• moonstar88

Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)

Hejsan alla:)! Tänkte att jag skulle försöka starta upp en tråd. Här skulle vi kunna diskutera om hur prasteron (dhea) förhoppningsvis ska hjälpa oss på traven för att bli gravid. Har kan vi diskutera fördelar/nackdelar vi upplever med medicinen. Biverkningar vi upplever med mera. Hoppas på att tråden kan hjälpa både mig och många andra då denna metod är ganska ny och relativt outforskad.

• Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)
  • moonstar88
    Snövit81 skrev 2013-01-08 18:18:58 följande:
    Moonstar jag ringde till min gyn som jag går till och han snackar om att det kan dröja upp till 4 månader för mensen att komma... .... 

Jag fattar inte, förstår inte varför jag ens gick till denna läkare, jag fick reda¨på att jag inte kunde bli gravid av sjukhuset, men den här läkaren hade hjälpt andra och de fick barn.. 

Jag åt tabletter som hette femasekvens och nu prasteron sen när mensen kommer så blir det pergotime, och idag när jag ringde han så säger han att jag måste gå på återbesök hos han på torsdag så han kan ge mig ytterligare tabletter så mensen kan komma igång.. 

Jag fattar inte längre vad jag ska göra..........................  

Förstår inte riktigt vad du menar, har du inte blivit bra bemött? Vart tillhör den där läkaren som skrev ut prasteron till dig? Jag tycker det låter bra att du får komma dit för att kolla upp och då troligtvis få medicin för att sätta igång mensen.

Hur skulle du vilja göra i din situation? Om du är det minsta orolig borde du höra av dig till läkaren igen, om inte annat få mer ock bättre information.
  • Snövit81

Jag förstår dig också, kan inte vara lätt att förstå det jag skrev men jag känner bara att jag vill ge upp.. Denna läkare har sin klinik i Stockholm/ innerstan.. Eftersom frikortet gäller där så är det en gyn mottagning fast en privat sådan.. Det känns som om vart jag än vänder mig så hjälper det inte.. Första tiden grät jag otroligt mycket, jag tänkte att jag är 30 men har hunnit ikapp klimakteriet.. Har inte ens ett barn.. Och nu har jag problemet att jag äter en massa tabletter för att få igång mina ägg.. Jag har blivit skickat till Huddinge s, för äggdonation men det kan ta hur långt tid som helst sa dom.. Provrör funkar inte för att jag har inte tillräckligt stora ägg, vad mer kan jag göra???

• moonstar88
    Snövit81 skrev 2013-01-08 23:22:55 följande:
    Jag förstår dig också, kan inte vara lätt att förstå det jag skrev men jag känner bara att jag vill ge upp.. Denna läkare har sin klinik i Stockholm/ innerstan.. Eftersom frikortet gäller där så är det en gyn mottagning fast en privat sådan.. Det känns som om vart jag än vänder mig så hjälper det inte.. Första tiden grät jag otroligt mycket, jag tänkte att jag är 30 men har hunnit ikapp klimakteriet.. Har inte ens ett barn.. Och nu har jag problemet att jag äter en massa tabletter för att få igång mina ägg.. Jag har blivit skickat till Huddinge s, för äggdonation men det kan ta hur långt tid som helst sa dom.. Provrör funkar inte för att jag har inte tillräckligt stora ägg, vad mer kan jag göra???
    Jahaa men då förstår jag bättre:). Men Prasteron kan ju faktiskt hjälpa om du har tur så det kanske är värt att prova på det medan du väntar på äggdonationen. men skulle du inte kunna få göra IVF en gång till då tror du bara för att se om prasteron har hjälpt dig på något sätt?
    Beklagar verkligen och hoppas att du någonstans kan se ett litet ljus om barn i din framtid. Har du pratat med någon kurator eller liknande? Om inte rekommenderar jag det skarpt. Jag gick hos en kurator för ett tag sen då vi hade det riktigt tungt och det hjälpte verkligen.
  • Lillan15
    Snövit81 skrev 2013-01-08 08:31:05 följande:
    Hjälp mig snälla, varför har jg fortfarande inte fått min mens med Prasteron?? Jag har använt den nu i exakt en månad men har fortfarande inte fått blödning...... Vad ska jag göra?? Ska jag fortsätta med dom eller ska jag avbryta???????
    Hej
    Samma inträffar här. Ingen mens vid intag av Prasteron. Brukar då få Primolut-Nor, för att sätta igång mensen. Helt sjukt egentligen, äta piller mot allt...
    Har ätit Prasteron tidigare. Men då fick jag inget bra resultat. Samma som tidigare, då utan Prasteron. Men nu äter jag Prasteron igen, läkaren tyckte jag kunde testa igen inför ny IVF i mars. Jag tar 75 mg/dag. Hoppas på lycka denna gång!
  • Snövit81

Moonstar/Lilian jag har fått mitt slutliga besked.. Jag kan inte bli gravid, inte ens pergotime kan tydligen hjälpa.. Jag grät hela vägen hem från läkaren.....
    Jag ska åka till utomlands i slutet av månaden för att göra äggdonation... Så med andra ord så är allt slut för mig..

• moonstar88
    Snövit81 skrev 2013-01-10 16:55:12 följande:
    Moonstar/Lilian jag har fått mitt slutliga besked.. Jag kan inte bli gravid, inte ens pergotime kan tydligen hjälpa.. Jag grät hela vägen hem från läkaren.....

Jag ska åka till utomlands i slutet av månaden för att göra äggdonation... Så med andra ord så är allt slut för mig..

Uch vad jobbigt:(! Förstår att du är helt förkrossad. Har du fått någon information om hur chansena kommer bli med äggfonnation? Jag hoppas verkligen att ni kan komma på fötter om ett tag igen. Jätte stor kram!
  • EmmaoPer

Snövit, ge inte upp det är många som har fått besked om att de inte kan bli med barn men så blir de med barn i alla fall.

Jag började läsa tråden då jag har köpt DHEA på en hälsokostaffär, min läkare ville inte skriva ut. Vet ni någon läkare som skriver ut i Stockholm? Jag vågar inte börja använda då jag har läst att mensen kan krångla, det kan väl ändå inte vara bra att ha problem med mensen när man försöker bli gravid. Vad säger läkarna om att mensen blir försenad, hur kommer det sig, vet ni? I sådana fall kanske prasteron inte är  så bra för de personer. Jag skulle vilja prova dhea men genom en läkare. Är det ngn av er vars läkare har tagit tester på dhea på er innan ni har börjat med prasteron? Tror ni att man måste göra det?
    kram på er alla kämpar 

• Snövit81

Tack tjejer för er varma omtanke.. Vi får se nu vad som händer..

Emmaoper det finns en på Vasagatan i Stockholm och en annan i Hötorget.. De båda skev ut pergotime till mig och prasteron men har ingen nytta nu..
    Säg till om du vill ha deras nummer..

• moonstar88

Emmaoper: Min mens har inte varit försenad de två gånger jag haft medan jag ätit prasteron, får se hur det går nu då jag ska ha mens på måndag. Jag har inte tagit några tester innan, frågade läkaren om detta men dom sa att de kollade vid et om resultatet eventuellt blev bättre så visste dom att prasteron hjälpte mig.

Snövit: Ska ni göra äggdonation redan denna månad? Håller i sådana fall tummarna:).

• Snövit81

Nej vännen, det ska undersökas först, min man har redan hittat kliniker som han ska ringa till idag, privata), då kanske jag inte behöver dra utomlands.. Men har du barn?? Hur har du det? Vart bor du?

Svar på tråden Vi som får hjälp utav prasteron (dhea)