Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

~* Juni Bebisar 2013 *~

ThereseJohansson skrev 2012-11-01 06:01:56 följande:
    Första graviditeten och har haft riktigt ömma bröst...men nu har det minskat och är knappt ömma..är i v10....läst på några sidor att det är helt normalt, någon som har det likadant??

Jag är också i v 10 och mina känns inte heller så värst ömma. Däremot har jag ganska ofta klänningar nedre delen av ryggen och ibland en lite lustig liksom pirrande eller som lite kolsyra på nåt sätt i en del av nedre delen av magen. Skum känsla. Är första graviditeten för mig också.
  • Zora

Jahapp! Intressant morgon. Fick precis veta att min arbetsgivare kommer att varsla 8 tjänster från 30 oktober. Är ett litet företag så det är ganska många som ska bort. Jag är bland dom sist anställda och har en provanställning som går ut 25 december, så det är väl ganska klart att jag ryker misstänker jag..

Jag trivs iof inte särskilt bra på jobbet. Det är tungt och långa dagar, men nu när jag är gravid så ville jag ju hinna jobba ihop SGI så jag får någon vettig föräldrapenning.. Hur blir det nu då? Har jobbat 4 månader bara. Kommer ju bli a-kassa sen och den kommer väl inte heller bli särskilt bra misstänker jag Rynkar på näsan 

Än så länge har dom inte sagt vilka som kommer få gå. Nån som vet när dom måste meddela det? Känns inte så värst bra det här.. 

• Zora
    Baby Lei skrev 2012-11-05 11:50:51 följande:
    Vilket jobbigt besked. Nu när du borde få fokusera på helt annat än jobb-oro! Hoppas att det löser sig. Antingen att du får vara kvar, eller att du snabbt hittar ett annat jobb där du trivs mycket bättre.
    Inom vilken bransch jobbar du? Är det svårt att hitta något annat? 

Jag jobbar just nu inom byggbranchen kan man kanske säga. På järnväg. Just inom den här delen är det just nu tydligen ont om jobb (brukar visst vara så framåt vinterhalvåret) och eftersom jag jobbar på en liten firma har dom förmodligen inte råd att ha kvar så mycket folk.

Finns andra delar jag kan söka jobb inom, men jag vill helst hitta nåt där jag slipper ligga borta (vilket jag gör hela tiden nu, är hemma 1,5-2 dagar i veckan...) och det är inte så lätt. Funderar på att försöka hitta nåt annat, tillfälligt, behöver ju inte vara inom mitt område. Men det bästa hade ju varit en anställning som har med min utbildning att göra och att det är något mer stadigt, så jag har nåt att komma tillbaka till efter föräldraledigheten. 
  • Zora
    melikey0u skrev 2012-11-05 14:05:29 följande:
    Jag å killen bestämde oss för att INTE göra kub tkr ni det är dumt har ni alla gjort de?
    Jag tycker inte det är dumt. Det måste man ju känna själv vad man tycker är bäst. För oss känns det bäst att göra det. Jag är 34 och risken är ju större i min ålder (vet iof inte hur gammal du är), vi vill gärna veta. Hade jag varit 35 hade jag fått det gratis, men nu får jag göra det privat istället.
  • Zora

Nån som är hemma på det här med vagnar? Är ju ett tag tills det är dax att köpa, men jag har varit och tjuvkikat lite idag.. he he..

Bor högst upp utan hiss (3:e vån) så vagnen kommer jag nog inte kunna släpa med mig in i lgh. Så på nåt sätt vill jag kunna frakta bebis från vagnen till lägenheten utan att behöva väcka den (om den sover).

Har funderat på diverse sittvagnar med hård eller mjuklift som man kan lyfta ur och bära med sig (Brio el Emmaljunga) Men när jag var och kikade idag så tyckte jag att dom verkar lite klumpiga. Sen tyckte jag att Emmaljungas vagnar var så låga, gillar inte riktigt det tror jag. 

En som inte verkade ett dugg klumpig var en Brio Happy, liggvagn. Men med en sån har man väl inget som man så att säga kan lyfta ur? (om ni förstår hur jag menar) är väl bara en liggdel som "sitter fast" på chassit? Sen måste man väl köpa en sittvagn när liggvagnen inte fungerar längre antar jag, så med en sån blir det väl merkostnader, eller har jag fel?

Barnvagnar verkar vara en djungel...      

• Zora
    Annafredrika skrev 2012-11-14 18:37:20 följande:

Brio Happy är antingen en sittvagn ed mjuk eller hårdlift ( en liten nätt lift du lätt lyfter ur men har kort användningstid) eller en duokombi med separat liggdel och en sittdel du byter till när det är dags. Emmaljunga har flera modeller, de mindre är lägre, de större högre.

Aha, då var det nog duokombin som jag tyckte verkade smidig. Men eftersom jag bor utan hiss kanske det vore mer lämpligt med en sittvagn med mjuk el hårdlift som man kan ta ur? Fast den kändes klumpigare, vill ju ha en smidig vagn.. Vad svårt.. Tur jag har lite tid på mig att vela :)
  • Zora

Varit på KUB-ultraljud idag och allt såg bra ut! Det var en vild krabat där inne som snurrade hit och dit och viftade med armar och ben trots sin ringa storlek (5,6 cm från huvud till rumpa) :) Är enligt barnmorskan i v 12 (11+4) och beräknad födsel 29 maj, men jag kanske kan vara med här ändå för jag misstänker ju att det drar över lite kanske.

• Zora

Nä, jag fattar inte heller riktigt det här med BF.. räknar jag på familjeliv får jag 2/6 (tror jag det var) om jag använder mig av 11+4, BM sa 29/5 på KUB.. så jag vet inte alls hur man räknar..

• Zora
    joino skrev 2012-11-16 21:38:30 följande:

Jag fattar inte riktigt det där med beräknat datum? Var också på ultraljud idag, blev beräknad 11+3 och feräknat BF 3/6. Hur kan det skilja 4 dagar men bara en dag nu? Det stämmer väl inte, eller är det jag som inte fattar? =D

Men nu fattar jag! Läste i papprena en gång till och om jag fattat det rätt så är det BF datum jag fått där (29/5) baserat på sista mensens första dag. Enligt den skulle jag vara i v 13 (12+1).

Men enligt ultraljudet så är den beräknade graviditetslängden v 12 (11+4), vilket skulle innebära ett annat BF, nämligen 2/6 och det stämmer väldigt bra med vad jag trott också! Sen sa BM att ett mer exakt datum för BF får vi inte förrän RUL, men jag kör på 2/6 tills dess :)
  • Zora

Jag jobbar i järnvägsmiljö och det är långa dagar, ofta 10-12 h. Går iinte att sätta sig och vila för vi jobbar i princip hela tiden. Står och går hela dagarna. Jag känner att jag inte orkar. Är så trött på dagarna och mår till och från rätt så illa fortfarande. (v 13 nu) Nu ska jag tydligen dessutom jobba natt nästa vecka, 23-08. Nattpassen brukar ibland vara ännu mer stressigt och det här med tröttheten.. Fattar inte hur jag ska orka? Är ju nästan en säkerhets risk om jag inte är på arten. Spåren är ju ganska starkt trafikerade. Har inte sagt nåt till arbetsgivaren än. Donm kommer inte bli glada tror jag. Och känner jag dom rätt kommer dom att säga att dom inte har nån annan att sätta in.. :( Vad ska jag göra? Bara stå ut? Är dessutom bara provanställd. Får ursäkta om det är några stämpel. Skriver från mobilen.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~