• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • Anonym
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-22 14:42:21 följande:
    Idag är det dags.. om en ca 40 min skall jag träffa kirurgen... Har varit mer eller mindre illamående sedan jag kom hem från sjukhuset men inga nya STORA anfall... dock molande som kommer och går... och denna jävla illamående

Lite deppig dock.. Har redan svårt med vikten (Väger 88 kg och är 174... gått ner 12 kg sedan jag började medicinera för hypotyreos i vintras...) men börjar sakta ta mig neråt... På skämt i går så tänkte jag för att att tänka possitivt på operationen att "Hmm gallanoch stenarna måste ju väga något.... kanske jag förlorar nått halv kg eller kg:-P" Så satte mig och googlade....

"Vad väger en gallblåsa": fick nu inte svar på det men hittade tråd på tråd på tråd som och blogg och forum osv osv där folk säger att de gått upp kring 20 kg efter operation och inte klarar av att gå ner i vikt längre!!!! HJÄLP!!! Jag vill inte gå upp igen!!!

Har någon av er märkt av detta?? 
    Jag har inte kunnat hålla någon diet när jag hade alla mina anfall så efter operationen rasade jag i vikt. Vilket var skönt för 3 månader efteråt hade jag en GBP planerad. Nu har jag gått ner 32 kg sen i februari, men bara 10 av dem är sen efter magsäcksoperationen ;)

Så bara du inte sätter i gång och frossar i allt du inte kunde äta innan så ska det gå bra :)

Har aldrig varit en storätare och tror inte jag kommer frossa... Men längtar efter ägg:-P

Fick aktuoperationstid... Skall faktiskt in redan i morgon... Vilket ju är bra för jag orkar inte mer anfall... 7 på tre veckor känns som en smärtgräns...

Hoppas jag gör som er som gott ner:-P Hehe kan ju hoppas...

Delphinan skrev 2012-10-22 14:59:42 följande:

Ps. TS kan du inte försöka sammanställa vad som triggar anfallen hos oss som kommenterar?

Verkar som det varit äpplen, fett och mediciner så som jag kan se det... Vilket inte kan vara anledningnarna när jag fått anfall... Däremot insåg jag att rödvin och min gallblåsa inte gick ihop

Anonym (Me too) skrev 2012-10-22 15:18:28 följande:
    Hej TS, Jag gick ner från storlek M till XS under tiden jag hade anfall. Jag fick ingen hjälp av min "expert" till läkare som var kirurg! Han behandlade mig för allt ifrån magsår till annat under ett års tid varav jag bara blev smalare o sämre. Jag visste inte vad jag skulle äta så jag åt fel o fick ännu fler anfall... Till sist upptäcktes gallstenen o jag fick akut tid för op, som ändå tog några veckor! Efter op blev jag ännu smalare en tid då jag hade mycket problem med mat o reagerade på allt. Men sedan gick jag sakta men säkert upp i vikt o har idag, ca 10 år efter op åter M-L i storlek. Mycket svårt att gå ner i vikt med väldigt lätt att gå upp! Jag har även fått Levaxin och första stadiet till diabetes. Jag tror sjukdomarna hänger ihop...

Misstänker också att Hypo och gallstenen hänger ihop... men mina läkare hävdar bestämt att det inte gör det... Har inte mått så dåligt att jag inte kunnat äta förens nu sista veckan när jag mår konstant illamående. Dock har jag fortfarande klarat av att äta trotts det.  Så har inte gått ner något pga hur jag mår... Men hoppas att jag skall klara av att fortsätta gå ner efter operationen... BLev livrädd när jag läste att de fanns de som bara går upp och upp...

• Anonym (ajajaj)

Lycka till idag, TS!

Jag har fått remiss till kirurgen, men ju mer jag googlar känner jag att jag vill avvakta. Jag hade många anfall ett tag, men nu har jag inte haft minsta känning på flera veckor utan att ha undvikit någonting annat än ägg. Vi får se vad det blir av det här. 

• Anonym (Livet lättare)

Varför skulle det vara omöjligt att gå ner efter op.? Man får äta rätt och motionera. Jag gick ner ca 40kg innan och har kanske gått upp 5 av dom under ett år. Det går upp och ner 2kg. Men jag har inte ökat hiskeligt i vikt vilket andra verkar ha gjort? Är ni lata soffpotatisar som bara går upp i vikt eller vad gör ni?

• Anonym (Livet lättare)
    Anonym (ajajaj) skrev 2012-10-23 07:37:45 följande:
    Lycka till idag, TS!

Jag har fått remiss till kirurgen, men ju mer jag googlar känner jag att jag vill avvakta. Jag hade många anfall ett tag, men nu har jag inte haft minsta känning på flera veckor utan att ha undvikit någonting annat än ägg. Vi får se vad det blir av det här. 

Vad är det du läst på Google som gör att du vill avvakta?

Hemma igen... Jga bad att få ligga kvar över natten och även om jag inte måde dåligt så var det skönt att vara övervakad... Bredvid mig i samma rum var det en kvinna som också hade opererats för gallan och hon mådde tyvärr väldigt dåligt... ont och illamående...

Men som sagt jag hade inget sånt.

Jag har visserligen ont i magen (främst kring naveln... och sen i allmänhet runt i magen... SKämtade och sa när de frågade mig hur jag mådde här hemma "som om något gjort 4 hål i min mage och grävt runt i magen och karvat ut ett av mina organ:":-P   

Får hoppas jag mår bättre snart  

• Yarrow

Så skönt! För mig tog det några dagar innan jag kände mig bättre men sen blir det bara bättre och bättre för var dag!

Krya på dig! :)

Nu har det gått en vecka... och visst på vissa sätt mår jag bättre men faktiskt inte så som jag trodde...

Försökt ta upp med familjemedlemmar om det hela men de säger bara "Är väl inte så konstigt de har ju varit inne och grävt i dig!"
    Har fortfarande ont i magen. Inte som anfallen utan detta är en en konstant på något konstigt sätt både molande och skärande smärta under naveln och sedan vidare upp på höger sida. Känns svullet i magen och när det gör som ondast kan jag tycka att smärtan påminner om EXTREM hunger... men ja på något sätt inte helt så heller...

Kan inte ligga på sidan för det gör så ont innuti magen då... alltså inte i stygnen på utsidan även om de också känns... Men just innuti.. nu vet jag ju att jag har stygn där också men känns inte som det blir bättre..

Har dessutom en nästan konstant illamående känsla. Inte så illa så jag vill spy men ja lite irriterande i bakgrunden helt enkelt...

Hade nån av er liknande problem?  

Skall in på fredag och plocka stygnen och då skall jag fråga om det inte blivit bättre... Men ja... är lite orolig faktiskt...        

• Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-30 13:31:07 följande:
    Nu har det gått en vecka... och visst på vissa sätt mår jag bättre men faktiskt inte så som jag trodde...

Försökt ta upp med familjemedlemmar om det hela men de säger bara "Är väl inte så konstigt de har ju varit inne och grävt i dig!"
    Har fortfarande ont i magen. Inte som anfallen utan detta är en en konstant på något konstigt sätt både molande och skärande smärta under naveln och sedan vidare upp på höger sida. Känns svullet i magen och när det gör som ondast kan jag tycka att smärtan påminner om EXTREM hunger... men ja på något sätt inte helt så heller...

Kan inte ligga på sidan för det gör så ont innuti magen då... alltså inte i stygnen på utsidan även om de också känns... Men just innuti.. nu vet jag ju att jag har stygn där också men känns inte som det blir bättre..

Har dessutom en nästan konstant illamående känsla. Inte så illa så jag vill spy men ja lite irriterande i bakgrunden helt enkelt...

Hade nån av er liknande problem?  

Skall in på fredag och plocka stygnen och då skall jag fråga om det inte blivit bättre... Men ja... är lite orolig faktiskt...        
    Låter helt normalt. tänk på att du läker även inne i kroppen och så tar det tid innan organen sätter sig igen efter att ha varit uppblåst med gas och sånt som de gjorde under operationen.
    En del har dessutom lite ondare än andra after en operation, jag är en av dem som tar lite extra lång tid på sig att ta igen mig..
    Det jobbigaste var ändå när de började läka ordentligt och kliade innti magen, haha, inte direkt så att man kommer åt ;)

Om du får jätteont så kontakta akuten!
    Yarrow skrev 2012-10-30 13:40:38 följande:
    Låter helt normalt. tänk på att du läker även inne i kroppen och så tar det tid innan organen sätter sig igen efter att ha varit uppblåst med gas och sånt som de gjorde under operationen.
    En del har dessutom lite ondare än andra after en operation, jag är en av dem som tar lite extra lång tid på sig att ta igen mig..
    Det jobbigaste var ändå när de började läka ordentligt och kliade innti magen, haha, inte direkt så att man kommer åt ;)

Om du får jätteont så kontakta akuten!

Tack.... Skönt att höra att det inte är onormalt...

Hmm kliar som attans i klamrarna jag har reda:-S Vill inte känna samma klåda innuti:-P Svårt nog så som det är:-P hahaha 
  • Yarrow
    Anonym (ont som satan!) skrev 2012-10-30 22:47:07 följande:

Tack.... Skönt att höra att det inte är onormalt...

Hmm kliar som attans i klamrarna jag har reda:-S Vill inte känna samma klåda innuti:-P Svårt nog så som det är:-P hahaha 
    Nä, det är ju svårt att veta om man inte har något att jämnför med. Hoppas du slipper klådan inuti :)
  • cii

Skit med! Nu har jag haft ett krampanfall efter maten idag. Efteråt satte det sig under höger revben. Mådde illa och var yr.
    Nu har det gått 12 timmar och jag har fortfarande ont. Kan inte röra mig hastigt, gå eller hosta/skratta/djupa andetag. Och nästan 38 graders feber. Likförbannat ligger man kvar här i sängen. Vågar knappt erkänna att jag haft sjukt ont i ryggen/nacken och höger axel idag.

Hmm blev tillsagd att om jag hade fått feber isamband med anfall behövde jag verkligen åka in akut. För det kan vara tecken på att det blivit en inflamation av något slag... Har du hört med 1177??

• cii

Ja jag vet! Har tagit mod till mig och ringt läkaren så jag har en tid klockan två idag. Vad gör dem med en? Jag har fortfarande ont under revbenet och mellangärdet. Är nog feberfri men fått knapra piller hela dagen så jag vet inte riktigt.

Hur har det gått?? Själv har jag ju behövt åka in varje anfall nästan... har liksom inte funnits alternativ... Inte kunnat stå, gå, ligga, sitta, eller NÅGOT... bara skrikit och spytt av smärtan. Och det har ju gjort att det oftast blivit ambulans in på akuten så jag skulle aldrig kunnat sitta och vänta på ett läkarbesök...

Vad de gör är att om du har ett pågående anfall så får du smärttstillande funkar inte voltaren brukar det bli spasmofem (morfin)... Och sedan så skickar de hem dig... får du en bra läkare så skickas en remiss till din vårdcentral och sedan vidare till kirurgavdelning och röntgen... dit du kallas för att kolla hur mycket stenar det är frågan om. Om det sedan ser ut som att det behövs så opererar de... Vilket ju är vad som hände mig...

Dock så fick jag såpass många anfall så åkte in tillslut och blev akut kollad med ultraljud och efter det så skickades resmiss till kirurgen som beslöt att jag hade haft för många anfall för att vänta så de plockade det dagen efter att jag varit hos kirurgen...    

• cii

Ligger på kirurgavd nu och väntar på ultraljud och röntgen.

cii skrev 2012-11-11 14:43:34 följande:
    Ligger på kirurgavd nu och väntar på ultraljud och röntgen.
    Hoppas allt blir bra! Själv är jag stört nöjd med min op!! Nu mår jag toppen! Retar mig lite på ärren men det går nog över när de slutar vara så röda... Sen så att ha gått alla dessa veckor UTAN anfall.. HIMMELRIKET!!!!!!!!!!!

Hoppas verkligen du får hjälp snart!! 
Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?