• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • Anonym

när jag fick gallstens anfall så låg jag på sjukhus i en vecka.. fick fasta i 3 dagar och på den fjärde så hade jag operation. Tack vare allt morfin så var jag i lala land och var ganska bekväm. Efter operation (11 ¨år sedan) så mådde jag skit och hade ont. Men på den tiden så öppnade dom oftast upp 10-15 cm långa operations hål och därav att det gjorde ont utav bara den.  Låg ca 2-3 dagar tills jag kunde äta lätt kost  så fick jag åka hem och ta det lungt i 14 dagar. Bästa operation jag någonsinn gjort.
    Nu gör dom titthåls operation och den gör inte lika ont som den gamla versionen. 

LindaEfraim skrev 2012-10-03 11:31:03 följande:
    Efter ska du be om inolaxol som är som små stenar (granulat) som man sväljer och drick rikligt med vatten till. Hjälper lite grann mot diarréerna emellanåt.
    Skall skriva ner det! Tack!
    Anonym skrev 2012-10-03 11:33:41 följande:
    när jag fick gallstens anfall så låg jag på sjukhus i en vecka.. fick fasta i 3 dagar och på den fjärde så hade jag operation. Tack vare allt morfin så var jag i lala land och var ganska bekväm. Efter operation (11 ¨år sedan) så mådde jag skit och hade ont. Men på den tiden så öppnade dom oftast upp 10-15 cm långa operations hål och därav att det gjorde ont utav bara den.  Låg ca 2-3 dagar tills jag kunde äta lätt kost  så fick jag åka hem och ta det lungt i 14 dagar. Bästa operation jag någonsinn gjort.
    Nu gör dom titthåls operation och den gör inte lika ont som den gamla versionen. 

Oj jo tur att det är lite vanligare med titthålsop nu:-S

Undrar massor över det där med kosten de första dagarna... och med inläggning osv... Många sidor jag läst på nämner det som en op där man åker in på morgonen och hem på kvällen.. Något som hos mig skapar stor ångest då jag är rädd för komplikationer och vill nog helst vara på sjukhus just för ifall ifall... Andra att man kommer in kvällen innan och åker hem dagen efter op (Som jag förstått att Pernilla Wahlgren gjorde i med sin op i torsdags) Sen så är ni flera här som skriver att ni låg längre även med titthål:-S Har inte fattat det som om alla haft komplikationer utan tro att åtminstonde en som låg längre verkat vara komplikationsfri...

Svårt att veta vad som gäller då:-S Skall nog be om att få spendera natten efter op på sjukhus iallafall... så jag slipper oron här hemma... Gillar inte sjukhus men då det är långt till närmsta sjukhus om jag är hemma så känns det som om det är att föredra att ligga inlaggd IFALL något skulle gå fel vilket det ju verkat göra på flera av er...

• Jowimo

Jag gjorde min operation på förmiddagen och skulle ha fått åka hem dagen efter om det nu inte hade blivit komplikationer. De är ju tyvärr inte så pigga att ha en på sjukhus om det inte är nåt fel. Man blir nog gärna hemskickad lite för tidigt ibland.

• Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 08:54:03 följande:
    Skönt att höra att det inte gått illa för alla... Usch har aldrig varit så sugen äpplen, ägg och fet mat som jag varit det senaste....=-O helt hysteriskt! Både längtar och fruktar operationen... Rädd för alla problem och komplikationer som jag hör om.... Men längtar efter att inte sitta och fundera kring varje liten sak jag stoppar i munnen om det kommer ge anfall eller inte... Blir tokig! Engång tror jag lök var brottslingen... En annan gång misstänker jag rödvin... Första diagnostiserade anfallet var smörgåstårta... Innan dess grönkålspaj och restaurang bearneise(visste dock inte vad det var då och höll på att anmäla restaurangen för mat förgiftning...) Men de flesta andra anfallen kan jag inte hur jag än försöker komma på vad som kan ha triggat det... Tio timmar eller mer efter att jag ätit och bara druckit lite vatten och jag får likväl anfall!!!!!! Svårt att veta vad man skall göra då.... Vill så gärna ha ett ägg... Förlorade ägg... Omelett.... Men efter smörgåstårtan vågar jag inte... Eller ett äpple... Mmmmmm....äppelpaj kanske.... Mmmmmm *suck* hoppas jag kan äta sånt efter operationen....
    Men skoj inte ;) I 6 månaders tid så handlade 99 % av alla mina statusuppdateringar på facbook om ägg :)

I alla fall, operationen görs alltid med titthål och är numer en rutinoperation sa dem till mig. tror min operation bara tog ca 40 minuter. Om det skulle vara så att de inte kommer åt pga av levern eller så kan de öppna upp. Görs detta så får man stanna kvar längre på sjukhuset.

En vecka efter operationen fick jag ta bort agrafferna som höll igen såren, de gick in å 4 ställen varav en i naveln så jag har bara 3 små ärr som nu, 8 månder senare knappt syns.
    Jowimo skrev 2012-10-03 12:33:08 följande:
    Jag gjorde min operation på förmiddagen och skulle ha fått åka hem dagen efter om det nu inte hade blivit komplikationer. De är ju tyvärr inte så pigga att ha en på sjukhus om det inte är nåt fel. Man blir nog gärna hemskickad lite för tidigt ibland.

Du fick stanna en natt iallafall då? Känner som sagt inte för att åka hem på kvällen efter operationen:-S
    Yarrow skrev 2012-10-03 13:31:23 följande:
    Men skoj inte ;) I 6 månaders tid så handlade 99 % av alla mina statusuppdateringar på facbook om ägg :)

I alla fall, operationen görs alltid med titthål och är numer en rutinoperation sa dem till mig. tror min operation bara tog ca 40 minuter. Om det skulle vara så att de inte kommer åt pga av levern eller så kan de öppna upp. Görs detta så får man stanna kvar längre på sjukhuset.

En vecka efter operationen fick jag ta bort agrafferna som höll igen såren, de gick in å 4 ställen varav en i naveln så jag har bara 3 små ärr som nu, 8 månder senare knappt syns.
    Kan du äta ägg nu då:-P Sjukt vad sugen man blir på det när man inte får äta det.......... Ironiskt egentligen...

Hehe har skämtat om att jag kan låtsas som att ärren är från att jag var hjälte i en skottlossning:-P Hehe kan man försöka med iallafall:-P Så låter det lite tuffare när nån ny kille ser en naken än att säga att man opererats :-P Mahahaha måste ju göra det bästa jag kan av situationen:-P

• Yarrow
    Kan du äta ägg nu då:-P Sjukt vad sugen man blir på det när man inte får äta det.......... Ironiskt egentligen...

Hehe har skämtat om att jag kan låtsas som att ärren är från att jag var hjälte i en skottlossning:-P Hehe kan man försöka med iallafall:-P Så låter det lite tuffare när nån ny kille ser en naken än att säga att man opererats :-P Mahahaha måste ju göra det bästa jag kan av situationen:-P

Japp, så mycket jag orkar och vill :) Fast jag måste erkänna att jag var lite orolig när jag åt första ägget efter operationen, tror det tog en vecka innan jag vågade men det gick jättebra :) Äpplen och päron gav mig ordentliga anfall också och de kan jag äta utan problem med :)

Och ärren syns knappt, nu är jag iofs inte pinnsmal så jag visar inte min mage för så många andra än min man. Haha.
    Yarrow skrev 2012-10-03 14:25:24 följande:
    Japp, så mycket jag orkar och vill :) Fast jag måste erkänna att jag var lite orolig när jag åt första ägget efter operationen, tror det tog en vecka innan jag vågade men det gick jättebra :) Äpplen och päron gav mig ordentliga anfall också och de kan jag äta utan problem med :)

Och ärren syns knappt, nu är jag iofs inte pinnsmal så jag visar inte min mage för så många andra än min man. Haha.

Inte pinnsmal jag heller:-P men singel... :-P så de som väl får se ärren vet ju inte vad det kommer ifrån:-P Dessutom gillar jag bikinis trots min figur
  • Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-03 14:49:01 följande:

Inte pinnsmal jag heller:-P men singel... :-P så de som väl får se ärren vet ju inte vad det kommer ifrån:-P Dessutom gillar jag bikinis trots min figur
    Haha, kör hårt!

Är man lite överviktig kan man behöva göra någon vecka med pulverdiet innan operationen. för att levern ska bli mindre och underlätta operatioen.
    Jag gick väl upp nästan allt jag gick ner stra efter operationen, haha.. Det var bara så gött att kunna äta preci vad man ville igen :)

Uuuh ännu mer diet med andra ord:-O Aj aj aj Haha hmm

Nåja... Jag är krafitg pga ämnesomsättningssjukdom.. så får väl hoppas att det gör att min lever inte är stor... hoppas går ju...

Men kanske får se nått sånt som en chans till att gå ner lite  

Längtar så över att inte sitta och oroa mig för vad som går att äta och inte... Och de där äggen.... alltså... Förlorade ägg.. med bacon... :-P Onyttig lyxfrukost:-P äppelpannkakor... eller vad sägs om lök och svamp omelett... Mmmmmmmm Nej får ta och sluta tänka på sån mat nu... blir ju ångad torskrygg ikväll igen...:-S

• Yarrow

Att gå ner i vikt innan operationen underlättar ju för narkosen med så det har ju bar fördelar även om själva pulverdieten är äcklig. Men det är sååååååå värt det :)

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?