• Anonym (grr)

detta förb****de daltande

Jag blir så irriterad på detta förbannade curlande och daltande med bonus snart så jag kräks, det ska skjutsas än hit än dit och klappas i händerna så fort X knyter skosnörena typ...

X går i 4:an och har således inte skolskjuts längre, att cykla funkade för övrigt en månad sen skulle det plötsligt skjutsas med bil eftersom det var för krångligt att använda vantar eller vad vet jag? (Tilläggas ska att när det börjades cykla så kunde biomamma cykla med och sedan släpa med sig X cykel hem ifall X inte behagade cykla hem)
    Alla andra grannars barn och klasskompisar cyklar/går till skolan tillsammans men nu är det klart X inte har nån att gå med eftersom han sket i dom förut och började åka bil istället.

Det ska skjutsas till hobbies och aktiviteter och hämtas hos biomamman som bor 400 meter gång/cykelbana från vårt hus och 3 ggr så långt med bil.
    Själv får jag gå kors och tvärs till jobb och träning och annat eftersom den förbannade bil-j****n är upptagen eftersom X ska skjutsas/hämtas någonstans.

Inte kan X ta sig hem själv från skolan med sin egna nyckel heller och spendera 1 timme själv tills vi kommer från jobbet, nä då ska pappan eller jag åka och hämta i skolan och jobba sista timmen drygt hemifrån?

Jag har två egna barn som alla har tagit sig hem efter skolan själva sedan de var i 9-årsåldern, de har fått använda sina två ben så långt det går och så även jag.

Ber om ursäkt för ett barnsligt tjurigt inlägg, men jag var tvungen att pysa ut lite luft Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 14:57
    Det är ca. 2 km till skolan, om vi nu ska gå in på exakta metrar så är det enligt google maps ganska precis 1,9 km. Nu är X varken gymnasiestuderande eller lever på försörjningsstöd och inte jag heller så det är ganska oväsentligt vad som krävs för busskort för dessa personer.
    Jag passar på att lyssna på en ljudbok mina 6,3 km hem vilket är ganska behagligt och rensar skallen. Vår enda bil är en leasingbil i mitt egna företag, använder den dock ytterst sällan vare sig privat eller i jobbet då det mestadels är min sambo som använder den eftersom även han har svårt att sätta ena foten framför den andra.
    Under vår/sommar och höst så kör jag istället motorcykel vilket är vårt andra fordon, men det fungerar tyvärr inte vintertid. Jag kan förstås köpa en bil till men det skulle vara mer ekonomiskt att istället åka taxi de gånger jag behöver förflytta mig längre än de 6 km som uppenbarligen är försvarbart.

Då var det löst och jag har luftat klart, tack för att ni tog er tid :)

• Svar på tråden detta förb****de daltande
  • Iam
    kitkat skrev 2012-10-12 23:05:13 följande:
    "Utifrån bonuspärpnens åsikter i denna tråd, andra trådar och i andra arenor" betyder inte "alla bonuspäron". Det är stor skillnad. Tråden har många inlägg, ett tag beskrevs bonusungar i negativt värdeladdade ord vilket inte är ok enligt mig. ett tag skrevs en innebörd om att pappan sa, men det tyckte inte jag, så jag gjorde som jag ville, vilket jag inte höll med om, att det är ok att gå emot föräldern. Ett tag skrevs en innebörd om att man ska vara lika som en bio, vilket jag inte höll med om. Kraftigt förenklat, orkar inte summera. Har också under många år omgett mig till stor del av bonuspäron. Den allra vanligaste åsikten har varit: jag ville egentligen inte ha bonusbarn, men nu föll jag för honom, så nu fick jag dem med på köpet. Jag vill egentligen inte ha dem, men tolererar dem....... Sen sitter de vid varje tillfälle och klagar över ungjävlarna. Inte bra enligt mig. En annan åsikt jag flertalet gånger stött på är de som helt går upp i rollen, glömmer bort att de inte är päron, skapar kaos då de praktiskt taget kräver sin föräldrarrätt. Skapar kaos mellan de riktiga föräldrarna och försvårar ett samarbete. Sen några få verkar ha en sund inställning. Laid back. Man lägger sig inte i beslut, men hittar på eget initiativ på aktiviteter med barnen och har kul tillsammans. Alla tycker som man vill. Många här skiter i innebörden i det man skriver utan letar efter nåt att klaga på. Och man respekterar inte heller olika åsikter, utan trycker ner den med den avvikande åsikten. Jävligt trist!
    Du är verkligen på krigsstigen i den här tråden och läser inte det som står på raderna utan det du själv puttar in mellan dom...  
    Jag har nog sällan sett någon kasta en större sten i ett mindre glashus... Det är nästan komiskt, men faktiskt mer tragiskt.  
  • kitkat
    Iam skrev 2012-10-12 23:11:02 följande:
    Du är verkligen på krigsstigen i den här tråden och läser inte det som står på raderna utan det du själv puttar in mellan dom...   Jag har nog sällan sett någon kasta en större sten i ett mindre glashus... Det är nästan komiskt, men faktiskt mer tragiskt.  

Som sagt, alla får tycka olika. Om folk kunde sluta leta fel och hacka på andra, så kanske det skulle vara bättre.... Jag anser inte att jag kastar sten. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och tycka vad de vill. Jag läser det som står och håller helt enkelt inte med. Tycker det är fel rent utav. Men jag har förstått att här respekteras inte olika åsikter och man förlöjligar de som tycker annorlunda så jag ska inte störa er nåt mer.
  • Brumma
    kitkat skrev 2012-10-12 23:08:20 följande:
    och för den delen brumma, anklagar du mig för "att föra alla biomammors talan där ute". Nu tar du i så att du nästan spricker....

Hoppsan - jag erkänner att jag läste ganska fel där ja... Sorry.. Men förutom det så anser jag att du hårddrar grymt mkt och framställer bonusföräldrar som något de flesta av oss inte är..
  • Iam
    kitkat skrev 2012-10-12 23:17:34 följande:

Som sagt, alla får tycka olika. Om folk kunde sluta leta fel och hacka på andra, så kanske det skulle vara bättre.... Jag anser inte att jag kastar sten. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt och tycka vad de vill. Jag läser det som står och håller helt enkelt inte med. Tycker det är fel rent utav. Men jag har förstått att här respekteras inte olika åsikter och man förlöjligar de som tycker annorlunda så jag ska inte störa er nåt mer.
    Jag har full respekt för att du har en avvikande åsikt. Vad jag inte har respekt för är att du dömer alla som inte håller med dig eller som inte tycker som du.
    Så jo, du kastar sten i glashus.. Att du sen inte är medveten om det/inte vill erkänna det, det förvånar mig inte. Men det är ändock så det uppfattas.

• Brumma

TS - det är skitjobbigt att stå bredvid, se att ett barn blir så curlat att det blir osjälvständigt. Oavsett om man är bonusförälder eller "riktig" förälder. Ännu svårare om man står ensam i sin iaktagelse.. Min bonus har blivit curlad av sin mamma sen hon föddes typ.. Hon hjälper inte till hemma hos sin mamma överhuvudtaget.. Hon BEHÖVER inte göra det. Hon behöver inte fråga om det är ngt hon vill ha eftersom mamman frågar först.. Hon är i början av tonåren och klarar inte ens av att bestämma vad hon vill äta till middag - för hon behöver aldrig ta ett beslut.. Jag och hennes pappa arbetar på att styrka hennes självförtroende, hennes förmåga att ta egna beslut och att våga lita på sig själv. Hennes mamma gör det inte för att vara elak, hon ser säkert att hon gör tösen en tjänst.. Vi ser som sagt inte likadant på uppfostran.. Däremot ser jag och min man likadant på det och jobbar mot damma mål - att stärka våra barns självförtroende, göra dem till starka självständiga individer och fylla deras liv med kärlek. Låta dem veta att de klarar av att stå på egna ben, men att de alltid alltid kan komma till någon av föräldrarna, bio eller bonus, om det skulle behövas. Mamman har den senaste tiden själv börjat upptäcka hur tuff framtiden med en tonårsdottern som aldrig behövt hjälpa till kan komma att bli... Hon börjar kräva mer av dottern, men de har en turbulent tid framför sig..

• Anonym
    Brumma skrev 2012-10-13 00:08:34 följande:
    TS - det är skitjobbigt att stå bredvid, se att ett barn blir så curlat att det blir osjälvständigt. Oavsett om man är bonusförälder eller "riktig" förälder. Ännu svårare om man står ensam i sin iaktagelse.. Min bonus har blivit curlad av sin mamma sen hon föddes typ.. Hon hjälper inte till hemma hos sin mamma överhuvudtaget.. Hon BEHÖVER inte göra det. Hon behöver inte fråga om det är ngt hon vill ha eftersom mamman frågar först.. Hon är i början av tonåren och klarar inte ens av att bestämma vad hon vill äta till middag - för hon behöver aldrig ta ett beslut.. Jag och hennes pappa arbetar på att styrka hennes självförtroende, hennes förmåga att ta egna beslut och att våga lita på sig själv. Hennes mamma gör det inte för att vara elak, hon ser säkert att hon gör tösen en tjänst.. Vi ser som sagt inte likadant på uppfostran.. Däremot ser jag och min man likadant på det och jobbar mot damma mål - att stärka våra barns självförtroende, göra dem till starka självständiga individer och fylla deras liv med kärlek. Låta dem veta att de klarar av att stå på egna ben, men att de alltid alltid kan komma till någon av föräldrarna, bio eller bonus, om det skulle behövas. Mamman har den senaste tiden själv börjat upptäcka hur tuff framtiden med en tonårsdottern som aldrig behövt hjälpa till kan komma att bli... Hon börjar kräva mer av dottern, men de har en turbulent tid framför sig..

Håller med man vet inte vad man ska göra eller säga. Sambon curlar skiten ur sig för sin son, han springer upp med frukosten till rummet åt honom och samtidigt sätter han igång bonus dator för tänk om han missa r5 minuter på dagen utan den. Allt bonus vill ha fixar pappa, inte att barnet behöver lära sig att datorer, tv osv faktiskt kostar pengar är oväsentligt. Allt i hushållet ägs av bonus, råkar jag påpeka att vi har saker tillsammans så är jag elak och dum. 

Usch stackarn när verkligheten kommer ifatt honom blir det inte kul 
  • Brumma
    Anonym skrev 2012-10-14 23:45:13 följande:
    Håller med man vet inte vad man ska göra eller säga. Sambon curlar skiten ur sig för sin son, han springer upp med frukosten till rummet åt honom och samtidigt sätter han igång bonus dator för tänk om han missa r5 minuter på dagen utan den. Allt bonus vill ha fixar pappa, inte att barnet behöver lära sig att datorer, tv osv faktiskt kostar pengar är oväsentligt. Allt i hushållet ägs av bonus, råkar jag påpeka att vi har saker tillsammans så är jag elak och dum.  Usch stackarn när verkligheten kommer ifatt honom blir det inte kul 

Oj, det låter mer som om pappan har issues än sonen.. Fast det är sonen det går ut över för det är han som kommer att få problem i framtiden med att klara av saker själv och bli självständig. Jag håller inte med de som säger att man gör så här för att skämma bort sina barn.. Man glr dem en stor otjänst tror jag. Jag är helt för att skämma bort både barn, min man och mig själv - ibland. Men jag skämmer bort med kärlek istället för med prylar. Skämmer bort med uppmuntran att klara saker själv istället. Det är stor skillnad på att ställa upp och finnas där för sitt barn (vilket jag gör, både för bonus och min bioson) och att GÖRA alla saker för sitt/sina barn.. Barn behöver få växa och utvecklas till självständiga individer med föräldrarnas hjälp, inte utvecklas till att bli beroende av föräldrarna..
  • Iida01
    Brumma skrev 2012-10-12 21:54:05 följande:
    Skulle du tala om för min bonusdotter, min man OCH min bonusdotters mamma att jag inte räknades som bonusens förälder skulle de allihop fundera på om du allvarligt hade ngt fel... Jag är inte hennes mamma, det har hon redan en, men jag ingår i begreppet förälder. Jag, min man, bonusdottern samt hennes lillebror (min och pappans gemensamma) är en familj. Som föräldrar i den familjen sätter vi tillsammans reglerna, vi uppfostrar barnen som ingår i vår familj tillsammans. Har vi olika åsikter om uppfostran så tar vi upp det med varandra och diskuterar fram en lösning. Vi kör inte över varandras åsikter - för det gör man inte i en fungerande familj. Min bonusdotters mamma och jag har inte samma regler riktigt, men grunden är samma - hon kommer till MIG och rådfrågar, diskuterar och funderar över problem och lösningar. Varför? För hon anser att jag är en del av dotterns familj och hon inser att jag lever med hennes dotter, älskar henne och ser ibland andra sidor än hon själv gör. För ett antal år sedan så tog jag och min man en paus i vårt förhållande, fast vid det tillfället såg vi det som en separation. När min man berättade för mig att han behövde gå åt ett annat håll än jag höll jag på att gå under - inte bara för att jag älskar HONOM utan just för att jag inte har några somhelst lagliga rättigheter att träffa hans dotter, som jag älskar som min egen. Gissa vad som hände.. MAMMAN sökte upp mig, och bad mig fortsätta ha "umgänge" med dottern. Hon ville inte att hon skulle förlora den förälder jag faktiskt blivit. Sagt och gjort, under vår separation så åkte jag regelbundet hem till mamman, för att träffa min underbara bonustjej. Jag och pappan hittade efter några månader tillbaka till varandra igen, och bandet till dottern blev starkare än någonsin. För er som läst annat av vad jag skrivit så vet ni att jag och mamman inte alltid tycker samma - men i detta har vi precis samma åsikt - DOTTERNS behov och känslor går före våra eventuella olikheter. Det är jag henne evigt tacksam för. Så lägg ner din fördömande attityd och din tro att du talar för alla biomammor där ute. Inse också att de allra flesta av oss ÄLSKAR sina bonusbarn och vill dem väl. Det betyder inte att man curlar dom och sätter dem på en piedestal. Det betyder att man behandlar dem på samma sätt som man behandlar övriga familjemedlemmar!

Vad härligt att läsa :) jag älskar också mina bonusar som mina egna. Vad skulle jag göra utan dom nu? Jag tror inte heller att de vill ha ett liv utan mig heller. Vi lever som en härlig familj här. Jag önskar att vi hade lika bra relation med mamman som du har. Men det är något som vi jobbar på. Riktigt skönt att läsa det du skriver! Tack! :)
  • Brumma

Lida01 - nog har vi problem med mamman vi med, men det verkar onekligen fungera bättre än för många andra. Våra problem består av att mamman inte förstår att våra helger är viktiga, utan tycker att hon kan boka upp saker på "våra" helger utan att fråga. Å andra sidan har hon inga problem med att byta eller låta oss få en extra helg om ngt speciellt händer i vår familj på hennes helg. Vi har inte heller samma syn på ansvar och uppfostran, hon vill att vi (och resten av hennes omgivning) ställer upp för henne men hon anser sig inte behöva ställa upp för någon. Men när det GÄLLER, om det krisar skulle hon ställa upp. Vi kan alltid ta en kaffe och prata om bonus och livet i allmänhet. Vill bonus tillbringa en vecka extra hos oss på sommarlovet så är det ok. Vi är oense om mycket - men vi kan när det gäller se förbi det och se tösens bästa :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-12 14:26:56 följande:
    Vi pratar om olika saker. Att hjälpas åt, att hålla föräldrarnas regler, är självklart. Men inga utomstående ska uppfostra mina barn kan jag lova.

Förlåt min uppriktighet, men du verkar mer än lovligt korkad. Och stelbent!

Lever du med någon annans barn?   
  • Anonym
    kitkat skrev 2012-10-12 18:04:04 följande:

Precis! Man har olika relation till olika personer.... Mannen och kvinnan som lever ihop är förhoppningsvis jämlika i sin relation. Förhoppningsvis har man hyfsat lika syn på vad man vill ha ut av livet och hur man vill sköta sitt hem. Resten kanske man kan kompromissa om. Om en har barn med sig så är det föräldern som bestämmer, i slutändan. om bonusföräldern är vettig löser man läget genom samtal, men om man inte kommer överens vet denna när det är dags att "lägga sig". I denna tråd har jag förstått att man som bonusförälder bestämmer över förälderns önskemål. Ska vi snacka diktatur som många i denna tråd snackar om, så är det nog här man ska lägga in de begreppen. Och att bonusförälder är som en adoptivförälder. Adoption, då tas man från biologisk tillhörighet till annan juridisk tillhörighet. Vaddå storhetsvansinne när bonusförälder anser att man är som en adoptivförälder!!! Jag mår illa! Fy fan!!!
    Men håll i hästen, nu...

"Här kommer ett inlägg i debatten hur en annan mamma anser att vi bonusföräldrar ska agera:"

Här var det ju inte en bonusmamma som tyckte att man som vuxen i en nyfamilj automatiskt blir förälder med föräldraansvar till sin partners barn.  Läs om, läs rätt.    

• Iida01
    Brumma skrev 2012-10-15 10:12:19 följande:
    Lida01 - nog har vi problem med mamman vi med, men det verkar onekligen fungera bättre än för många andra. Våra problem består av att mamman inte förstår att våra helger är viktiga, utan tycker att hon kan boka upp saker på "våra" helger utan att fråga. Å andra sidan har hon inga problem med att byta eller låta oss få en extra helg om ngt speciellt händer i vår familj på hennes helg. Vi har inte heller samma syn på ansvar och uppfostran, hon vill att vi (och resten av hennes omgivning) ställer upp för henne men hon anser sig inte behöva ställa upp för någon. Men när det GÄLLER, om det krisar skulle hon ställa upp. Vi kan alltid ta en kaffe och prata om bonus och livet i allmänhet. Vill bonus tillbringa en vecka extra hos oss på sommarlovet så är det ok. Vi är oense om mycket - men vi kan när det gäller se förbi det och se tösens bästa :)
    Ahh, mamman hos oss planerar i alla fall inget under våra veckor. Det är vi alla ganska noga med att kolla om det funkar i sådana fall. Det kan ju vara jobbigt om ni också bokat upp något! 
    Däremot så har hon påpekat att hon minsann kan bestämma över våra regler vi har i vårt hem bara för att det är hennes barn och sådana saker.  Vilket vi tycker är helt huvudet i väggen, vi bestämmer ju trotsallt reglerna i vårt hem. Givetvis inte att barnet får dricka alkohol och sådant men vad vi har för tvtittande, vad vi har för attityd och dylikt. Vi har dock fått väldigt mycket gnäll om saker som egentligen inte går att gnälla för, det har nog mest varit för att jag varit inblandad.
    Jag har nog varit det stora problemet i alla bråk från hennes sida, avundsjuka och rädsla att jag ska "sno" hennes barn tror jag det beror på. Men det är jag inte ute efter, jag vill att vi ska respektera varandra och nu har det blivit så bra att vi kommit att älska varandra och barnen inte vet något annat än ett liv med mig i också. 
    Det har däremot blivit mycket bättre med mamman den sista tiden så hoppas på att det fortsätter så så att vi också ska kunna ha en vettig dialog med varandra! :)
  • Anonym

min första tanke är att pappan överfört sitt bekväma levande (att ta bilen överallt) på barnet :(

Svar på tråden detta förb****de daltande