• Anonym (grr)

detta förb****de daltande

Jag blir så irriterad på detta förbannade curlande och daltande med bonus snart så jag kräks, det ska skjutsas än hit än dit och klappas i händerna så fort X knyter skosnörena typ...

X går i 4:an och har således inte skolskjuts längre, att cykla funkade för övrigt en månad sen skulle det plötsligt skjutsas med bil eftersom det var för krångligt att använda vantar eller vad vet jag? (Tilläggas ska att när det börjades cykla så kunde biomamma cykla med och sedan släpa med sig X cykel hem ifall X inte behagade cykla hem)
    Alla andra grannars barn och klasskompisar cyklar/går till skolan tillsammans men nu är det klart X inte har nån att gå med eftersom han sket i dom förut och började åka bil istället.

Det ska skjutsas till hobbies och aktiviteter och hämtas hos biomamman som bor 400 meter gång/cykelbana från vårt hus och 3 ggr så långt med bil.
    Själv får jag gå kors och tvärs till jobb och träning och annat eftersom den förbannade bil-j****n är upptagen eftersom X ska skjutsas/hämtas någonstans.

Inte kan X ta sig hem själv från skolan med sin egna nyckel heller och spendera 1 timme själv tills vi kommer från jobbet, nä då ska pappan eller jag åka och hämta i skolan och jobba sista timmen drygt hemifrån?

Jag har två egna barn som alla har tagit sig hem efter skolan själva sedan de var i 9-årsåldern, de har fått använda sina två ben så långt det går och så även jag.

Ber om ursäkt för ett barnsligt tjurigt inlägg, men jag var tvungen att pysa ut lite luft Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 14:57
    Det är ca. 2 km till skolan, om vi nu ska gå in på exakta metrar så är det enligt google maps ganska precis 1,9 km. Nu är X varken gymnasiestuderande eller lever på försörjningsstöd och inte jag heller så det är ganska oväsentligt vad som krävs för busskort för dessa personer.
    Jag passar på att lyssna på en ljudbok mina 6,3 km hem vilket är ganska behagligt och rensar skallen. Vår enda bil är en leasingbil i mitt egna företag, använder den dock ytterst sällan vare sig privat eller i jobbet då det mestadels är min sambo som använder den eftersom även han har svårt att sätta ena foten framför den andra.
    Under vår/sommar och höst så kör jag istället motorcykel vilket är vårt andra fordon, men det fungerar tyvärr inte vintertid. Jag kan förstås köpa en bil till men det skulle vara mer ekonomiskt att istället åka taxi de gånger jag behöver förflytta mig längre än de 6 km som uppenbarligen är försvarbart.

Då var det löst och jag har luftat klart, tack för att ni tog er tid :)

• Svar på tråden detta förb****de daltande
  • Anonym (grr)
    Anonym skrev 2012-10-12 13:10:48 följande:
    En timmes promenad är bara 6 km. Där jag bor får gymnasieeleverna och de som lever på försörjningsstöd inte busskort förrän de måste längre än så..... Hur långt är det till barnets skola i km?

Så varför inte skaffa en 2:a bil så du slipper vara irriterad?
    Det är ca. 2 km till skolan, om vi nu ska gå in på exakta metrar så är det enligt google maps ganska precis 1,9 km. Nu är X varken gymnasiestuderande eller lever på försörjningsstöd och inte jag heller så det är ganska oväsentligt vad som krävs för busskort för dessa personer.
    Jag passar på att lyssna på en ljudbok mina 6,3 km hem vilket är ganska behagligt och rensar skallen. Vår enda bil är en leasingbil i mitt egna företag, använder den dock ytterst sällan vare sig privat eller i jobbet då det mestadels är min sambo som använder den eftersom även han har svårt att sätta ena foten framför den andra. 
    Under vår/sommar och höst så kör jag istället motorcykel vilket är vårt andra fordon, men det fungerar tyvärr inte vintertid.  Jag kan förstås köpa en bil till men det skulle vara mer ekonomiskt att istället åka taxi de gånger jag behöver förflytta mig längre än de 6 km som uppenbarligen är försvarbart.

Då var det löst och jag har luftat klart, tack för att ni tog er tid Skrattande 
  • Anonym
    Frontline skrev 2012-10-12 13:19:18 följande:
    Va finns det en lag mot att barn under 12 år inte får cykla själva?
    Vart bor du kan man ju undra...
    Norr om Sthlm. Det är skolans egna regler och de håller stenhårt på det. I mina ögon är det riktigt irriterande eftersom vi bor så att de inte ens behöver gå över en gata utan det är cykelväg hela tiden. 
  • Anonym
    Anonym (grr) skrev 2012-10-12 13:24:49 följande:
     är min sambo som använder den eftersom även han har svårt att sätta ena foten framför den andra. 
    Sådan far, sådan sonDrömmer
  • Frontline
    Anonym skrev 2012-10-12 13:25:19 följande:
    Norr om Sthlm. Det är skolans egna regler och de håller stenhårt på det. I mina ögon är det riktigt irriterande eftersom vi bor så att de inte ens behöver gå över en gata utan det är cykelväg hela tiden. 
    Fast skolans regler gäller ju inte utanför skoltid hoppas jag.
    För i TS så orkade inte ens barnet gå 400 meter efter skoltid ens...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Iam
    Under vår/sommar och höst så kör jag istället motorcykel vilket är vårt andra fordon, men det fungerar tyvärr inte vintertid.  Jag kan förstås köpa en bil till men det skulle vara mer ekonomiskt att istället åka taxi de gånger jag behöver förflytta mig längre än de 6 km som uppenbarligen är försvarbart.

Du kanske ska ta tillbaka din bil och säga åt sambon att han får lära sig att gå precis som du fått.. och kanske smitta av sig på barnet. 
  • Anonym (str)

Min dotter får i 5:an och när hon är hos pappa så cyklar hon till skolan 3 km.
    Kan de ta sig själv till och från skolan och aktiviteter så är man ju bara dum om man börjar med att skjutsa överallt jämt och ständigt.  Ok ibland om de är nåt särskilt. Men att göra de bara för att barnet inte "orkar" de fattar jag inte. Sen kan de ju många gånger vara bökigare att ta bil än att cykla. Särskilt nu när de börjar bli kallt ute då man kanske måste skrapa rutor mm och på den tiden har man ju kommit ganska långt redan på cykel samt fått upp värmen.

• Anonym
    Frontline skrev 2012-10-12 13:27:54 följande:
    Fast skolans regler gäller ju inte utanför skoltid hoppas jag.
    För i TS så orkade inte ens barnet gå 400 meter efter skoltid ens...
    Såklart inte. 

Vad är det som säger att barnet inte orkar gå? Han kanske tycker att det är obehagligt eller  känner sig otrygg. 
  • Anonym
    BioBonus skrev 2012-10-12 13:15:22 följande:
    Så familjen ska behöva ha två bilar för att ett barn inte orkar gå/cykla 400 meter? Allvarligt? 
    Pappan anser att det är nödvändigt att skjutsa= är det hans bil och han som skjutsar så är det hans rätt att göra så. Har ts ingen egen bil men vill ha bil får hon skaffa en eller gå/åka buss/cykla= hennes val.
  • Anonym

Så säg åt pappan att skaffa egen bil!
  • Anonym (str)
    Anonym skrev 2012-10-12 13:38:12 följande:
    Pappan anser att det är nödvändigt att skjutsa= är det hans bil och han som skjutsar så är det hans rätt att göra så. Har ts ingen egen bil men vill ha bil får hon skaffa en eller gå/åka buss/cykla= hennes val.
    Visst men det är ju bättre att pappan slutar upp med att skjutsa så mycket. Man ska ju inte behöva skaffa en till bil i familjen när de egentligen inte behövs.
Svar på tråden detta förb****de daltande