• Anonym (grr)

detta förb****de daltande

Jag blir så irriterad på detta förbannade curlande och daltande med bonus snart så jag kräks, det ska skjutsas än hit än dit och klappas i händerna så fort X knyter skosnörena typ...

X går i 4:an och har således inte skolskjuts längre, att cykla funkade för övrigt en månad sen skulle det plötsligt skjutsas med bil eftersom det var för krångligt att använda vantar eller vad vet jag? (Tilläggas ska att när det börjades cykla så kunde biomamma cykla med och sedan släpa med sig X cykel hem ifall X inte behagade cykla hem)
    Alla andra grannars barn och klasskompisar cyklar/går till skolan tillsammans men nu är det klart X inte har nån att gå med eftersom han sket i dom förut och började åka bil istället.

Det ska skjutsas till hobbies och aktiviteter och hämtas hos biomamman som bor 400 meter gång/cykelbana från vårt hus och 3 ggr så långt med bil.
    Själv får jag gå kors och tvärs till jobb och träning och annat eftersom den förbannade bil-j****n är upptagen eftersom X ska skjutsas/hämtas någonstans.

Inte kan X ta sig hem själv från skolan med sin egna nyckel heller och spendera 1 timme själv tills vi kommer från jobbet, nä då ska pappan eller jag åka och hämta i skolan och jobba sista timmen drygt hemifrån?

Jag har två egna barn som alla har tagit sig hem efter skolan själva sedan de var i 9-årsåldern, de har fått använda sina två ben så långt det går och så även jag.

Ber om ursäkt för ett barnsligt tjurigt inlägg, men jag var tvungen att pysa ut lite luft Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 14:57
    Det är ca. 2 km till skolan, om vi nu ska gå in på exakta metrar så är det enligt google maps ganska precis 1,9 km. Nu är X varken gymnasiestuderande eller lever på försörjningsstöd och inte jag heller så det är ganska oväsentligt vad som krävs för busskort för dessa personer.
    Jag passar på att lyssna på en ljudbok mina 6,3 km hem vilket är ganska behagligt och rensar skallen. Vår enda bil är en leasingbil i mitt egna företag, använder den dock ytterst sällan vare sig privat eller i jobbet då det mestadels är min sambo som använder den eftersom även han har svårt att sätta ena foten framför den andra.
    Under vår/sommar och höst så kör jag istället motorcykel vilket är vårt andra fordon, men det fungerar tyvärr inte vintertid. Jag kan förstås köpa en bil till men det skulle vara mer ekonomiskt att istället åka taxi de gånger jag behöver förflytta mig längre än de 6 km som uppenbarligen är försvarbart.

Då var det löst och jag har luftat klart, tack för att ni tog er tid :)

• Svar på tråden detta förb****de daltande
  • BioBonus

Hur kan man förstöra relationen mellan förälder och barn genom att påpeka att barnet kanske mår bra av att klara lite mer själv? Då är min relation till mina barn tokkörd. De kan det mesta själva. 

• kitkat
    BioBonus skrev 2012-10-12 14:15:43 följande:
    Hur kan man förstöra relationen mellan förälder och barn genom att påpeka att barnet kanske mår bra av att klara lite mer själv? Då är min relation till mina barn tokkörd. De kan det mesta själva. 

Vi tror på olika sätt helt enkelt. Det är också olika sak att ta en diskussion kring nåt, och ge sig sen. Än att tvinga på sina idéer på någon annan. Din syn på uppfostran är kanske inte någon annans syn på uppfostran. Att tvinga sin partner till nåt den inte vill är att förstöra för mig. Men jag har förstått att vi tycker olika.
  • Iam
    BioBonus skrev 2012-10-12 14:15:43 följande:
    För att inte tala om min relation till min mamma.. Herregud,, jag borde nog inte ens ha kallat henne mamma... :S
  • BioBonus
    kitkat skrev 2012-10-12 14:19:01 följande:

Vi tror på olika sätt helt enkelt. Det är också olika sak att ta en diskussion kring nåt, och ge sig sen. Än att tvinga på sina idéer på någon annan. Din syn på uppfostran är kanske inte någon annans syn på uppfostran. Att tvinga sin partner till nåt den inte vill är att förstöra för mig. Men jag har förstått att vi tycker olika.
    Och var står det att TS tvingar pappan att ändra sig? Hon är irriterad över att barnet curlas, och att hon inte når fram, och att det går ut över henne.

Nej, min syn på uppfostran är inte allas syn på uppfostran. Jag är glad när jag nu ser mina barn som nästan vuxna att mitt sätt faktiskt har skapat två trevliga, sociala, självständiga och öppna killar som tycker om att tillbringa tid med sina förälkdrar. Och de har inte curlats. Men de har älskats. Och om det funkat på mina egna barn, så är det väl kanske värt att föra fram synsättet även när det gäller makens? Som tack och lov ser mina barn och känner att det där med barnuppfostran det kan hon allt lite om min kära maka....
  • Anonym
    BioBonus skrev 2012-10-12 14:09:28 följande:
    Alla vuxna som lever tillsammans i en familj hjälps kanske åt att uppfostra familjens barn?
    Det där med att det krävs en by att uppfostra ett barn är inget du förespråkar? 
    Vi pratar om olika saker. Att hjälpas åt, att hålla föräldrarnas regler, är självklart. Men inga utomstående ska uppfostra mina barn kan jag lova.
  • Anonym
    Iam skrev 2012-10-12 14:04:29 följande:
    Inte om man bor med andras barn.. Då måste man få lov att ha åsikter om hur familjen fungerar.. eller inte fungerar. Om man inte kan ta till sig att det finns en människa till i barnets liv som barnet och man själv måste ta hänsyn till.. då ska man inte släppa in en människa till. 
    Åsikter är inte samma sak som att välja att uppfostra andras barn mot dennes vilja.
  • kitkat

Det pratas så ofta om att man pjåskar med bonusbarnen. Så tycker man för att man inte är mamma/pappa till barnen, och barnen stjäl tiden som man själv ville ha. Som förälder är det sunt och självklart att man sätter sina barn i första rummet, en partner i andra rummet. Man är bara dum om man vill tränga ut barnen i det andra rummet och ta deras plats. Men så funkar det ofta, även om man inte vill erkänna det. Om man som förälder delar tiden med barnen med den andre föräldern, är det naturligt om man vill finnas där lite extra på den tiden man har. Göra lite extra, pjåska lite som andra skulle vilja kalla det. Låt dem hållas, fan vilken fin förälder man är då! Way to go!

• Iam
    Anonym skrev 2012-10-12 14:26:56 följande:
    Vi pratar om olika saker. Att hjälpas åt, att hålla föräldrarnas regler, är självklart. Men inga utomstående ska uppfostra mina barn kan jag lova.
    Men om du blir sambo med en man som inte är far till dina barn.... och han har önskemål på hur er familj ska fungera.. Då har han två val: 
    Anpassa sig efter dig, eller dra...?  
  • BioBonus
    Anonym skrev 2012-10-12 14:26:56 följande:
    Men är en bonusförälder som lever tillsammans med barnet lika mycket som du gör en utomstående?

Och vet du - jag hoppas faktiskt att riktigt utomstående, som lärare, tränare etc hjälper mig att uppfostra mina barn. Att utomstående också vågar säga ifrån om de uppför sig illa. Men vi tycker olika. 
  • Anonym
    BioBonus skrev 2012-10-12 14:26:42 följande:
    Och var står det att TS tvingar pappan att ändra sig? Hon är irriterad över att barnet curlas, och att hon inte når fram, och att det går ut över henne.

Nej, min syn på uppfostran är inte allas syn på uppfostran. Jag är glad när jag nu ser mina barn som nästan vuxna att mitt sätt faktiskt har skapat två trevliga, sociala, självständiga och öppna killar som tycker om att tillbringa tid med sina förälkdrar. Och de har inte curlats. Men de har älskats. Och om det funkat på mina egna barn, så är det väl kanske värt att föra fram synsättet även när det gäller makens? Som tack och lov ser mina barn och känner att det där med barnuppfostran det kan hon allt lite om min kära maka....
    Då så, då väljer kanske pappan att fortsätta på sitt sätt. Alla blir nöjda och glada, eller hur?

Svar på tråden detta förb****de daltande