• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
    Flisan79 skrev 2012-10-02 15:30:04 följande:
    Opererade mig för 11 år sedan. Hade då fått flera anfall och behövt åka in som du och få morfin/spasmofen. Tog inte lång tid innan de bestämde sig för att opa mig. Titthålskirurgi blev det. Man upptäckte då även att gallgången var inflammerad så delar av den togs bort. Efteråt hade jag ont några dagar men inte överdrivet farligt.

Mitt värsta anfall har jag ändå haft EFTER operationen. Fick citadon vid ett ivf försök och citadon+gallbesvär är big NO NO!!. Var själv hemma och fick ringa ambulans. Anfallet höll i sig flera timmar trots morfin i mängder. Så, ta inte citadon!!!

Efter op kan jag äta det mesta igen men är känslig för sallad och frukt (får som hungerskänsla/sug efter att ha ätit det) och av kiwi får jag anfallsliknande symtom.
    Fett däremot går bra vilket var något jag reagerade på innan.

Usch låter obehagligt att reagera så på citadon:-S Skall komma ihåg att undvika det då... 

Jag är lite orolig för att de skall vänta för länge med op så att det skall bli onödigt inflamerat... När jag var inne nu senast så var det ju att de kunde konstatera förändrade levervärden samt svullen gallblåsa... Att de då tar beslutet att skjuta på det känns lite oroväckande:-S
    mamaleona skrev 2012-10-02 15:33:42 följande:
    Jag opererade -09. Gick bra (titthålsop), dagkirurgiska avdelningen bara o slapp hem till natten. Sjukledigt var väl två veckor om ja minns rätt. Jag märkte inge skilt som orsakade mina anfall, kunde komma av en smörgås ex. Sjuk var jag 2-3 dgr, sen helt ok. Nu efteråt har jag kunnat äta som vanligt, inga besvär. Under det sista året har dock rödvin ibland gett gallbesvär vilket är konstigt eftersom blåsan e borta, men detta är tydligen möjligt iaf. Lycka till.
    Tror själv att rödvin var boven i dramat till det anfallet jag fick förra söndagen... Men för utom det har jag faktiskt ingen aning om vad som sätter igång det Oftast har jag dessutom vaknat av anfall! Även upp emot 10 timmar efter att jag åt senast!!

• TheSucker

Jag blev sjuk för 5 veckor sen i går,i gallsten och hade då aldrig haft det innan så jag visste inte vad som var fel på mig först, blev inlagd och låg inne en vecka för det gav inte med sig under hela veckan, så då op dom mig lr jag tjatade snarare till mig op. Då hade det börjat bli inflammerat. Jag hade ganska ont efteråt, stannade 2 nätter efter op och hade ont första 5 nätterna efter op tycker. Var ganska jobbigt men en annan sorts smärta, den sitter ju i axlarna med. Jag var sjukskriven två veckor efter op eftersom det ena hålet ville inte gå ihop sig riktigt och sprack upp efter dom tog stygnen, blev op med titthål. Nu 5 veckor efter att jag blev sjuk mår jag som vanligt igen, jag kan inte äta vad jag vill men jag kaniner heller säga speciellt att det här tål jag inte. Jag får inte så ont som vid ett gallstens anfall men jag blir dålig i magen, typ akut dålig i magen. Men det är ändå bättre än smärtan man har vid ett anfall. Hua...

• Lindsey Egot the only one

Opererade mig 2010 och har fått kronisk värk pga alla komplikationer. Gall läckage i buk pga att läkaren bränt på gallgången ovan gallblåsan där han inte borde varit. Proppar och hematom. Går fortfarande på morfin pga värken och får anfall trots op två till tre gånger om året som kräver ökad medicinering och läkarvård på sjukvård

• mamita64
    LindaEfraim skrev 2012-10-02 19:50:36 följande:
    Opererade mig 2010 och har fått kronisk värk pga alla komplikationer. Gall läckage i buk pga att läkaren bränt på gallgången ovan gallblåsan där han inte borde varit. Proppar och hematom. Går fortfarande på morfin pga värken och får anfall trots op två till tre gånger om året som kräver ökad medicinering och läkarvård på sjukvård
    Låter lite som  min dotter.
    Hon fick problem med gallan 2010. Hon hade då precis mist sin son och jag tror att det var en anledning till att läkarna trodde d et var psykiskt när hon sa att hon hade så ont i mellangärdet och magtrakten. Hon var säkert hos läkare 10 ggr innan hon träffade på en som trodde henne och som sa att hon skulle åka till akuten nästa gång anfallet kom och då inte ge sej utan kräva operation. Jag hade ju sett henne under anfall och hon hade fruktansvärt ont ( i mellangärdet och upp mot axlarna, typiska tecken på gallsten, men läkarna sa att så var det inte )  Nåväl, hon fick anfall igen och åkte till akuten och hon blev opererad. Men under operationen råkade de slita sönder henne inuti så att tarminnehåll läckte ut i buken och hon blev tvungen att ligga med dränage i nio dagar. Ovanpå allt detta så låg hon i ett rum som låg ovanpå det rum som vi vakade över hennes sons dödsbädd i. Något som gjorde att hon mådde väldigt dåligt och att hon var väldigt ledsen och inte kunde sova, bara grät. EN gång fick hon nåt att sova på, resten av tiden sa de nej. När hon grät vände de ryggen till henne och gick. En natt ringde hon mej och var så himla ledsen så att jag sa till henne att åka hem dagen därpå. Hemma skulle hon läka bättre. Och så blev det.
    Detta var alltså i juni 2010 och nu i helgen var det dags för färd till akuten igen illamående, kräkningar och rejäl smärta. Det är gallgångarna som gör ont. Morfin, voltaren ( eller liknande och så något mot illamåendet ) så fick hon åka hem sen. De ska göra ett ultraljud för att se om hon har stenar i gallgångarna. Det var inte första gången hon haft problem efter operationen men den värsta, tror jag
  • Grönöga

Tänk på att man efter kan få gallsyramalabsorbtion. Jag fick det och först efter några år i vanliga vården blev jag remiterad till en spec gastro enhet som förklarade detta. Symtom, typ 10 diarré attacker om dagen i 5 års tid. Gick inte att hålla sig utan det hände att jag bajsade på mig Så om ni blir dåliga i magen under en lång tid, sök hjälp! Fick medicin och blev frisk direkt.

Grönöga
    Denna jxxla diarré! Ska omedelbart kolla upp detta. Vad äter du för medicin?
    Jag fick en men den funkade inte. Jag fick papaverin men den hjälpte inte. Nu äter jag inolaxol och en gul genomskinlig kapsel börjar på D som skulle stilla gasbildningen i magen men jag har aldrig haft gaser.

Huga... Usch var inte trevlig läsning jag fick nu:-S

Alltså man får ju så JÄKLA ont vid anfall... och då jag inte ens vet vad som triggar så känns det omöjligt att fortsätta så här... Men låter ju inte roligt när man läser om de problem ni har haft/har...

Börjar ju bli riktigt nervös... 

Lider redan av Hypotyreos, B12 brist och Järnbrist så detta är liksom körsbäret på tårtan... Vet inte om jag orkar komplikationer på allt annat... Men samtidigt... kan ju inte leva så här heller:-S      

Du har inget val ts! Men för allt i världen ts kräv öppen kirurgi om det tillstöter minsta lilla problem.

• Grönöga

LindaEfraim. Fick Questran. Funkade efter första dosen. Så från att va ett hemmasittande deprimerat kolli gick jag över en dag till att våga göra annat än att åka till jobbet. Bor Du i sthlm sök dig till ersta sjukhus. Annars en riktig gastro mottagning.

• Jowimo

Gjorde min operation nu i år i januari. Hade haft flera anfall till och från både när jag var gravid och inte. Mina anfall varade nästan precis tre timmar varje gång och spelar ju ingen roll vad man gör inget hjälper. I december 2011 fick jag så ont så jag fick åka in till akuten men då fick jag åka hem igen men skulle få komma på ett ultraljud där dom skulle se hur det såg ut. Blev kallad några veckor senare och de hittade stenar och skulle få remiss till operation. Men sen började jag få flera anfall per dag och fick söka akut då ögonen började bli gula och började även kissa mycket gulare än normalt. Då behöll dom mig och skulle då en akut operation men kom några viktigare operationer emellan men efter 12 timmar var det min tur. Gjorde operationen och vaknade och kände mig riktigt bra åt mat och skulle få åka hem dagen efter. Men efter några timmar började jag kräkas och må jätte dåligt då hade jag fått bukspotts inflammation. Hade visst någon sten väldigt nära där så hade väl gott tokigt under operationen. Jag blev riktigt dålig och kommer inte ihåg så mycket från första tiden och läkarna visste väl inte heller riktigt hur det skulle gå. Började återhämta mig lite ungefär en vecka efter operation men det tog tid kunde inte ens ta mig upp ur sängen och inte sova ordentligt på nätterna. Så 2 1/2 vecka på sjukhus med sjukskrivning 2 1/2 månad fick inte lyfta något tungt. Det här är verkligen det värsta jag varit med om men läkarna sa att det inte var så vanligt att det blev så här illa. Gjorde titthålsoperation som läkte fint kan ha lite ont i det största ärret ibland och ibland kan jag känna precis som ett anfall men inte alls så ont som innan.
    Fick rådet att ta det lugnt med alkohol en bra stund efteråt.

Nu blev det väldigt långt och skulle kunna berätta så mycket mer men som sagt så här brukar det inte gå. Planen var ju att jag skulle få åka hem dagen efter operation. Men försök tjata på om operation innan det får för långt att det börjar bli inflammerat

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?