• Anonym (ont som satan!)

Gallsten... Före, under och efter operation?

Har fått gallsten konstaterad i början av sommaren och sedan förra torsdagen (alltså strax över en vecka sedan då det är måndag nu) har jag haft 6 anfall!! Varav 3 lett till att jag behövt söka vård på sjukhus, och vid 4 av anfallen har det enda som hjälpt varit morfin (fått det utskrivet till och med för att klara mig utan att behöva åka in varje gång längre)!!

Förändrade levervärden vid det senaste besöket vilket gjorde att man behöll mig över natten när jag kom in akut med ambulans efter att de på min närakut valde att skicka vidare.

Resultatet av alla undersökningar är att jag nu står på lista för operation...

Vilket ju är bra på sitt sätt... Går ju inte att leva med dessa anfall.. Detta är inget liv!!

Jag verkar inte kunna kartlägga vad som triggar anfallen då det varit olika saker varje gång... Vilket ju försvårar livet ganska så rejält! Vad vågar jag äta egentligen?? Har ju till och med reagerat på okryddat kycklingbröst tillagat i ånga... :-S

Nu ligger jag dessutom med halsont och en dunderförkylning (ja för kroppen tyckte inte eländet räckte) och är sugen som skam på pannkakor... Men hmm innehåller ju ägg... och ägg är inte bra... men man kanske vågar liiite?? Jag menar... jag reagerar ju tydligen på att andas... så kanske inte spelar någon roll vad jag äter??

Jag har lite funderingar nu kring det där med operation osv...

Ni där ute som gjort operationen eller som mig väntar på op... vad har ni för erfarenheter??

Nån som kan tipsa om mat som funkar?
    Hur länge har ni väntat eller behövde ni vänta på op? (Verkar som att det är 5-8 veckors väntetid där jag bor... men då är det ett lokalt litet sjukhus... närmsta större sjukhus (dit de skickade mig med ambulans) har 8-13 veckors väntetid)
    Hur går det till vid op? Något jag behöver tänka på innan? 
    Var ni inlagda eller fick ni åka hem efter op?
    Hade ni mycket ont efter op?
    Efter op har ni kunnat börja äta normalt igen? Finns det något men bör tänka på efter op?
    Hur länge var ni sjukskrivna?

Vill höra både från de som det gått bra för och de som det gått sämre för. Allt för att kunna förbereda mig mentalt på vad som kommer hända... eller kan hända...

Och just nu den viktigaste frågan.... tror ni jag vågar äta pannkakor??...*ironi*         

• Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?
  • Yarrow

Jag opererade bort min galla i Februari i år. Har haft problem i ca 6 år men eftersom jag är så ung var det ingen som tänkte på att kolla gallan när jag gång på gång åkte in på akuten.
    Blev hemskickad för magsjuka några gånger eftersom jag hade så ont så att jag kräktes. Blev behandlad för olika andra sorters maggrejer, mensvärk.. minns inte ens alla nu.
    Det krävdes att jag skulle svimma på spårvagnen och bli fick åka ambulans in till akuten (iofs 3dje gången menmen) innan en läkare började misstänka gallsten.

Och det var så sköönt att bara få det bekräftat. Boven för mig var mestadels ägg men det förvärrades snabbt och efter ett tag kunde jag inte ens äta en apelsin som var uppskuren på samma skärbräda som ett äpple.

I alla fall, trotts svimmningsattacker och kaskadspyor av smärta så var det inte inflamerat och jag fick snällt vänta 9 månader på min operation men det var det värt!
    När jag väl visst va det var och vilken mat jag skulle undvika gick jag från 2-3 anfall i veckan till 1-2 i månaden i stället.

Operationen gick bra, fick åka hem dagen efter. Tror jag var sjukskriven i ca 2 veckor om jag inte minns fel. Tog helt ärligt lite längre tid att återhämta sig än vad jag trodde men det var så himla mycket värt det.
    Jag har inte haft några som helst besvär i efterhand, de dåliga levervärderna som kom i samband med gallsenen har också förbättrats.
    Jag kan äta allting som vanligt igen och är mycket gladare :)

• mamita64
    Yarrow skrev 2012-10-03 00:23:46 följande:
    Jag opererade bort min galla i Februari i år. Har haft problem i ca 6 år men eftersom jag är så ung var det ingen som tänkte på att kolla gallan när jag gång på gång åkte in på akuten.
    Blev hemskickad för magsjuka några gånger eftersom jag hade så ont så att jag kräktes. Blev behandlad för olika andra sorters maggrejer, mensvärk.. minns inte ens alla nu.
    Det krävdes att jag skulle svimma på spårvagnen och bli fick åka ambulans in till akuten (iofs 3dje gången menmen) innan en läkare började misstänka gallsten.

Och det var så sköönt att bara få det bekräftat. Boven för mig var mestadels ägg men det förvärrades snabbt och efter ett tag kunde jag inte ens äta en apelsin som var uppskuren på samma skärbräda som ett äpple.

I alla fall, trotts svimmningsattacker och kaskadspyor av smärta så var det inte inflamerat och jag fick snällt vänta 9 månader på min operation men det var det värt!
    När jag väl visst va det var och vilken mat jag skulle undvika gick jag från 2-3 anfall i veckan till 1-2 i månaden i stället.

Operationen gick bra, fick åka hem dagen efter. Tror jag var sjukskriven i ca 2 veckor om jag inte minns fel. Tog helt ärligt lite längre tid att återhämta sig än vad jag trodde men det var så himla mycket värt det.
    Jag har inte haft några som helst besvär i efterhand, de dåliga levervärderna som kom i samband med gallsenen har också förbättrats.
    Jag kan äta allting som vanligt igen och är mycket gladare :)
    Härligt!!
    Fast tråkigt att ingen lyssnade på dej från början och listade ut vad det var.

Skönt att höra att det inte gått illa för alla... Usch har aldrig varit så sugen äpplen, ägg och fet mat som jag varit det senaste....=-O helt hysteriskt! Både längtar och fruktar operationen... Rädd för alla problem och komplikationer som jag hör om.... Men längtar efter att inte sitta och fundera kring varje liten sak jag stoppar i munnen om det kommer ge anfall eller inte... Blir tokig! Engång tror jag lök var brottslingen... En annan gång misstänker jag rödvin... Första diagnostiserade anfallet var smörgåstårta... Innan dess grönkålspaj och restaurang bearneise(visste dock inte vad det var då och höll på att anmäla restaurangen för mat förgiftning...) Men de flesta andra anfallen kan jag inte hur jag än försöker komma på vad som kan ha triggat det... Tio timmar eller mer efter att jag ätit och bara druckit lite vatten och jag får likväl anfall!!!!!! Svårt att veta vad man skall göra då.... Vill så gärna ha ett ägg... Förlorade ägg... Omelett.... Men efter smörgåstårtan vågar jag inte... Eller ett äpple... Mmmmmm....äppelpaj kanske.... Mmmmmm *suck* hoppas jag kan äta sånt efter operationen....

• Lindsey Egot the only one

Ibland kommer anfallen inte pga mat utan för att stenarna och gruset irriterar! Det är väldigt vanligt med diarré efteråt pga att gallan rinner direkt ut i tolvfingertarmen hela tiden. gallblåsan uppgift är ju att samla upp gallan och portionera ut galla vid intag av mat men utan gallblåsan försvinner den funktionen.

• Grönöga

LindaEfraim. Japp, det stämmer men tråkigt nog visste inte en enda läkare under 5 års tid på min vårdcentral detta. Utan det hette att allt var psykiskt. Blir upprörd bara jag tänker på det! Och att en sån enkel behandling gjorde mig frisk direkt. Får aldrig tillbaka dessa år dock

Grönöga
    Jag kommer få gå med kronisk värk resten av mitt liv pga läkarens slarv. Men socialstyrelsen tycker att lite komplikationer får man räkna med. Men jag tycker inte det är ok att bli förstörd resten av livet!

Hmm jag har redan lite problem med att jag ofta har löst skit... så hmm kanske inte blir så stor skillnad... eller så blir det värre... *panik*... Dock så pendlar jag mellan stenhårt och löst ganska så hejvillt och har alltid gjort...

Usch tråkigt om socialstyrelsen bara så att säga rycket på axlarna åt det hela.. Jo visst komplikationer kan komma från alla operationer och behandlingar.. Men har man inget annat val än att operera så bör det ju tas hänsyn till.. och ännu mer om det nu är så att det tillstött mer under operationen.

Måste dock säga att alla de sjuksystrar och läkare jag pratat med har redan nämt det där med diarren.. eller ja i mjukare ordalag med orden "Kan vara lite lösare avföring de första månaderna men det brukar gå över när gallgångarna vänjer sig och vidgas. För då blir de lite som mindre kärl som håller överskottet och portionerar ut det!"

Tyckte det lät lite flummigt och luddigt men den förklaringen fick jag mitt under ett morfin rus så tänkte inte på att ställa mer frågor.

Har ni några tips på frågor jag bör ställa innan operation?

Idag sitter jag och är super nojjig.. är livrädd för att behöva åka in just nu... hur gör man om man åker in akut för operation och samtidigt har mens.... jag är hysteriskt nervig för det just nu.. kanske låter löjligt men jag blöder extremt rikligt och tanken på att ha det att tänka på samtidigt som jag kan riskera operation gör mig hysterisk.. (idiotiskt problem:-P jag vet)

Usch... känns mer och mer nervigt med operation... men samtidigt så är jag livrädd för nästa anfall....... Känns så dubbelt... Vad är värst i längden... Kan ju inte leva med att vara rädd för mat (även om som bantningsmetod funkar det utmärkt) samtidigt är jag nu mer än lovligt rädd för alla komplikationer... Jag har varit så otursförföljd det senaste året så känns som om jag verkligen utmanar ödet! Med min tur händer det säker nått riktigt allvarligt.... Gaaah.. nej usch nu blir jag paranoid också....            

LindaEfraim skrev 2012-10-03 10:50:45 följande:
    Grönöga
    Jag kommer få gå med kronisk värk resten av mitt liv pga läkarens slarv. Men socialstyrelsen tycker att lite komplikationer får man räkna med. Men jag tycker inte det är ok att bli förstörd resten av livet!

Alltså det om socialstyrelsen var riktat till dig.... Hoppas du kan få hjälp och att det blir bättre iallafall...
    Grönöga skrev 2012-10-03 10:44:31 följande:
    LindaEfraim. Japp, det stämmer men tråkigt nog visste inte en enda läkare under 5 års tid på min vårdcentral detta. Utan det hette att allt var psykiskt. Blir upprörd bara jag tänker på det! Och att en sån enkel behandling gjorde mig frisk direkt. Får aldrig tillbaka dessa år dock

Skall komma ihåg vad du sa om behandling så jag kan säga till om det skulle behövas för min del... irriterande att man skall behöva hålla koll på det mesta själv... Annars får man hela tiden fel vård... Håller redan på att bråka med vården här för att jag har Hypotyreos och allmänläkarna vet inte hur man handskas med det.. vilket är skratt retande då så många lider av det...

Efter ska du be om inolaxol som är som små stenar (granulat) som man sväljer och drick rikligt med vatten till. Hjälper lite grann mot diarréerna emellanåt.

Svar på tråden Gallsten... Före, under och efter operation?