• skogstjejen19

Fertilitetsmottagningen i Gävle

Är det någon här som går på fertilitetsmottagningen i Gävle på sjukhuset???

• Svar på tråden Fertilitetsmottagningen i Gävle
  • princesspeach

När jag gick på pergotime så fick jag göra vul första gången efter en kur på 1 tablett.. Men då var det inga större blåsor så vi höjde kuren till 2 tabletter, då fick vi komma tillbaka på vul igen och såg att det var en stor blåsa och därefter blev jag hemskickad med att "köra på" i 2 omgångar till med dubbelkur och om inget gått vägen då så skulle jag återkomma därefter för att ta nästa steg. 

• nerbma2

Åh, vad jag HATAR att vänta.

Läste om er som hade gjort spolning och hur ont det hade gjort - nu blev jag ännu mer nervös inför min spolning nästa vecka! Fy!
    Var det någon av er som hade er partner med vid spolningen eller gick ni dit själva?

• Sorkfeber

Idag har jag varit uppe hos Sara, barnmorskan, på fertilitetskliniken.
    Fått genomgång om/med alla sprutor etc etc.

Denna vecka är det sprutstart, äntligen! :D

Frågade även om arbetsbelastningen där uppe och hon sa att de "förlorat" en spec.läkare till barn så det är bara 2st som jobbar där nu, varav att de är överhopade med jobb.
    Så därför väntetider etc etc, de försökte allt de kunde att få tag på en till läkare till fertilitetskliniken.

Hörde mig för också lite om sommarstängt etc.
    -Gävle stänger v.25 för semester, de öppnar igen v.33
    -Falun stänger också v.25, men öppnar v.31. 

Har man tex FET (ägg i frysen) i Falun kan man själv ringa Falun och sätta igång v. 31 om det fungerar för dem.
    Allt detta gav mig lite hopp om att det iaf inte blir 3månaders "svart ångestsommar".

Kram! 

• Coors

Jag ringde dit och hörde mig för lite jag också...

Fick också förklarat för mig att de var pga läkarbrist som de var sån väntetid.
    De fanns inget mer de kunde göra, utan jag lär vänta 7veckor. Fick iaf en tid nu! Sen var sista veckan v.24 sen stänger dom för sommaren.

Frågade om jag skulle kunna köra med pergotime under sommaren och hon jag pratade med idag, (en yngre tjej) sa att jag kunde få äta men utan VUL och bara testa med teststickor.
    Så de var ju bra, de ända som är dumt är väl att man kanske äter i "onödan". Att man inte får ÄL eller blir överstimulerad. De kommer ju bli väldigt tajt att hinna med en omgång innan stängningen iaf!   

• Fidelis ad urnam
    Coors skrev 2013-04-16 10:55:14 följande:
    Jag ringde dit och hörde mig för lite jag också...

Fick också förklarat för mig att de var pga läkarbrist som de var sån väntetid.
    De fanns inget mer de kunde göra, utan jag lär vänta 7veckor. Fick iaf en tid nu! Sen var sista veckan v.24 sen stänger dom för sommaren.

Frågade om jag skulle kunna köra med pergotime under sommaren och hon jag pratade med idag, (en yngre tjej) sa att jag kunde få äta men utan VUL och bara testa med teststickor.
    Så de var ju bra, de ända som är dumt är väl att man kanske äter i "onödan". Att man inte får ÄL eller blir överstimulerad. De kommer ju bli väldigt tajt att hinna med en omgång innan stängningen iaf!   
    Enligt min läkare, Tanja eller vad hon nu heter, så kan man inte bli överstimulerad av pergotime. När jag ifrågasatte varför vissa landsting har VUL flera gånger när man äter pergotime för att de inte vill riskera överstimulering skrattade hon åt mig och sa att man inte kan bli överstimulerad av pergotime och att man därför inte heller får fler VUL. 
  • Coors
    Fidelis ad urnam skrev 2013-04-16 11:04:58 följande:
    Enligt min läkare, Tanja eller vad hon nu heter, så kan man inte bli överstimulerad av pergotime. När jag ifrågasatte varför vissa landsting har VUL flera gånger när man äter pergotime för att de inte vill riskera överstimulering skrattade hon åt mig och sa att man inte kan bli överstimulerad av pergotime och att man därför inte heller får fler VUL. 

Va?? Varför kan man inte bli de? Förvånad
    Om man inte kan bli de, skulle de väl inte vara någon skillnad på att äta enkel, dubbel eller trippelkur av pergotime? Nu fattar man ju inte mer precis...
    Har ju ätit de en gång tidigare (enkel) men de resulterade inte till någon ägglossning.     
  • Fidelis ad urnam
    Coors skrev 2013-04-16 11:15:03 följande:

Va?? Varför kan man inte bli de? Förvånad
    Om man inte kan bli de, skulle de väl inte vara någon skillnad på att äta enkel, dubbel eller trippelkur av pergotime? Nu fattar man ju inte mer precis...
    Har ju ätit de en gång tidigare (enkel) men de resulterade inte till någon ägglossning.     
    Jag åt det över en sommar, mådde stundtals jättedåligt av dem och hade ont i magen osv. Pratade med henne om det och fick veta att man inte kan bli överstimulerad. Så vad ska man säga....
  • Coors
    Fidelis ad urnam skrev 2013-04-16 11:18:11 följande:
    Jag åt det över en sommar, mådde stundtals jättedåligt av dem och hade ont i magen osv. Pratade med henne om det och fick veta att man inte kan bli överstimulerad. Så vad ska man säga....

Ja... vad kan man säga? De är ju dom som är läkare!
    Kan ju varit "vanlig" biverkning du hade också?
    Man läser ju om många här på FL som fått för många blåsor osv
    Vi får se vad min dr säger sen då, går hos Cina. Får fråga hur hon ser på de då?!   
  • Fidelis ad urnam
    Coors skrev 2013-04-16 11:27:56 följande:

Ja... vad kan man säga? De är ju dom som är läkare!
    Kan ju varit "vanlig" biverkning du hade också?
    Man läser ju om många här på FL som fått för många blåsor osv
    Vi får se vad min dr säger sen då, går hos Cina. Får fråga hur hon ser på de då?!   
    Jag har ingen aning, fick ju bara ett VUL på kur 1 och då såg allt normalt ut, på kur 4 (tror jag det var) gjorde det dock väldigt ont. Men det är ingen fara då man inte kan bli överstimulerad. Så.....
Svar på tråden Fertilitetsmottagningen i Gävle