig ifrån det.

• Anonym (Me too)

Hej TS, Jag gick ner från storlek M till XS under tiden jag hade anfall. Jag fick ingen hjälp av min "expert" till läkare som var kirurg! Han behandlade mig för allt ifrån magsår till annat under ett års tid varav jag bara blev smalare o sämre. Jag visste inte vad jag skulle äta så jag åt fel o fick ännu fler anfall... Till sist upptäcktes gallstenen o jag fick akut tid för op, som ändå tog några veckor! Efter op blev jag ännu smalare en tid då jag hade mycket problem med mat o reagerade på allt. Men sedan gick jag sakta men säkert upp i vikt o har idag, ca 10 år efter op åter M-L i storlek. Mycket svårt att gå ner i vikt med väldigt lätt att gå upp! Jag har även fått Levaxin och första stadiet till diabetes. Jag tror sjukdomarna hänger ihop...

• Blake
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-22 14:42:21 följande:
    Idag är det dags.. om en ca 40 min skall jag träffa kirurgen... Har varit mer eller mindre illamående sedan jag kom hem från sjukhuset men inga nya STORA anfall... dock molande som kommer och går... och denna jävla illamående

Lite deppig dock.. Har redan svårt med vikten (Väger 88 kg och är 174... gått ner 12 kg sedan jag började medicinera för hypotyreos i vintras...) men börjar sakta ta mig neråt... På skämt i går så tänkte jag för att att tänka possitivt på operationen att "Hmm gallanoch stenarna måste ju väga något.... kanske jag förlorar nått halv kg eller kg:-P" Så satte mig och googlade....

"Vad väger en gallblåsa": fick nu inte svar på det men hittade tråd på tråd på tråd som och blogg och forum osv osv där folk säger att de gått upp kring 20 kg efter operation och inte klarar av att gå ner i vikt längre!!!! HJÄLP!!! Jag vill inte gå upp igen!!!

Har någon av er märkt av detta?? 
    Lycka till nu TS.
  • Jowimo

Jag gjorde min operation i mitten av januari i år och har sen dess gått ner 15kg. Men kanske är olika från person till person.

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?